Proef met flexibele laadsnelheid in Amsterdam geslaagd

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Uit de proef blijkt dat er met slim laden drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten geplaatst kunnen worden. (Foto: Shutterstock)

Bij de proef is gebruik gemaakt van flexibele laadsnelheid op openbare laadpunten voor elektrische auto’s. De laadsnelheid past zich aan aan het totale aantal auto’s dat op een bepaald moment laadt en de capaciteit die op dat moment op het stroomnet beschikbaar is. Uit de proef blijkt dat er met slim laden drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten geplaatst kunnen worden binnen de grenzen van het bestaande elektriciteitsnetwerk, dat meldt netbeheerder Liander in een persbericht.

Van december 2021 tot oktober 2022 is op 126 laadpunten verspreid over tien Amsterdamse wijken een proef gedaan met flexibele oplaadsnelheid voor elektrische auto’s, ook wel bekend als ‘Flexpower’. Gebruikers konden hun elektrische auto inpluggen zoals zij gewend zijn, maar de snelheid van laden hing zowel af van het aantal ladende auto’s in de buurt als van de actuele beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

Het onderzoeksproject Flexpower 3 is een samenwerking van de gemeente Amsterdam, Liander, Heijmans, Vattenfall, de Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL.

Efficiënt laden

“We zijn blij met de goede resultaten van Flexpower waarbij we op een slimme manier stroom verdelen en meer auto’s op kunnen laden. De gemeente Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad en genoeg laadcapaciteit is dan van belang”, aldus Wethouder van de Horst.

Huibert Baud, directeur Klant & Ontwerp bij Liander: “Wij werken aan grootschalige uitbreiding van het elektriciteitsnet, maar dat kost veel tijd. Ondertussen is het belangrijk dat we het net zo efficiënt mogelijk gebruiken om zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen. De inzichten van deze proef helpen daar enorm bij.”

Liander waarschuwde eerder dit jaar nog voor langere wachttijden bij de plaatsing van een laadpaal.

Proef met flexibele laadsnelheid in Amsterdam geslaagd | Fleet&Mobility

Proef met flexibele laadsnelheid in Amsterdam geslaagd

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Uit de proef blijkt dat er met slim laden drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten geplaatst kunnen worden. (Foto: Shutterstock)

Bij de proef is gebruik gemaakt van flexibele laadsnelheid op openbare laadpunten voor elektrische auto’s. De laadsnelheid past zich aan aan het totale aantal auto’s dat op een bepaald moment laadt en de capaciteit die op dat moment op het stroomnet beschikbaar is. Uit de proef blijkt dat er met slim laden drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten geplaatst kunnen worden binnen de grenzen van het bestaande elektriciteitsnetwerk, dat meldt netbeheerder Liander in een persbericht.

Van december 2021 tot oktober 2022 is op 126 laadpunten verspreid over tien Amsterdamse wijken een proef gedaan met flexibele oplaadsnelheid voor elektrische auto’s, ook wel bekend als ‘Flexpower’. Gebruikers konden hun elektrische auto inpluggen zoals zij gewend zijn, maar de snelheid van laden hing zowel af van het aantal ladende auto’s in de buurt als van de actuele beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

Het onderzoeksproject Flexpower 3 is een samenwerking van de gemeente Amsterdam, Liander, Heijmans, Vattenfall, de Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL.

Efficiënt laden

“We zijn blij met de goede resultaten van Flexpower waarbij we op een slimme manier stroom verdelen en meer auto’s op kunnen laden. De gemeente Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad en genoeg laadcapaciteit is dan van belang”, aldus Wethouder van de Horst.

Huibert Baud, directeur Klant & Ontwerp bij Liander: “Wij werken aan grootschalige uitbreiding van het elektriciteitsnet, maar dat kost veel tijd. Ondertussen is het belangrijk dat we het net zo efficiënt mogelijk gebruiken om zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen. De inzichten van deze proef helpen daar enorm bij.”

Liander waarschuwde eerder dit jaar nog voor langere wachttijden bij de plaatsing van een laadpaal.