Infrastructuur

Laatste update:

‘Overbelasting stroomnet remt groei elektrische auto’

Elektrische Beststeller. (Foto: Arval)

De overgang naar elektrisch rijden dreigt vertraging op te lopen door een tekort aan elektriciteit. Het stroomnet kan de extra vraag niet aan. Dit meldt het AD.

Uit cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een samenwerkingsverband van overheden, netbeheerders en bedrijven, blijkt dat het aantal stekkerauto’s flink groeit: tot 2025 komen er bijna 700 duizend bij, in de vijf jaar daarop ruim een miljoen.

Nederland telt momenteel zo’n 500 duizend laadpunten. Om de vraag naar stroom bij te houden moeten er in de komende zeven jaar bijna 400 duizend openbare laadpunten bijkomen, is de inschatting van duurzaamheidsadviesbureau Over Morgen.

Verzwaard

Onder andere energiebedrijf Vattenfall ziet echter dat de tijd die het kost van plannen tot in gebruik nemen her en der toeneemt, met enkele weken tot maanden. “Omdat het net eerst verzwaard moet worden voordat een laadpaal geplaatst kan worden,” aldus een woordvoerder van Vattenfall. Hij voorziet voor de toekomst: “Op sommige plekken gaat dat niet op tijd lukken.”

Overbelasting van het netwerk ligt daarom de komende jaren op de loer, blijkt uit een recent rapport van kenniscentrum ElaadNL. Projecten om knelpunten op te lossen lopen ‘soms maanden tot jaren vertraging op’, aldus het AD.

‘Overbelasting stroomnet remt groei elektrische auto’ | Fleet&Mobility

‘Overbelasting stroomnet remt groei elektrische auto’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Elektrische Beststeller. (Foto: Arval)

Uit cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een samenwerkingsverband van overheden, netbeheerders en bedrijven, blijkt dat het aantal stekkerauto’s flink groeit: tot 2025 komen er bijna 700 duizend bij, in de vijf jaar daarop ruim een miljoen.

Nederland telt momenteel zo’n 500 duizend laadpunten. Om de vraag naar stroom bij te houden moeten er in de komende zeven jaar bijna 400 duizend openbare laadpunten bijkomen, is de inschatting van duurzaamheidsadviesbureau Over Morgen.

Verzwaard

Onder andere energiebedrijf Vattenfall ziet echter dat de tijd die het kost van plannen tot in gebruik nemen her en der toeneemt, met enkele weken tot maanden. “Omdat het net eerst verzwaard moet worden voordat een laadpaal geplaatst kan worden,” aldus een woordvoerder van Vattenfall. Hij voorziet voor de toekomst: “Op sommige plekken gaat dat niet op tijd lukken.”

Overbelasting van het netwerk ligt daarom de komende jaren op de loer, blijkt uit een recent rapport van kenniscentrum ElaadNL. Projecten om knelpunten op te lossen lopen ‘soms maanden tot jaren vertraging op’, aldus het AD.