Shell Recharge EV Driver Survey: 98 procent van EV-berijders wil niet terug naar brandstofauto

Brand story • Dat de tijd van het pionieren nu echt wel voorbij is in EV-land, komt duidelijk naar voren in de EV Driver Survey die Shell Recharge heeft laten uitvoeren onder bijna 25.000 Europese EV-rijders.* Range anxiety heeft volgens het onderzoek plaats gemaakt voor range confidence.
Foto: Shell Recharge

De EV Driver Survey die in opdracht van Shell Recharge werd uitgevoerd, laat enkele opvallende uitkomsten zien. Sietse Vis, E-Mobility expert bij Shell: “De EV is van de innovators-fase in de early adopters-fase belandt. Weliswaar is nog maar drie procent van het Nederlandse wagenpark elektrisch, maar op dit moment is een op de drie nieuw verkochte auto’s voorzien van een elektrische aandrijflijn”, vertelt hij. “Er was een tijd waarin de TCO opeens de verkeerde kant op sloeg voor de EV, maar de lagere elektriciteitsprijzen in combinatie met de gestopte accijnskorting op brandstof hebben daar weer verandering in gebracht.”

Een groot gedeelte van de Nederlandse autokopers ziet een EV mede om die reden wel zitten, en is na de overstap heel tevreden. “98 Procent van de EV-kopers wil niet meer terug naar een auto met verbrandingsmotor”, aldus Vis. Opvallend is ook dat een groot deel van de EV-rijders al slim laden overweegt en kennis heeft van Vehicle-to-Grid laden, oftewel het terugleveren van stroom aan het energienet thuis. “Doordat mensen na de coronatijd meer thuis zijn gaan werken, is dat ook interessant geworden”, stelt Vis. De auto is echt een onderdeel van het energie-ecosysteem thuis geworden, zo komt uit het onderzoek naar voren. “70 Procent van alle EV-berijders overweegt slim te gaan laden”, aldus Vis. “Omdat mensen meer thuis werken, kunnen ze overdag hun EV opladen en ’s avonds energie terugleveren aan hun huis. Mensen zijn zich na de stijging van de energieprijzen veel bewuster geworden van de energieprijzen. Het verraste ons echter wel dat meer dan de helft van de berijders al geïnteresseerd is in Vehicle-to-Grid technologie, waarmee een EV energie kan terugleveren aan het stroomnet thuis.”

Minder actieradiuszorgen

De aspecten die mensen als negatief ervaren met betrekking tot de overstap naar een EV zijn ook aan het veranderen. “In 2022 was de actieradius de grootste zorg en dat is nog steeds zo, maar het aantal mensen dat dit als struikelblok noemt, is wel met tien procent gedaald in een jaar tijd”, aldus Vis. Er is dus een verandering gaande van range anxiety naar range confidence volgens de onderzoekers.  “Het zal echter altijd wel een ding blijven, want een EV zal door de bank genomen een kleinere actieradius blijven bieden dan een auto met verbrandingsmotor. Wat dat betreft, moet er bij EV-rijders echt een gedragsverandering worden gerealiseerd.”

Bij het onderzoek in 2022 stond de hogere aanschafprijs van een EV versus een auto met verbrandingsmotor nog op de tweede plaats in de barrièrelijst, maar dat heeft plaatsgemaakt voor de tekortschietende beschikbaarheid van publieke laadpunten. “Er zijn zorgen dat dit uit de pas gaat lopen nu het aantal EV’s zo hard groeit”, stelt Vis. “Het aantal laadpunten moet exponentieel blijven groeien om hierop in te spelen, en daar nemen we als Shell ook onze verantwoordelijkheid in.”

*Bron: EV Driver Survey Report 2023, Shell Recharge

Shell Recharge EV Driver Survey: 98 procent van EV-berijders wil niet terug naar brandstofauto | Fleet&Mobility

Shell Recharge EV Driver Survey: 98 procent van EV-berijders wil niet terug naar brandstofauto

Brand story • Dat de tijd van het pionieren nu echt wel voorbij is in EV-land, komt duidelijk naar voren in de EV Driver Survey die Shell Recharge heeft laten uitvoeren onder bijna 25.000 Europese EV-rijders.* Range anxiety heeft volgens het onderzoek plaats gemaakt voor range confidence.
Foto: Shell Recharge

De EV Driver Survey die in opdracht van Shell Recharge werd uitgevoerd, laat enkele opvallende uitkomsten zien. Sietse Vis, E-Mobility expert bij Shell: “De EV is van de innovators-fase in de early adopters-fase belandt. Weliswaar is nog maar drie procent van het Nederlandse wagenpark elektrisch, maar op dit moment is een op de drie nieuw verkochte auto’s voorzien van een elektrische aandrijflijn”, vertelt hij. “Er was een tijd waarin de TCO opeens de verkeerde kant op sloeg voor de EV, maar de lagere elektriciteitsprijzen in combinatie met de gestopte accijnskorting op brandstof hebben daar weer verandering in gebracht.”

Een groot gedeelte van de Nederlandse autokopers ziet een EV mede om die reden wel zitten, en is na de overstap heel tevreden. “98 Procent van de EV-kopers wil niet meer terug naar een auto met verbrandingsmotor”, aldus Vis. Opvallend is ook dat een groot deel van de EV-rijders al slim laden overweegt en kennis heeft van Vehicle-to-Grid laden, oftewel het terugleveren van stroom aan het energienet thuis. “Doordat mensen na de coronatijd meer thuis zijn gaan werken, is dat ook interessant geworden”, stelt Vis. De auto is echt een onderdeel van het energie-ecosysteem thuis geworden, zo komt uit het onderzoek naar voren. “70 Procent van alle EV-berijders overweegt slim te gaan laden”, aldus Vis. “Omdat mensen meer thuis werken, kunnen ze overdag hun EV opladen en ’s avonds energie terugleveren aan hun huis. Mensen zijn zich na de stijging van de energieprijzen veel bewuster geworden van de energieprijzen. Het verraste ons echter wel dat meer dan de helft van de berijders al geïnteresseerd is in Vehicle-to-Grid technologie, waarmee een EV energie kan terugleveren aan het stroomnet thuis.”

Minder actieradiuszorgen

De aspecten die mensen als negatief ervaren met betrekking tot de overstap naar een EV zijn ook aan het veranderen. “In 2022 was de actieradius de grootste zorg en dat is nog steeds zo, maar het aantal mensen dat dit als struikelblok noemt, is wel met tien procent gedaald in een jaar tijd”, aldus Vis. Er is dus een verandering gaande van range anxiety naar range confidence volgens de onderzoekers.  “Het zal echter altijd wel een ding blijven, want een EV zal door de bank genomen een kleinere actieradius blijven bieden dan een auto met verbrandingsmotor. Wat dat betreft, moet er bij EV-rijders echt een gedragsverandering worden gerealiseerd.”

Bij het onderzoek in 2022 stond de hogere aanschafprijs van een EV versus een auto met verbrandingsmotor nog op de tweede plaats in de barrièrelijst, maar dat heeft plaatsgemaakt voor de tekortschietende beschikbaarheid van publieke laadpunten. “Er zijn zorgen dat dit uit de pas gaat lopen nu het aantal EV’s zo hard groeit”, stelt Vis. “Het aantal laadpunten moet exponentieel blijven groeien om hierop in te spelen, en daar nemen we als Shell ook onze verantwoordelijkheid in.”

*Bron: EV Driver Survey Report 2023, Shell Recharge