Volkswagen richt pijlen op hoger segment met elektrische ID.7

Brand story • Volkswagen blijft op st(r)oom wat betreft de elektrificatie van het merk. Met de ID.7 heeft de fabrikant nu ook een propositie in het hogere zakelijke segment. Wat zijn de verwachtingen van het model, en wat voor klanten zal hij gaan aanspreken?
In 2024 volgt de stationwagonversie Tourer, die uniek is in zijn segment.

Volgens Rik Langedijk, Marketing Manager Volkswagen Nederland, is de nieuwe ID.7 geen elektrische Passat, zoals menigeen denkt, maar een auto voor een segment dat nieuw is voor het merk. Deze auto is echt een klasse hoger gepositioneerd dan de Passat en is bijvoorbeeld goed te vergelijken met een Mercedes EQE”, aldus Langedijk. “Zowel qua ruimteaanbod en comfort als actieradius is de ID.7 een ideale reiswagen. Natuurlijk verwachten we van de ID.7 Tourer in Nederland nog veel meer, want het segment stationwagens is hier nog steeds groot.”

Hoewel de verwachtingen van het model hooggespannen zijn, verwacht men bij Pon niet dat traditionele Passat-rijders en masse zullen overstappen. “Sommige klanten in dit segment willen per se volledig elektrisch rijden, of hebben vanuit hun werkgever de verplichting hiertoe”, aldus Langedijk. “Voor die mensen hebben we een breed aanbod, met de ID.4, ID.5, ID.7 en straks de ID.7 Tourer. Maar er zijn ook klanten die liever wat meer flexibiliteit hebben of een flinke caravan willen trekken. Daar hebben we de nieuwe Passat voor, met verschillende benzinemotoren en plug-in hybride aandrijflijnen met meer dan 100 kilometer actieradius. Bij Volkswagen willen we alle typen zakelijke rijders kunnen bedienen en dat doen we dus ook.”

Ook vreemd merk-rijders

Het feit dat de fiscale voordelen voor elektrische auto’s steeds kleiner worden, staat het succes van de ID.7 volgens de Nederlandse VW-importeur niet in de weg. Langedijk: “We zien door het verdwijnen van de fiscale voordelen dat de zakelijke rijder nu gaat kiezen wat het beste bij hem of haar past. Welke aandrijflijn past bij de persoonlijke behoefte? Wij hebben bij Volkswagen gelukkig zo’n breed aanbod dat wij iedere wens kunnen vervullen.”

Met de ID.7 denkt Pon ook vreemd-merk rijders aan te spreken. “Wie op zoek is naar een écht ruime elektrische auto met een heel grote actieradius en geen SUV wil, heeft op dit moment niet zoveel keuze in deze prijsklasse. Bovendien komen we in 2024 ook met de stationwagon-versie ID.7 Tourer en die is uniek in zijn klasse”, stelt Langedijk. Hoewel de Chinese autofabrikanten steeds meer voet aan de grond krijgen, beschikt de gevestigde orde volgens hem ook over goede kaarten. “De Chinese merken krijgen momenteel veel aandacht en dat is logisch: het is nieuws, en ze timmeren flink aan de weg. Maar we laten ons niet gek maken. Wij hebben een ongekend breed productportfolio, in elektrisch, maar ook met hybrides en plug-in hybrides. We hebben meer dan 75 jaar historie en ervaring. We hebben de beste dealers en de beste service. Onze klanten vinden dat heel belangrijk.”

Volkswagen richt pijlen op hoger segment met elektrische ID.7 | Fleet&Mobility

Volkswagen richt pijlen op hoger segment met elektrische ID.7

Brand story • Volkswagen blijft op st(r)oom wat betreft de elektrificatie van het merk. Met de ID.7 heeft de fabrikant nu ook een propositie in het hogere zakelijke segment. Wat zijn de verwachtingen van het model, en wat voor klanten zal hij gaan aanspreken?
In 2024 volgt de stationwagonversie Tourer, die uniek is in zijn segment.

Volgens Rik Langedijk, Marketing Manager Volkswagen Nederland, is de nieuwe ID.7 geen elektrische Passat, zoals menigeen denkt, maar een auto voor een segment dat nieuw is voor het merk. Deze auto is echt een klasse hoger gepositioneerd dan de Passat en is bijvoorbeeld goed te vergelijken met een Mercedes EQE”, aldus Langedijk. “Zowel qua ruimteaanbod en comfort als actieradius is de ID.7 een ideale reiswagen. Natuurlijk verwachten we van de ID.7 Tourer in Nederland nog veel meer, want het segment stationwagens is hier nog steeds groot.”

Hoewel de verwachtingen van het model hooggespannen zijn, verwacht men bij Pon niet dat traditionele Passat-rijders en masse zullen overstappen. “Sommige klanten in dit segment willen per se volledig elektrisch rijden, of hebben vanuit hun werkgever de verplichting hiertoe”, aldus Langedijk. “Voor die mensen hebben we een breed aanbod, met de ID.4, ID.5, ID.7 en straks de ID.7 Tourer. Maar er zijn ook klanten die liever wat meer flexibiliteit hebben of een flinke caravan willen trekken. Daar hebben we de nieuwe Passat voor, met verschillende benzinemotoren en plug-in hybride aandrijflijnen met meer dan 100 kilometer actieradius. Bij Volkswagen willen we alle typen zakelijke rijders kunnen bedienen en dat doen we dus ook.”

Ook vreemd merk-rijders

Het feit dat de fiscale voordelen voor elektrische auto’s steeds kleiner worden, staat het succes van de ID.7 volgens de Nederlandse VW-importeur niet in de weg. Langedijk: “We zien door het verdwijnen van de fiscale voordelen dat de zakelijke rijder nu gaat kiezen wat het beste bij hem of haar past. Welke aandrijflijn past bij de persoonlijke behoefte? Wij hebben bij Volkswagen gelukkig zo’n breed aanbod dat wij iedere wens kunnen vervullen.”

Met de ID.7 denkt Pon ook vreemd-merk rijders aan te spreken. “Wie op zoek is naar een écht ruime elektrische auto met een heel grote actieradius en geen SUV wil, heeft op dit moment niet zoveel keuze in deze prijsklasse. Bovendien komen we in 2024 ook met de stationwagon-versie ID.7 Tourer en die is uniek in zijn klasse”, stelt Langedijk. Hoewel de Chinese autofabrikanten steeds meer voet aan de grond krijgen, beschikt de gevestigde orde volgens hem ook over goede kaarten. “De Chinese merken krijgen momenteel veel aandacht en dat is logisch: het is nieuws, en ze timmeren flink aan de weg. Maar we laten ons niet gek maken. Wij hebben een ongekend breed productportfolio, in elektrisch, maar ook met hybrides en plug-in hybrides. We hebben meer dan 75 jaar historie en ervaring. We hebben de beste dealers en de beste service. Onze klanten vinden dat heel belangrijk.”