Consument met dynamisch energietarief rijdt vaker EV

Laadpaal • Mensen met een dynamisch energietarief rijden vaker in een elektrische auto. Dat is de conclusie van energieleverancier Nextenergy, uit onderzoek onder duizend klanten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Landelijk is zo’n 3,5 procent van de geregistreerde auto’s elektrisch, terwijl onder de respondenten van het onderzoek, allen mensen met een dynamisch energietarief, ruim 18 procent elektrisch rijdt en nog eens bijna 20 procent dat van plan is in de komende twee jaar. Voor veel van deze chauffeurs is het een sport om de auto op te laden op momenten dat de energieprijs het laagst of zelfs negatief is, stelt Nextenergy.

Nextenergy vroeg onder andere naar de voornaamste reden om de overstap te maken op elektrisch rijden. Geld besparen wordt daarbij met ruim 39 procent het vaakst genoemd. Maar ook duurzaamheid is met bijna eenzelfde percentage een reden om een EV te rijden.
Ruim 45 procent van de bevraagden heeft de wens om vanuit de EV ook stroom te kunnen terugleveren aan het net, op het moment dat de energieprijs hoog is.

Ruim 60 procent van de respondenten heeft thuis een eigen laadpaal. Daarvan zegt 65 procent dat ze voor het opladen actief gebruikmaken van dalmomenten. Soms gebeurt dat handmatig, soms met een app.

Consument met dynamisch energietarief rijdt vaker EV | Fleet&Mobility

Consument met dynamisch energietarief rijdt vaker EV

Laadpaal • Mensen met een dynamisch energietarief rijden vaker in een elektrische auto. Dat is de conclusie van energieleverancier Nextenergy, uit onderzoek onder duizend klanten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Landelijk is zo’n 3,5 procent van de geregistreerde auto’s elektrisch, terwijl onder de respondenten van het onderzoek, allen mensen met een dynamisch energietarief, ruim 18 procent elektrisch rijdt en nog eens bijna 20 procent dat van plan is in de komende twee jaar. Voor veel van deze chauffeurs is het een sport om de auto op te laden op momenten dat de energieprijs het laagst of zelfs negatief is, stelt Nextenergy.

Nextenergy vroeg onder andere naar de voornaamste reden om de overstap te maken op elektrisch rijden. Geld besparen wordt daarbij met ruim 39 procent het vaakst genoemd. Maar ook duurzaamheid is met bijna eenzelfde percentage een reden om een EV te rijden.
Ruim 45 procent van de bevraagden heeft de wens om vanuit de EV ook stroom te kunnen terugleveren aan het net, op het moment dat de energieprijs hoog is.

Ruim 60 procent van de respondenten heeft thuis een eigen laadpaal. Daarvan zegt 65 procent dat ze voor het opladen actief gebruikmaken van dalmomenten. Soms gebeurt dat handmatig, soms met een app.