Stedin roept op laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten

Laadpalen • Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: ALD Automotive).

Netbeheerder Stedin roept laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in de stedelijke gebieden. Volgens de organisatie is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.

“Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet”, zegt Stedin-topman Koen Bogers in een verklaring. “Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen.”

Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.

Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net. “Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ’s nachts als het rustiger op het net is.”

Onder druk

De Vereniging Elektrische Rijders, die opkomt voor gebruikers van elektrisch vervoer, reageert “verbaasd”. “Nu wordt er al geëxperimenteerd met slimmer laden, waarbij laadpalen op drukke momenten minder hard opladen. Maar dat is in de ogen van Stedin dus niet genoeg.” De vereniging vindt die conclusie “opmerkelijk” en spreekt van een “rigoureuze maatregel”, waar mensen met elektrische auto’s de dupe van zouden zijn. “Het helpt niet om de populariteit van elektrisch rijden groter te maken.” De vraag naar elektrische auto’s staat volgens de vereniging nu al onder druk door een combinatie van belastingen en relatief hoge prijzen.

Volgens energieleverancier Zonneplan laden mensen met een eigen laadpaal al primair in de daluren. “De oproep van netbeheerder Stedin is gericht aan met name de inwoners van stedelijke gebieden die aangewezen zijn op openbare laadpunten. We hopen dat deze oproep zijn vruchten afwerpt, maar voorzien weinig effect zolang er geen financiële prikkel is.” Daarom roept Zonneplan laadpaalleveranciers en kaartaanbieders, lokale overheden en energieleveranciers op om te werken aan dynamische tarieven bij de openbare laadpaal. “Mits deze transparant en goed zichtbaar zijn zouden deze de broodnodige stimulans kunnen bieden om het stroomnet op piekmomenten te ontlasten.”

Stedin roept op laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten | Fleet&Mobility

Stedin roept op laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten

Laadpalen • Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: ALD Automotive).

Netbeheerder Stedin roept laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in de stedelijke gebieden. Volgens de organisatie is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.

“Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet”, zegt Stedin-topman Koen Bogers in een verklaring. “Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen.”

Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.

Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net. “Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ’s nachts als het rustiger op het net is.”

Onder druk

De Vereniging Elektrische Rijders, die opkomt voor gebruikers van elektrisch vervoer, reageert “verbaasd”. “Nu wordt er al geëxperimenteerd met slimmer laden, waarbij laadpalen op drukke momenten minder hard opladen. Maar dat is in de ogen van Stedin dus niet genoeg.” De vereniging vindt die conclusie “opmerkelijk” en spreekt van een “rigoureuze maatregel”, waar mensen met elektrische auto’s de dupe van zouden zijn. “Het helpt niet om de populariteit van elektrisch rijden groter te maken.” De vraag naar elektrische auto’s staat volgens de vereniging nu al onder druk door een combinatie van belastingen en relatief hoge prijzen.

Volgens energieleverancier Zonneplan laden mensen met een eigen laadpaal al primair in de daluren. “De oproep van netbeheerder Stedin is gericht aan met name de inwoners van stedelijke gebieden die aangewezen zijn op openbare laadpunten. We hopen dat deze oproep zijn vruchten afwerpt, maar voorzien weinig effect zolang er geen financiële prikkel is.” Daarom roept Zonneplan laadpaalleveranciers en kaartaanbieders, lokale overheden en energieleveranciers op om te werken aan dynamische tarieven bij de openbare laadpaal. “Mits deze transparant en goed zichtbaar zijn zouden deze de broodnodige stimulans kunnen bieden om het stroomnet op piekmomenten te ontlasten.”