Tweede Kamer stemt in met motie om hyperspits aan te pakken

NS • De Tweede Kamer roept het kabinet op om samen met werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen actie te ondernemen tegen de volle treinen en het fileleed op dinsdag en donderdag.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: ProMedia).

Een motie, gesteund door diverse politieke partijen, dringt aan op een nationale aanpak om het woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Het doel is om de overvolle spits op dinsdag en donderdag, ook wel bekend als de “hyperspits”, te bestrijden.

Tot nu toe heeft de huidige decentrale aanpak, waarbij afspraken met werkgevers en onderwijsinstellingen worden gemaakt om het vervoersgedrag te wijzigen, weinig effect gehad. Hoewel thuiswerken wordt gestimuleerd, blijven mensen toch in groten getale tijdens de spits reizen op dinsdag en donderdag.

De drukte tijdens de piekdagen vormt ook een uitdaging voor NS. Vorig jaar probeerde de spoorvervoerder tariefdifferentiatie in te voeren, maar na kritiek in de media en de Tweede Kamer moest NS-directeur Wouter Koolmees zijn plannen intrekken.

Het aantal zakelijk afgelegde autokilometers is in 2023 met vier procent gestegen. Het aantal bedrijven dat daarbij eist dat er elektrisch gereden wordt stabiliseert. Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2023.
Tweede Kamer stemt in met motie om hyperspits aan te pakken | Fleet&Mobility

Tweede Kamer stemt in met motie om hyperspits aan te pakken

NS • De Tweede Kamer roept het kabinet op om samen met werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen actie te ondernemen tegen de volle treinen en het fileleed op dinsdag en donderdag.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: ProMedia).

Een motie, gesteund door diverse politieke partijen, dringt aan op een nationale aanpak om het woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Het doel is om de overvolle spits op dinsdag en donderdag, ook wel bekend als de “hyperspits”, te bestrijden.

Tot nu toe heeft de huidige decentrale aanpak, waarbij afspraken met werkgevers en onderwijsinstellingen worden gemaakt om het vervoersgedrag te wijzigen, weinig effect gehad. Hoewel thuiswerken wordt gestimuleerd, blijven mensen toch in groten getale tijdens de spits reizen op dinsdag en donderdag.

De drukte tijdens de piekdagen vormt ook een uitdaging voor NS. Vorig jaar probeerde de spoorvervoerder tariefdifferentiatie in te voeren, maar na kritiek in de media en de Tweede Kamer moest NS-directeur Wouter Koolmees zijn plannen intrekken.

Het aantal zakelijk afgelegde autokilometers is in 2023 met vier procent gestegen. Het aantal bedrijven dat daarbij eist dat er elektrisch gereden wordt stabiliseert. Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2023.