NS breidt zitplaatszoeker uit

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De zitplaatszoeker is vorig jaar in het leven geroepen om de spreiding van passagiers over het toestel te verbeteren. (Foto: NS)

Uit onderzoek onder hoofdconducteurs bleek eerder al dat in 30 procent van de treinen er reizigers staan, terwijl er verderop nog zitplaatsen zijn. Dat wordt ook wel een scheve bezetting genoemd. Het verlengen van treinen heeft dan geen zin. Prorail stelt dat het spoort ook nagenoeg vol is. Volgens de NS is de zitplaatskans in de spits aanzienlijk, namelijk 95 procent. De zitplaatszoeker is vorig jaar in het leven geroepen om de spreiding van passagiers over het toestel te verbeteren. De NS doet er daarnaast ook veel moeite voor om reizigers uit de spits te krijgen en meer te spreiden over de dag.

Sensoren in sporen

De app-functie startte op het traject Arnhem-Nijmegen-Den Bosch en maakte daarbij gebruik van bestaande sensoren in de sporen. Die meten het gewicht van een rijtuig om zo te bepalen hoeveel zitplaatsen er nog zijn. Niet in alle sporen zijn die sensoren aanwezig, waardoor de zitplaatszoeker nu op slechts een deel van de ritten werkt. Door de CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen te analyseren en de wifi-signalen te tellen, zonder deze te volgen, wordt de functie betrouwbaarder en op meer trajecten inzetbaar. Het werkt als volgt: treinen hebben een klimaatsysteem. Om het binnenklimaat te regelen, meten de systemen het CO2-gehalte in de lucht. Aan de hand daarvan kan worden ingeschat hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten en dus hoeveel stoelen nog vrij zijn. Bij een Sprinter is dit wel minder betrouwbaar, omdat die deuren vaak open en dicht gaan. Wifi-tracking is een veel gebruikte methode om bijvoorbeeld loopstromen in kaart te brengen.

Privacy passagiers

Aan de privacy van de passagiers wordt gedacht bij wifi-tracking, meldt Udo Oelen, privacy officer bij de NS. “Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein. We zijn niet geïnteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens.” Tot die tijd blijft het bij plannen.

NS breidt zitplaatszoeker uit | Fleet&Mobility

NS breidt zitplaatszoeker uit

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De zitplaatszoeker is vorig jaar in het leven geroepen om de spreiding van passagiers over het toestel te verbeteren. (Foto: NS)

Uit onderzoek onder hoofdconducteurs bleek eerder al dat in 30 procent van de treinen er reizigers staan, terwijl er verderop nog zitplaatsen zijn. Dat wordt ook wel een scheve bezetting genoemd. Het verlengen van treinen heeft dan geen zin. Prorail stelt dat het spoort ook nagenoeg vol is. Volgens de NS is de zitplaatskans in de spits aanzienlijk, namelijk 95 procent. De zitplaatszoeker is vorig jaar in het leven geroepen om de spreiding van passagiers over het toestel te verbeteren. De NS doet er daarnaast ook veel moeite voor om reizigers uit de spits te krijgen en meer te spreiden over de dag.

Sensoren in sporen

De app-functie startte op het traject Arnhem-Nijmegen-Den Bosch en maakte daarbij gebruik van bestaande sensoren in de sporen. Die meten het gewicht van een rijtuig om zo te bepalen hoeveel zitplaatsen er nog zijn. Niet in alle sporen zijn die sensoren aanwezig, waardoor de zitplaatszoeker nu op slechts een deel van de ritten werkt. Door de CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen te analyseren en de wifi-signalen te tellen, zonder deze te volgen, wordt de functie betrouwbaarder en op meer trajecten inzetbaar. Het werkt als volgt: treinen hebben een klimaatsysteem. Om het binnenklimaat te regelen, meten de systemen het CO2-gehalte in de lucht. Aan de hand daarvan kan worden ingeschat hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten en dus hoeveel stoelen nog vrij zijn. Bij een Sprinter is dit wel minder betrouwbaar, omdat die deuren vaak open en dicht gaan. Wifi-tracking is een veel gebruikte methode om bijvoorbeeld loopstromen in kaart te brengen.

Privacy passagiers

Aan de privacy van de passagiers wordt gedacht bij wifi-tracking, meldt Udo Oelen, privacy officer bij de NS. “Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein. We zijn niet geïnteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens.” Tot die tijd blijft het bij plannen.