Infrastructuur

Laatste update:

Prorail: ‘Het spoor is nagenoeg vol’

Steeds meer en snellere treinen nodig. (Foto: Prorail)

Volgens de spoorbeheerder is het Nederlandse spoorsysteem met 7.300 kilometer nagenoeg vol. Spoor bijleggen heeft geen zin, omdat daar nauwelijks ruimte voor is. 

Prorail maakte vandaag bekend dat ons land tegen de grenzen aanloopt van het spoorsysteem. Volgens de organisatie is een innovatieslag noodzakelijk om ruimte te maken op de bestaande kilometers. Om de verwachte groei van het aantal treinreizigers aan te kunnen, moeten treinen steeds meer en steeds sneller rijden. 

De spoorbeheerder maakte de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling voor 2019 bekend en verwacht dat er volgend jaar meer dan 2,2 miljoen reizigerstreinen rijden. Gezamenlijk maken deze treinen een record aantal van ruim 165 miljoen kilometers. Ter vergelijking: in 2004 werden 129 kilometers miljoen kilometers gemaakt.

Te weinig parkeerplek

Doordat er meer treinen rijden, is er ook meer behoefte aan opstelplaatsen (parkeerplaatsen voor treinen als ze niet in gebruik of in onderhoud zijn). Er is op meerdere plekken in ons land een tekort aan opstelplaatsen. Volgens Prorail moet er snel aan dit tekort worden gewerkt.

Om te zorgen dat treinen in 2020 nog meer tijd rijden, gaat Prorail vanaf 2020 de dienstregeling op een tienden van minuten plannen. Er wordt nu nog gewerkt met afgeronde minuten. 

Steeds meer bedrijven proberen hun werknemers te stimuleren van het openbaar vervoer gebruik te maken. Onlangs nog maakte Vodafoneziggo bekend alle 7.500 medewerkers een NS Business Card te geven.

Prorail: ‘Het spoor is nagenoeg vol’ | Fleet&Mobility

Prorail: ‘Het spoor is nagenoeg vol’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Steeds meer en snellere treinen nodig. (Foto: Prorail)

Prorail maakte vandaag bekend dat ons land tegen de grenzen aanloopt van het spoorsysteem. Volgens de organisatie is een innovatieslag noodzakelijk om ruimte te maken op de bestaande kilometers. Om de verwachte groei van het aantal treinreizigers aan te kunnen, moeten treinen steeds meer en steeds sneller rijden. 

De spoorbeheerder maakte de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling voor 2019 bekend en verwacht dat er volgend jaar meer dan 2,2 miljoen reizigerstreinen rijden. Gezamenlijk maken deze treinen een record aantal van ruim 165 miljoen kilometers. Ter vergelijking: in 2004 werden 129 kilometers miljoen kilometers gemaakt.

Te weinig parkeerplek

Doordat er meer treinen rijden, is er ook meer behoefte aan opstelplaatsen (parkeerplaatsen voor treinen als ze niet in gebruik of in onderhoud zijn). Er is op meerdere plekken in ons land een tekort aan opstelplaatsen. Volgens Prorail moet er snel aan dit tekort worden gewerkt.

Om te zorgen dat treinen in 2020 nog meer tijd rijden, gaat Prorail vanaf 2020 de dienstregeling op een tienden van minuten plannen. Er wordt nu nog gewerkt met afgeronde minuten. 

Steeds meer bedrijven proberen hun werknemers te stimuleren van het openbaar vervoer gebruik te maken. Onlangs nog maakte Vodafoneziggo bekend alle 7.500 medewerkers een NS Business Card te geven.