Auto & Fiscus | Gepuzzel met belastingen

Auto & Fiscus • U kent ongetwijfeld de slogan: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Dat daar in de praktijk weleens over gefronst wordt, kan ik mij goed voorstellen, stelt columnist en fiscalist Heleen Elbert.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Heleen Elbert

De belastingwet is niet bepaald makkelijk te noemen, ook niet op het gebied van het vervoer. Nu heb ik nog een bijkomend probleem voor u: Over welk vervoer hebben we het eigenlijk? Want, zoals u misschien weet, heeft elke vervoersvorm zijn eigen belastingheffing.

Dingetje

Neem het MaaS-verhaal. Bij MaaS-oplossingen gaat het meestal om maatwerk. Rij met de fiets naar het station, ga met de trein naar een ander station en rij vervolgens met de deelauto naar de klant. U kunt zich er vast wel wat bij voorstellen. Het is praktisch, maar fiscaal gezien een ‘dingetje’.

Stel dat het in dit geval gaat om een werknemer die in eerste instantie zijn of haar eigen fiets gebruikt en dat de baas MaaS regelt. Hoe werkt dat fiscaal uit? Ga er maar even voor zitten. Bij het zakelijk gebruik van een eigen fiets mag de baas 0,23 euro per zakelijke kilometer belastingvrij vergoeden, maar dat hoeft niet. Minder mag altijd, maar vergoedt de baas meer dan is dat belast, tenzij het met iets anders verrekend kan worden of in de vrije ruimte van de werkkostenregeling kan worden gestopt. Vervolgens hebben wij gelukkig de trein. Waarom gelukkig? Omdat die regeling sinds 1 januari een stuk simpeler is geworden: een abonnement is vrijgesteld als er maar iets van zakelijk gebruik is. Als de baas een los kaartje wil vergoeden, mag dat ook belastingvrij. Zo, dat scheelt weer.

Vervolgens is er de deelauto. Wanneer er sprake is van een door de baas betaalde deelauto, moeten we weer beoordelen of er sprake is van een terbeschikkinggestelde auto. Is dat het geval, moet de werkgever weer bijtelling inhouden over die deelauto tenzij…. Ik denk dat u wel begrijpt wat ik bedoel met ‘niet echt makkelijk’, toch?

Leasing

Het andere onderwerp uit deze special, leasing, is fiscaal gelukkig wat minder ingewikkeld (met de nadruk op ‘wat’). Bij leasing moet je goed in de gaten houden of er sprake is van financial lease of van operational lease. Bij financial lease gelden vrijwel alle fiscale voor- en nadelen die je bij een koopauto hebt. Bij operational lease heb je er een stuk minder. Zo kun je de investeringsaftrek wel vergeten en gaat het btw-correctie percentage na vijf jaar leasen volgens de fiscus niet omlaag.

Aan de andere kant kunt je bij beide vormen wel gebruik maken van de eventuele milieu-investeringsaftrek (MIA), mits aan de voorwaarden voldaan wordt, en maakt het voor de bijtelling ook niet uit of de auto eigendom is of via financial dan wel operational lease kilometers maakt.

Splitsen

Kortom, makkelijker kunnen we het u ook niet maken. Mijn tip: splits alle verschillende vervoer- en leasevormen goed uit en probeer dan per soort te kijken wat er fiscaal gezien aan de hand is. Wanneer het te ingewikkeld begint te worden, weet ik nog een autobelastingspecialist.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).
Auto & Fiscus | Gepuzzel met belastingen | Fleet&Mobility

Auto & Fiscus | Gepuzzel met belastingen

Auto & Fiscus • U kent ongetwijfeld de slogan: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Dat daar in de praktijk weleens over gefronst wordt, kan ik mij goed voorstellen, stelt columnist en fiscalist Heleen Elbert.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Heleen Elbert

De belastingwet is niet bepaald makkelijk te noemen, ook niet op het gebied van het vervoer. Nu heb ik nog een bijkomend probleem voor u: Over welk vervoer hebben we het eigenlijk? Want, zoals u misschien weet, heeft elke vervoersvorm zijn eigen belastingheffing.

Dingetje

Neem het MaaS-verhaal. Bij MaaS-oplossingen gaat het meestal om maatwerk. Rij met de fiets naar het station, ga met de trein naar een ander station en rij vervolgens met de deelauto naar de klant. U kunt zich er vast wel wat bij voorstellen. Het is praktisch, maar fiscaal gezien een ‘dingetje’.

Stel dat het in dit geval gaat om een werknemer die in eerste instantie zijn of haar eigen fiets gebruikt en dat de baas MaaS regelt. Hoe werkt dat fiscaal uit? Ga er maar even voor zitten. Bij het zakelijk gebruik van een eigen fiets mag de baas 0,23 euro per zakelijke kilometer belastingvrij vergoeden, maar dat hoeft niet. Minder mag altijd, maar vergoedt de baas meer dan is dat belast, tenzij het met iets anders verrekend kan worden of in de vrije ruimte van de werkkostenregeling kan worden gestopt. Vervolgens hebben wij gelukkig de trein. Waarom gelukkig? Omdat die regeling sinds 1 januari een stuk simpeler is geworden: een abonnement is vrijgesteld als er maar iets van zakelijk gebruik is. Als de baas een los kaartje wil vergoeden, mag dat ook belastingvrij. Zo, dat scheelt weer.

Vervolgens is er de deelauto. Wanneer er sprake is van een door de baas betaalde deelauto, moeten we weer beoordelen of er sprake is van een terbeschikkinggestelde auto. Is dat het geval, moet de werkgever weer bijtelling inhouden over die deelauto tenzij…. Ik denk dat u wel begrijpt wat ik bedoel met ‘niet echt makkelijk’, toch?

Leasing

Het andere onderwerp uit deze special, leasing, is fiscaal gelukkig wat minder ingewikkeld (met de nadruk op ‘wat’). Bij leasing moet je goed in de gaten houden of er sprake is van financial lease of van operational lease. Bij financial lease gelden vrijwel alle fiscale voor- en nadelen die je bij een koopauto hebt. Bij operational lease heb je er een stuk minder. Zo kun je de investeringsaftrek wel vergeten en gaat het btw-correctie percentage na vijf jaar leasen volgens de fiscus niet omlaag.

Aan de andere kant kunt je bij beide vormen wel gebruik maken van de eventuele milieu-investeringsaftrek (MIA), mits aan de voorwaarden voldaan wordt, en maakt het voor de bijtelling ook niet uit of de auto eigendom is of via financial dan wel operational lease kilometers maakt.

Splitsen

Kortom, makkelijker kunnen we het u ook niet maken. Mijn tip: splits alle verschillende vervoer- en leasevormen goed uit en probeer dan per soort te kijken wat er fiscaal gezien aan de hand is. Wanneer het te ingewikkeld begint te worden, weet ik nog een autobelastingspecialist.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).