Europees Parlement stemt in met laadpaalwet: ‘We worden een laadpaalparadijs’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Europees Parlement. (Foto: Shutterstock)

Met de nieuwe Europese wet moeten lidstaten ervoor zorgen dat in 2025 op tenminste iedere 60 kilometer langs de snelweg een laadpunt staat. Daarnaast moet de elektrische rijder op een gemakkelijke manier kunnen betalen, met de bank- of laadpas. Ook verlangt Europa op tenminste iedere 200 kilometer een waterstoftankstation.

Geen woorden maar laden

Volgens Europees parlementslid Carolien Nagtegaal (VVD) is de goedkeuring van de wet goed nieuws. “Europa wordt een laadpaalparadijs. Met meer (snel)laadpunten langs de Europese snelwegen, gaat schoon rijden echt vliegen. Het gros van de Europese laadpalen staat nu in Duitsland, Frankrijk en Nederland, en het aanbod blijft stijgen. Dat aantal moet ook in de rest van de EU flink omhoog wat mij betreft. Laden moet snel kunnen en zonder gedoe. Nu de wet definitief is, moeten de lidstaten aan de bak. Dus wat mij betreft: geen woorden maar laden.”

Naar verwachting gaat de wet eind 2023 of begin 2024 formeel in. Het betreft een Verordening, dat betekent dat de wet na onderhandeling met de lidstaten rechtstreeks van toepassing is.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Europees Parlement

Europees Parlement stemt in met laadpaalwet: ‘We worden een laadpaalparadijs’ | Fleet&Mobility

Europees Parlement stemt in met laadpaalwet: ‘We worden een laadpaalparadijs’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Europees Parlement. (Foto: Shutterstock)

Met de nieuwe Europese wet moeten lidstaten ervoor zorgen dat in 2025 op tenminste iedere 60 kilometer langs de snelweg een laadpunt staat. Daarnaast moet de elektrische rijder op een gemakkelijke manier kunnen betalen, met de bank- of laadpas. Ook verlangt Europa op tenminste iedere 200 kilometer een waterstoftankstation.

Geen woorden maar laden

Volgens Europees parlementslid Carolien Nagtegaal (VVD) is de goedkeuring van de wet goed nieuws. “Europa wordt een laadpaalparadijs. Met meer (snel)laadpunten langs de Europese snelwegen, gaat schoon rijden echt vliegen. Het gros van de Europese laadpalen staat nu in Duitsland, Frankrijk en Nederland, en het aanbod blijft stijgen. Dat aantal moet ook in de rest van de EU flink omhoog wat mij betreft. Laden moet snel kunnen en zonder gedoe. Nu de wet definitief is, moeten de lidstaten aan de bak. Dus wat mij betreft: geen woorden maar laden.”

Naar verwachting gaat de wet eind 2023 of begin 2024 formeel in. Het betreft een Verordening, dat betekent dat de wet na onderhandeling met de lidstaten rechtstreeks van toepassing is.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Europees Parlement