‘EV en PHEV voordeliger in onderhoud’

Onderhoud • Volgens Bovag en RAI Vereniging ligt dat aan de ‘stevige instroom’ nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s.
Sander van Vliet Sander van Vliet
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis.
(Foto: BMW).

Het aantal onderhoudsmomenten en het bedrag per onderhoudsbeurt is vorig jaar gestegen. Uitzondering vormen de EV’s en de plug-in hybride auto’s, daarbij daalde juist het bestede bedrag per onderhoudsmoment. Dat concluderen Bovag en RAI Vereniging in de meest recente Aftersales Monitor.

Het aantal onderhoudsmomenten kwam in 2023 uit op ongeveer 13,4 miljoen, een kleine stijging vergeleken met vorig jaar toen het aantal onderhoudsmomenten uitkwam op 13,2 miljoen. Dat gestegen aantal (2,10 onderhoudsbeurten gemiddeld per auto in 2023, tegen 2,01 in 2022) is volgens de brancheverenigingen te verklaren door het groeiende en verouderende wagenpark. ‘Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels 11,7 jaar is. En dat een auto bijna 20 jaar oud als deze gesloopt wordt in Nederland,’ schrijven Bovag en RAI in een gezamenlijk statement.

Lagere onderhoudsbehoefte

Het gemiddelde bedrag per onderhoudsmoment was in 2023 precies 334 euro. Een jaar eerder was dat bedrag 319 euro. Per auto werd in 2023 gemiddeld 701 euro aan reparatie en onderhoud uitgegeven, vergeleken met 641 euro een jaar daarvoor.

Opvallend is dat EV’s en PHEV’s een geheel ander beeld laten zien. Bij EV’s daalde het gemiddelde onderhoudsbedrag juist van 292 euro naar 263 euro. En bij PHEV’s daalde dat bedrag van 496 euro naar 472 euro. Ter vergelijking: bij auto’s met verbrandingsmotor was het gemiddelde onderhoudsbedrag vorig jaar 752 euro, tegen 672 euro een jaar eerder. De verklaring hiervoor kan zijn dat de elektrische auto inmiddels een volwassen product is, met minder kinderziektes dan in de eerste jaren van de opkomst van de EV, concluderen de brancheverenigingen.

‘Daarnaast hebben we vorig jaar een stevige instroom van nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s gezien, en jonge auto’s hebben nu eenmaal een lagere onderhoudsbehoefte dan auto’s met wat meer kilometers op de teller.’

Waar de kosten van onderhoud voor EV’s dalen, stijgt de schadelast. Grote verzekeraars bevestigden een paar maanden geleden in een reactie aan F&M dat de premiestijging voor EV’s gemiddeld hoger is dan voorgaande jaren.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Onderhoud

‘EV en PHEV voordeliger in onderhoud’ | Fleet&Mobility

‘EV en PHEV voordeliger in onderhoud’

Onderhoud • Volgens Bovag en RAI Vereniging ligt dat aan de ‘stevige instroom’ nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s.
Sander van Vliet Sander van Vliet
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis.
(Foto: BMW).

Het aantal onderhoudsmomenten en het bedrag per onderhoudsbeurt is vorig jaar gestegen. Uitzondering vormen de EV’s en de plug-in hybride auto’s, daarbij daalde juist het bestede bedrag per onderhoudsmoment. Dat concluderen Bovag en RAI Vereniging in de meest recente Aftersales Monitor.

Het aantal onderhoudsmomenten kwam in 2023 uit op ongeveer 13,4 miljoen, een kleine stijging vergeleken met vorig jaar toen het aantal onderhoudsmomenten uitkwam op 13,2 miljoen. Dat gestegen aantal (2,10 onderhoudsbeurten gemiddeld per auto in 2023, tegen 2,01 in 2022) is volgens de brancheverenigingen te verklaren door het groeiende en verouderende wagenpark. ‘Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels 11,7 jaar is. En dat een auto bijna 20 jaar oud als deze gesloopt wordt in Nederland,’ schrijven Bovag en RAI in een gezamenlijk statement.

Lagere onderhoudsbehoefte

Het gemiddelde bedrag per onderhoudsmoment was in 2023 precies 334 euro. Een jaar eerder was dat bedrag 319 euro. Per auto werd in 2023 gemiddeld 701 euro aan reparatie en onderhoud uitgegeven, vergeleken met 641 euro een jaar daarvoor.

Opvallend is dat EV’s en PHEV’s een geheel ander beeld laten zien. Bij EV’s daalde het gemiddelde onderhoudsbedrag juist van 292 euro naar 263 euro. En bij PHEV’s daalde dat bedrag van 496 euro naar 472 euro. Ter vergelijking: bij auto’s met verbrandingsmotor was het gemiddelde onderhoudsbedrag vorig jaar 752 euro, tegen 672 euro een jaar eerder. De verklaring hiervoor kan zijn dat de elektrische auto inmiddels een volwassen product is, met minder kinderziektes dan in de eerste jaren van de opkomst van de EV, concluderen de brancheverenigingen.

‘Daarnaast hebben we vorig jaar een stevige instroom van nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s gezien, en jonge auto’s hebben nu eenmaal een lagere onderhoudsbehoefte dan auto’s met wat meer kilometers op de teller.’

Waar de kosten van onderhoud voor EV’s dalen, stijgt de schadelast. Grote verzekeraars bevestigden een paar maanden geleden in een reactie aan F&M dat de premiestijging voor EV’s gemiddeld hoger is dan voorgaande jaren.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Onderhoud