‘EV-schadeherstel flink duurder’
De verkoop van EV’s staat onder druk. Ook de kosten van schadeherstel en verzekeringen dreigen enorm te stijgen. Het schadeherstel van elektrische auto’s is duurder dan niet-EV’s omdat onderdelen duurder zijn. Alfred Möller, eigenaar van Möller Autoschade Groep, legt de vergelijking met een Nespresso-apparaat. “Je koopt zo’n koffieautomaat voor een relatief lage prijs. Maar de capsules die je ervoor moet kopen zijn duur. De laatste jaren zie je deze aanpak terug in de auto-industrie. Om te concurreren worden auto’s scherp in de markt gezet, aan de achterkant wordt dit deels gecompenseerd door duurdere onderdelen. De onderdelen die wij voor EV’s moeten inkopen zijn duurder dan die van traditionele auto’s.”
Een korte blik op de techniek van een EV bevestigt het standpunt van Möller. In de deuren, kofferbakken en ramen van EV’s zitten camera’s, sensoren en andere meetinstrumenten. Elk onderdeel heeft een prijskaartje. Ook is het schadeherstel van een EV arbeidsintensiever dan van een gewone auto. Voor de schadehersteller betekent dit meer werk, en voor de eindklant een hogere prijs. “Bij traditionele auto’s maken de onderdelen ongeveer een kwart van de kosten uit. Voor EV’s bedraagt dit circa 50 procent. Daarnaast zijn de technologieën gecompliceerder dan bij niet-EV’s.”
Kostbaar
Volgens Möller is het schadeherstel van EV’s hierdoor kostbaarder. “Sterker nog, in Nederland en in Amerika zijn er al verzekeraars die elektrische auto’s niet willen verzekeren, omdat het te duur wordt.” Het Verbond van Verzekeraars (vbv), de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland, kan de uitspraak van Möller niet bevestigen. De vereniging wil niets kwijt over de ontwikkeling van EV-schadeherstel onder hun leden. VBV laat weten dat zij ‘niet de gevraagde informatie hebben’ over welke verzekeraars EV-verzekeringen uitsluiten.
Möller spreekt daarentegen uit ervaring en schat in dat de verzekeringspremies de komende tijd ‘behoorlijk stijgen naarmate er meer data beschikbaar komt per merk en per type auto’. Ook gelooft hij dat bepaalde nieuwe EV’s gevoeliger zijn dan traditionele auto’s. “Als je ergens overheen rijdt moet je volgens de specificaties vaak het hele accupakket vervangen. Dat zijn kostbare reparaties.”
Grijs gebied
Volgens Möller is het schadeherstel van EV’s nog een grijs gebied. “Op het moment dat je EV-onderdelen volgens specifieke regels moet vervangen, kan zelfs relatief beperkte schade een gigantische financiële impact hebben.” Volgens hem kan er bij het schadeherstel van een EV niet om de regels heen ‘gemetseld’ worden zoals dat bij traditionele auto’s soms wel kan. Dat heeft vooral met de gevoeligheid van batterijpakketten te maken.
“De brand op de Fremantle Highway is een goed voorbeeld. De overgebleven EV’s die aan boord waren, moesten na de brand gecontroleerd worden op mogelijke gevolgschade in de batterijpakketten.” Volgens Möller wordt het schadeherstel van EV’s door extra controles duurder en zullen verzekeringspremies stijgen.
De verzekeraar
Grote verzekeraars bevestigen in een reactie aan F&M dat de premiestijging voor EV’s gemiddeld hoger is dan voorgaande jaren. Volgens hen komt dat overeen met het beeld dat Möller schetst. ‘Er zit meer elektronica in een EV, en de onderdelenprijzen zijn net zo betrouwbaar als de dynamische verkoopprijzen van Tesla en ook steeds meer andere EV-fabrikanten’.
Mede door Chinese nieuwkomers wordt schadeherstel een nog grotere uitdaging. ‘Onderdelen zijn niet voorradig en het ontbreekt aan herstelvoorschriften vanuit fabrikanten, die schadeherstel niet als prioriteit hebben’. Ook in de leasing ontstaan er problemen omdat nieuwe merken vaak geen onderdelen hebben. Zij moeten dat netwerk nog opbouwen.
Het leasebedrijf
Die problematiek heeft weer invloed op de leaseprijs, die een ‘belangrijke’ rol speelt voor de Nederlandse ambitie om het wagenpark te elektrificeren. Leasebedrijven merken vooral de gevolgen daarvan. Operationeel directeur van leasebedrijf Wagenplan, Wijnand Akkerman, begrijpt de redenering van schadehersteller Möller. “Bij schade aan een batterijpakket moet er vaak een heel nieuw onderstel komen. In die gevallen vervangen we de gehele auto.” Er zitten in een EV complexere technieken dan in een traditionele auto. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, zoals een onblusbare brand.
Verzekeringspremies zullen zeker niet dalen.
Een voorbeeld hiervan is een thermal runaway, waarbij een brand ontstaat in een batterij die andere batterijen aansteekt. Zelfs bij kleine schades wordt er daarom al gauw voor gepleit de gehele auto vervangen. Dat heeft invloed op de hoogte van verzekeringspremies. “Die zullen zeker niet dalen.” Volgens Akkerman nemen het schadebedrijf, de fabrikant en het leasebedrijf geen risico’s bij het schadeherstel van EV’s. Akkerman verwacht dat als gevolg van stijgende lasten bij EV’s, hybrides interessant blijven voor veel bedrijven. “Waarom zou een bedrijf elektrisch kiezen als een hybride dezelfde bijtelling heeft?” Toch ziet Akkerman een lichtpuntje aan het EV-schadedilemma. “Het onderhoud van EV’s is lager. Dat heeft toch weer een dempend effect op de leaseprijs.”
De fleetowner
Waar het leasebedrijf en de verzekeraar de problematiek zien, voelt de fleetowner de toenemende druk op EV’s niet. Ronald de Hoog, mobiliteitsmanager bij technische dienstverlener Equans, maakt zich geen zorgen om de leaseprijs. “Die kun je doorberekenen in het bedrag dat je werknemers betalen. En dan kan deze bepalen of hij of zij meer wil betalen voor een EV”, zegt De Hoog.
Ook maakt De Hoog zich niet zoveel zorgen om de stijgende verzekeringspremies. Hij krijgt namelijk een compleet verzekeringspakket van het leasebedrijf en betaalt qua premie hetzelfde bedrag voor een EV als voor een niet-EV. Als een werknemer van Equans schade rijdt regelt het leasebedrijf de verzekeringsafhandeling. “Wij leggen dat allemaal bij de leasemaatschappij neer. Daardoor heb ik er relatief weinig omkijken naar”, aldus De Hoog.