KPMG: leaserijders veroorzaken de meeste schade

Schadeherstel • Bovag presenteerde de studie op donderdag 11 april tijdens het Congres Bovag Schadeherstelbedrijven op sportpark Papendal in Arnhem.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Uit een netwerkstudie, uitgevoerd door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale schadelast zal stijgen. De leaserijder speelt de komende jaren een grote rol.

Leaserijders veroorzaken de meeste schade, simpelweg omdat zij de meeste kilometers afleggen. Dat concludeert branchevereniging Bovag op basis van een marktonderzoek van adviesbureau KPMG. De studie richt zich primair op de algemene ontwikkelingen in de schadeherstelbranche tot 2030. Leaserijders laten sneller schade repareren en rijden minder voorzichtig. Dat resulteert in meer geregistreerde schades per kilometer. ‘Bestuurders van leaseauto’s gaan ruwer om met auto’s, zeker aan het einde van de leasetermijn. Wij zien dan voornamelijk cosmetische schades binnenkomen en dat duidt er toch op dat de bestuurder van een leaseauto minder voorzichtig is dan een bestuurder die zelf voor zijn auto heeft moeten betalen,’ zo legt een schadehersteller (die verder niet met naam genoemd wordt) in het rapport uit.

De voornaamste conclusie van het rapport is dat de autoschadeherstelmarkt de komende jaren naar verwachting zal groeien door een toename van het gemiddelde schadebedrag per schade, ondanks dat het aantal schades al langere tijd afneemt, en ook blijft afnemen. De huidige verwachting is dat het aantal schades de komende zes jaar met zo’n 0,3 procent per jaar afneemt, ondanks een groei van het wagenpark en het aantal gereden kilometers. KPMG noemt in zijn eindrapport de opkomst van ADAS als voornaamste reden dat het aantal schades afneemt.

Batterijreparaties

Eind vorig jaar legde Wijnand Akkerman, operationeel directeur van leasebedrijf Wagenplan, in Fleet & Mobility uit dat de complexiteit van batterijreparaties invloed heeft op de leaseprijs, omdat er ‘bij schade aan het batterijpakket vaak een heel nieuw onderstel moet komen’. Wagenplan vertelde dat de complexiteit van EV-schadeherstel de hoogte van de verzekeringspremies omhoog stuwde omdat schadebedrijven, fabrikanten noch leasebedrijven geen risico’s nemen.

Die conclusie werd onlangs bevestigd door Autoverzekering.nl, dat stelt dat de premies voor autoverzekeringen in het eerste kwartaal van 2024 gemiddeld 65 euro zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit komt ook naar voren in het rapport. Het gevolg, zo concludeerde Akkerman, is dat hybrides voorlopig interessant blijven voor leasemaatschappijen.

Complexiteit

Bovag concludeert dat de complexiteit in het schadeherstel als geheel in de periode tot 2030 toeneemt. Dat komt onder meer door nieuwe toetreders op de markt. De introductie van modellen van nieuwe fabrikanten levert potentieel lange wachttijden voor onderdelen op. Daarbij is er training nodig voor het personeel om deze nieuwe EV’s te kunnen herstellen.

Verder neemt de moeilijkheidsgraad toe door het groeiende gebruik van rijhulpsystemen (ADAS), de groei van BEV’s (wat weer resulteert in extra werkzaamheden en veiligheidshandelingen die niet nodig zijn bij brandstofvoertuigen), de veroudering van het wagenpark en de veranderingen in auto-constructie. Wat betreft dat laatste punt: volgens de studie bestaat de carrosserie van nieuwe auto’s in de toekomst in toenemende mate uit een grotere verscheidenheid aan materiaalsoorten, extrusie-delen en/of grote (modulaire) aluminium/magnesium gietstukken. Ook maakt het HV-accupakket steeds vaker deel uit van de kooiconstructie. Deze verhoogde complexiteit van de carrosserie leidt vaker tot vervanging in plaats van herstel, wat weer in hogere wachttijden resulteert.

‘Genoeg werk’

Ondanks de daling van het aantal schades, zal de omvang van de schadeherstelmarkt in euro’s juist toenemen. Het gemiddelde schadebedrag groeit de komende zes jaar zelfs van ruim 2.200 euro naar zo’n 3.400 euro, een stijging van zo’n 6 procent per jaar. Dat komt, zo stelt KPMG, vooral omdat onderdelen van EV’s duurder zijn, waardoor de prijs van het schadeherstelproces als geheel ook stijgt. Verder stijgt het schadebedrag omdat er een toename in de complexiteit van auto’s en schades komt, wat resulteert in meer bewerkingen en dus meer uren per schade.

Het aantal werkplaatsuren per schadegeval stijgt, met name omdat bij nieuwe auto’s (0-4 jaar oud) meer bewerkingen nodig zijn door de toegenomen complexiteit. Ook zorgen duurdere onderdelen en spuitmateriaal door technologische ontwikkelingen (BEV, ADAS) voor prijsstijgingen. “Wij concluderen hieruit dat er tot 2030 genoeg werk is voor de bestaande schadeherstelbedrijven,” zo stelt Toine Beljaars, voorzitter Bovag Schadeherstelbedrijven, in een reactie op het onderzoek.

Lease goed voor 20% gestuurde schade
De gestuurde schade vanuit leasemaatschappijen heeft de volgende karakteristieken: het zijn veelal nieuwe auto’s (<4 jaar), relatief veel BEV’s en ze hebben meer ADAS. Volgens het rapport zijn leasemaatschappijen en fleetowners in 2023 goed voor 20 procent van de harde gestuurde schade aan autoschadeherstellers. Universele leasemaatschappijen hebben voornamelijk contracten, zoals Service Level Agreements (SLA’s) en tenders, met grote universele schadeketens om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Leasemaatschappijen die verbonden zijn aan importeurs, of die leasecontracten hebben met betrekking tot specifieke merken, werken vooral samen met gespecialiseerde schadeherstellers van specifieke merken binnen hun netwerken.
KPMG: leaserijders veroorzaken de meeste schade | Fleet&Mobility

KPMG: leaserijders veroorzaken de meeste schade

Schadeherstel • Bovag presenteerde de studie op donderdag 11 april tijdens het Congres Bovag Schadeherstelbedrijven op sportpark Papendal in Arnhem.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Uit een netwerkstudie, uitgevoerd door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale schadelast zal stijgen. De leaserijder speelt de komende jaren een grote rol.

Leaserijders veroorzaken de meeste schade, simpelweg omdat zij de meeste kilometers afleggen. Dat concludeert branchevereniging Bovag op basis van een marktonderzoek van adviesbureau KPMG. De studie richt zich primair op de algemene ontwikkelingen in de schadeherstelbranche tot 2030. Leaserijders laten sneller schade repareren en rijden minder voorzichtig. Dat resulteert in meer geregistreerde schades per kilometer. ‘Bestuurders van leaseauto’s gaan ruwer om met auto’s, zeker aan het einde van de leasetermijn. Wij zien dan voornamelijk cosmetische schades binnenkomen en dat duidt er toch op dat de bestuurder van een leaseauto minder voorzichtig is dan een bestuurder die zelf voor zijn auto heeft moeten betalen,’ zo legt een schadehersteller (die verder niet met naam genoemd wordt) in het rapport uit.

De voornaamste conclusie van het rapport is dat de autoschadeherstelmarkt de komende jaren naar verwachting zal groeien door een toename van het gemiddelde schadebedrag per schade, ondanks dat het aantal schades al langere tijd afneemt, en ook blijft afnemen. De huidige verwachting is dat het aantal schades de komende zes jaar met zo’n 0,3 procent per jaar afneemt, ondanks een groei van het wagenpark en het aantal gereden kilometers. KPMG noemt in zijn eindrapport de opkomst van ADAS als voornaamste reden dat het aantal schades afneemt.

Batterijreparaties

Eind vorig jaar legde Wijnand Akkerman, operationeel directeur van leasebedrijf Wagenplan, in Fleet & Mobility uit dat de complexiteit van batterijreparaties invloed heeft op de leaseprijs, omdat er ‘bij schade aan het batterijpakket vaak een heel nieuw onderstel moet komen’. Wagenplan vertelde dat de complexiteit van EV-schadeherstel de hoogte van de verzekeringspremies omhoog stuwde omdat schadebedrijven, fabrikanten noch leasebedrijven geen risico’s nemen.

Die conclusie werd onlangs bevestigd door Autoverzekering.nl, dat stelt dat de premies voor autoverzekeringen in het eerste kwartaal van 2024 gemiddeld 65 euro zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit komt ook naar voren in het rapport. Het gevolg, zo concludeerde Akkerman, is dat hybrides voorlopig interessant blijven voor leasemaatschappijen.

Complexiteit

Bovag concludeert dat de complexiteit in het schadeherstel als geheel in de periode tot 2030 toeneemt. Dat komt onder meer door nieuwe toetreders op de markt. De introductie van modellen van nieuwe fabrikanten levert potentieel lange wachttijden voor onderdelen op. Daarbij is er training nodig voor het personeel om deze nieuwe EV’s te kunnen herstellen.

Verder neemt de moeilijkheidsgraad toe door het groeiende gebruik van rijhulpsystemen (ADAS), de groei van BEV’s (wat weer resulteert in extra werkzaamheden en veiligheidshandelingen die niet nodig zijn bij brandstofvoertuigen), de veroudering van het wagenpark en de veranderingen in auto-constructie. Wat betreft dat laatste punt: volgens de studie bestaat de carrosserie van nieuwe auto’s in de toekomst in toenemende mate uit een grotere verscheidenheid aan materiaalsoorten, extrusie-delen en/of grote (modulaire) aluminium/magnesium gietstukken. Ook maakt het HV-accupakket steeds vaker deel uit van de kooiconstructie. Deze verhoogde complexiteit van de carrosserie leidt vaker tot vervanging in plaats van herstel, wat weer in hogere wachttijden resulteert.

‘Genoeg werk’

Ondanks de daling van het aantal schades, zal de omvang van de schadeherstelmarkt in euro’s juist toenemen. Het gemiddelde schadebedrag groeit de komende zes jaar zelfs van ruim 2.200 euro naar zo’n 3.400 euro, een stijging van zo’n 6 procent per jaar. Dat komt, zo stelt KPMG, vooral omdat onderdelen van EV’s duurder zijn, waardoor de prijs van het schadeherstelproces als geheel ook stijgt. Verder stijgt het schadebedrag omdat er een toename in de complexiteit van auto’s en schades komt, wat resulteert in meer bewerkingen en dus meer uren per schade.

Het aantal werkplaatsuren per schadegeval stijgt, met name omdat bij nieuwe auto’s (0-4 jaar oud) meer bewerkingen nodig zijn door de toegenomen complexiteit. Ook zorgen duurdere onderdelen en spuitmateriaal door technologische ontwikkelingen (BEV, ADAS) voor prijsstijgingen. “Wij concluderen hieruit dat er tot 2030 genoeg werk is voor de bestaande schadeherstelbedrijven,” zo stelt Toine Beljaars, voorzitter Bovag Schadeherstelbedrijven, in een reactie op het onderzoek.

Lease goed voor 20% gestuurde schade
De gestuurde schade vanuit leasemaatschappijen heeft de volgende karakteristieken: het zijn veelal nieuwe auto’s (<4 jaar), relatief veel BEV’s en ze hebben meer ADAS. Volgens het rapport zijn leasemaatschappijen en fleetowners in 2023 goed voor 20 procent van de harde gestuurde schade aan autoschadeherstellers. Universele leasemaatschappijen hebben voornamelijk contracten, zoals Service Level Agreements (SLA’s) en tenders, met grote universele schadeketens om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Leasemaatschappijen die verbonden zijn aan importeurs, of die leasecontracten hebben met betrekking tot specifieke merken, werken vooral samen met gespecialiseerde schadeherstellers van specifieke merken binnen hun netwerken.