Ministerie I&W introduceert centraal loket voor ontheffing zero-emissiezones

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zo’n dertig gemeenten willen een zero-emissiezone invoeren. Dat mag vanaf 1 januari 2025. Dat vormt een uitdaging voor ondernemers. “Niet alle ondernemers zullen in staat zijn om meteen de overstap naar emissieloze alternatieven te maken”, legt Heijnen uit. “Een centraal loket voor ontheffingen maakt het werk behapbaar voor gemeenten en eenduidig voor weggebruikers en ondernemers. Ook vermindert het de administratieve lasten.”

De RDW heeft een uitvoeringstoets gedaan en is tot de conclusie gekomen dat zij het loket ‘mag, kan en wil uitvoeren’. “Daar ben ik blij mee”, zegt Heijnen. “Ik zal de RDW opdracht geven om het centraal loket nu ook te bouwen en te beheren, in lijn met de afspraken die zijn gemaakt in de intentieovereenkomst.”

Duurzame mobiliteit

De overeenkomst is ondertekend tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit, in oktober 2023, georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook zijn er afspraken gemaakt over een regionale aanpak van laadinfrastructuur en emissieloos touringcarvervoer. “Door het ondertekenen van deze overeenkomsten dragen we bij aan de transitie richting duurzame mobiliteit. Zo blijven onze steden aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen voor wonen, werken en recreëren”, besluit Heijnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Ministerie I&W introduceert centraal loket voor ontheffing zero-emissiezones | Fleet&Mobility

Ministerie I&W introduceert centraal loket voor ontheffing zero-emissiezones

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zo’n dertig gemeenten willen een zero-emissiezone invoeren. Dat mag vanaf 1 januari 2025. Dat vormt een uitdaging voor ondernemers. “Niet alle ondernemers zullen in staat zijn om meteen de overstap naar emissieloze alternatieven te maken”, legt Heijnen uit. “Een centraal loket voor ontheffingen maakt het werk behapbaar voor gemeenten en eenduidig voor weggebruikers en ondernemers. Ook vermindert het de administratieve lasten.”

De RDW heeft een uitvoeringstoets gedaan en is tot de conclusie gekomen dat zij het loket ‘mag, kan en wil uitvoeren’. “Daar ben ik blij mee”, zegt Heijnen. “Ik zal de RDW opdracht geven om het centraal loket nu ook te bouwen en te beheren, in lijn met de afspraken die zijn gemaakt in de intentieovereenkomst.”

Duurzame mobiliteit

De overeenkomst is ondertekend tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit, in oktober 2023, georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook zijn er afspraken gemaakt over een regionale aanpak van laadinfrastructuur en emissieloos touringcarvervoer. “Door het ondertekenen van deze overeenkomsten dragen we bij aan de transitie richting duurzame mobiliteit. Zo blijven onze steden aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen voor wonen, werken en recreëren”, besluit Heijnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.