Gemeenten: cityhubs gaan failliet bij uitstel zero-emissiezones

Zero-emissiezone • Het ontbreken van een standaard verkeersbord voor de zero-emissiezones baart  gemeenten zorgen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
De opening van Stadshub Utrecht op 12 mei. (Foto: Mel Boas).

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil graag dat de invoer van zero-emissiezones niet wordt uitgesteld. De vereniging is bang dat ‘specifieke nul-emissie diensten’, zoals cityhubs en fietskoeriers, anders failliet gaan. Dat schrijft de VNG in een position paper in aanloop naar een rondetafelgesprek met politici en ondernemers op 15 mei.

‘Het vasthouden aan het eerder afgesproken tijdspad is essentieel om een gelijk speelveld te behouden en om ondernemers die nu aan het investeren en anticiperen zijn op de invoering van de ze-zone niet te benadelen’, stelt de VNG.

Een cityhub is een magazijn aan de rand van de stad, van waaruit goederen in kleinere hoeveelheid naar de stad worden vervoerd. Met de komst van de zero-emissiezones zouden dieseltrucks hun lading daar kunnen afleveren, waarna distributeurs met schoon vervoer de binnenstad ingaan.

Ook maakt de vereniging zich zorgen over het ontbreken van een standaard verkeersbord voor de zere-emissiezones. Een wijziging van de verkeersregels werd vorig jaar controversieel verklaard, waardoor er geen landelijk bord kan komen.

Om een lappendeken aan gemeentelijke verkeersborden te voorkomen, moet de Tweede Kamer het reglement alsnog nog snel mogelijk herzien. ‘Wachten op een nieuw kabinet biedt ons én vooral ondernemers te weinig zekerheid en schept onduidelijkheid.’

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Cityhubs en Logistieke hubs

Gemeenten: cityhubs gaan failliet bij uitstel zero-emissiezones | Fleet&Mobility

Gemeenten: cityhubs gaan failliet bij uitstel zero-emissiezones

Zero-emissiezone • Het ontbreken van een standaard verkeersbord voor de zero-emissiezones baart  gemeenten zorgen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
De opening van Stadshub Utrecht op 12 mei. (Foto: Mel Boas).

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil graag dat de invoer van zero-emissiezones niet wordt uitgesteld. De vereniging is bang dat ‘specifieke nul-emissie diensten’, zoals cityhubs en fietskoeriers, anders failliet gaan. Dat schrijft de VNG in een position paper in aanloop naar een rondetafelgesprek met politici en ondernemers op 15 mei.

‘Het vasthouden aan het eerder afgesproken tijdspad is essentieel om een gelijk speelveld te behouden en om ondernemers die nu aan het investeren en anticiperen zijn op de invoering van de ze-zone niet te benadelen’, stelt de VNG.

Een cityhub is een magazijn aan de rand van de stad, van waaruit goederen in kleinere hoeveelheid naar de stad worden vervoerd. Met de komst van de zero-emissiezones zouden dieseltrucks hun lading daar kunnen afleveren, waarna distributeurs met schoon vervoer de binnenstad ingaan.

Ook maakt de vereniging zich zorgen over het ontbreken van een standaard verkeersbord voor de zere-emissiezones. Een wijziging van de verkeersregels werd vorig jaar controversieel verklaard, waardoor er geen landelijk bord kan komen.

Om een lappendeken aan gemeentelijke verkeersborden te voorkomen, moet de Tweede Kamer het reglement alsnog nog snel mogelijk herzien. ‘Wachten op een nieuw kabinet biedt ons én vooral ondernemers te weinig zekerheid en schept onduidelijkheid.’

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Cityhubs en Logistieke hubs