‘Onderzoek: Nederlanders vinden private lease te duur’

Private Lease • GfK stelt dat ook het verminderen van het wegenbelastingvoordeel het elektrisch rijden nadelig beïnvloedt.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Private lease blijft in populariteit toenemen.
(Foto: Shutterstock).

De populariteit van private lease groeit, maar voor veel consumenten blijft deze optie onbetaalbaar, volgens een consumentenonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK Panel. Hoewel 70 procent van de Nederlanders bekend is met het concept, beschouwt slechts 20 procent het als een haalbare financieringsmogelijkheid.

2.000 Nederlanders namen deel aan het onderzoek van GfK, waarbij het bureau keek naar verschillende aspecten van consumentengedrag met betrekking tot automobiliteit, financiering, merkvoorkeuren en leaseopties. Van de consumenten die al enige kennis hebben van private lease, vindt 59 procent het maandelijkse bedrag vaak te hoog.

Chinese auto’s

De afkomst van een auto blijft ook van belang bij de keuze van een nieuwe auto. Ondanks de toenemende bekendheid van Chinese automerken, geeft de consument nog steeds de voorkeur aan Duitse of Japanse auto’s, blijkt uit het onderzoek.

Opvallend is dat Nederlanders eerder geneigd zijn te kiezen voor een benzinemotor dan voor een elektrische auto, mede door twijfels over verminderde aankoopsubsidies en het wegvallen van belastingvoordelen voor elektrische auto’s, stelt GfK.

Hoewel de Sepp-subsidie niet expliciet wordt genoemd in het onderzoek van GfK, kunnen particulieren deze subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde tot 45 duizend euro. Voor private lease is vereist dat het leasecontract voor de gesubsidieerde auto minimaal 48 maanden bedraagt.

‘Onderzoek: Nederlanders vinden private lease te duur’ | Fleet&Mobility

‘Onderzoek: Nederlanders vinden private lease te duur’

Private Lease • GfK stelt dat ook het verminderen van het wegenbelastingvoordeel het elektrisch rijden nadelig beïnvloedt.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Private lease blijft in populariteit toenemen.
(Foto: Shutterstock).

De populariteit van private lease groeit, maar voor veel consumenten blijft deze optie onbetaalbaar, volgens een consumentenonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK Panel. Hoewel 70 procent van de Nederlanders bekend is met het concept, beschouwt slechts 20 procent het als een haalbare financieringsmogelijkheid.

2.000 Nederlanders namen deel aan het onderzoek van GfK, waarbij het bureau keek naar verschillende aspecten van consumentengedrag met betrekking tot automobiliteit, financiering, merkvoorkeuren en leaseopties. Van de consumenten die al enige kennis hebben van private lease, vindt 59 procent het maandelijkse bedrag vaak te hoog.

Chinese auto’s

De afkomst van een auto blijft ook van belang bij de keuze van een nieuwe auto. Ondanks de toenemende bekendheid van Chinese automerken, geeft de consument nog steeds de voorkeur aan Duitse of Japanse auto’s, blijkt uit het onderzoek.

Opvallend is dat Nederlanders eerder geneigd zijn te kiezen voor een benzinemotor dan voor een elektrische auto, mede door twijfels over verminderde aankoopsubsidies en het wegvallen van belastingvoordelen voor elektrische auto’s, stelt GfK.

Hoewel de Sepp-subsidie niet expliciet wordt genoemd in het onderzoek van GfK, kunnen particulieren deze subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde tot 45 duizend euro. Voor private lease is vereist dat het leasecontract voor de gesubsidieerde auto minimaal 48 maanden bedraagt.