Toegang tot zero-emissiezones voor oudere bakwagens versoepeld

Zero-emissiezones • Naar verwachting starten 19 gemeenten volgend jaar met de zero-emissiezones.
Sander van Vliet Sander van Vliet
https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/modellen/maatwerk/carrosseriebouw/bakwagen.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwkuqvBhAQEiwA65XxQJPFSsikVMOfyKXwtfM0NdEeemFTeEgTAUckwI6JpbKIj7sQ3wftyBoCQZMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
(Foto: Volkswagen).

De toegangsregels voor zero-emissiezones zijn versoepeld. Bakwagens met een gewicht boven de 3,5 ton die zijn geregistreerd van 2017 tot en met 2019 krijgen drie jaar respijt en kunnen de zones tot 1 januari 2028 in. Aanvankelijk was de bedoeling dat zij volgend jaar al verbannen werden uit de zones. Het besluit is genomen door gemeenten en brancheverenigingen, waaronder verladersvereniging Evofenedex.

Evofenedex meldt: ‘De financiële haalbaarheid voor het vervangen van bakwagens kwam in het gedrang. Met deze aanpassing hebben ondernemers extra tijd om de overgang naar emissievrij transport te maken.’

TLN, de brancheorganisatie voor transport en logistiek, noemt het een lastige beslissing, gezien de investeringen die al gedaan zijn op basis van eerdere regels. Desondanks biedt de duidelijkheid over de nieuwe regels voordelen voor ondernemers. ‘Heel wat ondernemers hebben inmiddels investeringen gedaan op basis van de oude regels. In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid.’ Maar, besluit TLN: ‘Toch is het goed dat hierover nu duidelijkheid is voor ondernemers.’

Overgang

Bakwagens mogen bij de start van de zero-emissiezones op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn. Deze leeftijdsgrens geldt ook voor trekkers. Het verschil tussen de regelingen zit voornamelijk in de einddatum van de overgangsregeling: bakwagens hebben tot 2028 terwijl trekkers tot 2030 zijn toegestaan. Bakwagens gekocht tussen 2020 en 2024 mogen wel tot 2030 de zones in.

Dit onderscheid is bewust gemaakt om de overgang voor bedrijven die al hebben geïnvesteerd in zero-emissie bakwagens geleidelijk te laten verlopen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Toegang tot zero-emissiezones voor oudere bakwagens versoepeld | Fleet&Mobility

Toegang tot zero-emissiezones voor oudere bakwagens versoepeld

Zero-emissiezones • Naar verwachting starten 19 gemeenten volgend jaar met de zero-emissiezones.
Sander van Vliet Sander van Vliet
https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/modellen/maatwerk/carrosseriebouw/bakwagen.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwkuqvBhAQEiwA65XxQJPFSsikVMOfyKXwtfM0NdEeemFTeEgTAUckwI6JpbKIj7sQ3wftyBoCQZMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
(Foto: Volkswagen).

De toegangsregels voor zero-emissiezones zijn versoepeld. Bakwagens met een gewicht boven de 3,5 ton die zijn geregistreerd van 2017 tot en met 2019 krijgen drie jaar respijt en kunnen de zones tot 1 januari 2028 in. Aanvankelijk was de bedoeling dat zij volgend jaar al verbannen werden uit de zones. Het besluit is genomen door gemeenten en brancheverenigingen, waaronder verladersvereniging Evofenedex.

Evofenedex meldt: ‘De financiële haalbaarheid voor het vervangen van bakwagens kwam in het gedrang. Met deze aanpassing hebben ondernemers extra tijd om de overgang naar emissievrij transport te maken.’

TLN, de brancheorganisatie voor transport en logistiek, noemt het een lastige beslissing, gezien de investeringen die al gedaan zijn op basis van eerdere regels. Desondanks biedt de duidelijkheid over de nieuwe regels voordelen voor ondernemers. ‘Heel wat ondernemers hebben inmiddels investeringen gedaan op basis van de oude regels. In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid.’ Maar, besluit TLN: ‘Toch is het goed dat hierover nu duidelijkheid is voor ondernemers.’

Overgang

Bakwagens mogen bij de start van de zero-emissiezones op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn. Deze leeftijdsgrens geldt ook voor trekkers. Het verschil tussen de regelingen zit voornamelijk in de einddatum van de overgangsregeling: bakwagens hebben tot 2028 terwijl trekkers tot 2030 zijn toegestaan. Bakwagens gekocht tussen 2020 en 2024 mogen wel tot 2030 de zones in.

Dit onderscheid is bewust gemaakt om de overgang voor bedrijven die al hebben geïnvesteerd in zero-emissie bakwagens geleidelijk te laten verlopen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.