Ook Groningse markthandelaren krijgen ontheffing voor zero-emissiezone

Zero-emissie •
De Gemeente Groningen stelt de komende maanden in gesprek te gaan met de marktondernemers om de overgang naar zero emissie mogelijk te maken.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Vismarkt in Groningen. (Foto: Shutterstock)

Groningse markthandelaren kunnen tot 2030 jaarlijks een ontheffing aanvragen voor de zero-emissiezone in het centrum van de stad, zo heeft het stadsbestuur van Groningen bekendgemaakt. Dit betekent dat zij de komende vijf jaar geen e-besteller hoeven aan te schaffen om het centrum in te mogen. De uitzonderingsregeling geldt voor alle marktkooplieden, vaste standplaatshouders en seizoensplaatshouders.

De gemeente maakt enkel een uitzondering voor markthandelaren. Het stadsbestuur stelt dat het de komende maanden in gesprek gaat met de marktondernemers om de overgang naar zero emissie mogelijk te maken.

In de binnenstad van Groningen geldt vanaf 1 april 2025 een zero-emissiezone. De stad is daarvan een van de steden die een uitstootvrij gebied voor stadslogistiek instellen. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw geregistreerde bestel- en vrachtauto’s in de aangewezen gebieden CO2-emissievrij zijn. Voor bestaande voertuigen gaat de uitsluiting via een ‘overgangsregeling’. Zo hebben bestelauto’s die in emissieklasse 6 vallen er nog tot 2028 toegang. Voor wagens in klasse 5 is dit een jaar minder. Bestelwagens in emissieklasse 4 of lager vallen wel meteen buiten de boot. Deze overgangsregeling geldt in Groningen dus niet voor markthandelaren, zij kunnen, ongeacht de emissieklasse van hun voertuig, het gebied tot 2030 in.

Maastricht

Groningen volgt daarmee het voorbeeld van Maastricht. De Limburgse stad herschreef de plannen na 71 zienswijzen van ondernemers. In Maastricht krijgen marktkooplui ook een uitzondering tot 2030

De invoering van de zero-emissiezones gaat nog niet zo voorspoedig, concludeerde natuurbeschermings- en milieuorganisatie Natuur & Milieu recent na onderzoek. Het aantal gemeentes dat per 1 januari 2025 zero-emissiezones invoert kleiner is dan beoogd, zo stelde de organisatie.

Grijs kenteken

Eerder reageerden Groningse MKB’ers die met een grijs kenteken rijden teleurgesteld dat zij tussen 5:00 en 12:00 uur een incidentele of een jaarontheffing nodig hebben om de stad in te kunnen. Voor hun komt er geen uitzondering.

Meer lezen over Groningen, Maastricht en Zero-emissiezones

Meest recente nieuws

Ook Groningse markthandelaren krijgen ontheffing voor zero-emissiezone | Fleet&Mobility

Ook Groningse markthandelaren krijgen ontheffing voor zero-emissiezone

Zero-emissie •
De Gemeente Groningen stelt de komende maanden in gesprek te gaan met de marktondernemers om de overgang naar zero emissie mogelijk te maken.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Vismarkt in Groningen. (Foto: Shutterstock)

Groningse markthandelaren kunnen tot 2030 jaarlijks een ontheffing aanvragen voor de zero-emissiezone in het centrum van de stad, zo heeft het stadsbestuur van Groningen bekendgemaakt. Dit betekent dat zij de komende vijf jaar geen e-besteller hoeven aan te schaffen om het centrum in te mogen. De uitzonderingsregeling geldt voor alle marktkooplieden, vaste standplaatshouders en seizoensplaatshouders.

De gemeente maakt enkel een uitzondering voor markthandelaren. Het stadsbestuur stelt dat het de komende maanden in gesprek gaat met de marktondernemers om de overgang naar zero emissie mogelijk te maken.

In de binnenstad van Groningen geldt vanaf 1 april 2025 een zero-emissiezone. De stad is daarvan een van de steden die een uitstootvrij gebied voor stadslogistiek instellen. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw geregistreerde bestel- en vrachtauto’s in de aangewezen gebieden CO2-emissievrij zijn. Voor bestaande voertuigen gaat de uitsluiting via een ‘overgangsregeling’. Zo hebben bestelauto’s die in emissieklasse 6 vallen er nog tot 2028 toegang. Voor wagens in klasse 5 is dit een jaar minder. Bestelwagens in emissieklasse 4 of lager vallen wel meteen buiten de boot. Deze overgangsregeling geldt in Groningen dus niet voor markthandelaren, zij kunnen, ongeacht de emissieklasse van hun voertuig, het gebied tot 2030 in.

Maastricht

Groningen volgt daarmee het voorbeeld van Maastricht. De Limburgse stad herschreef de plannen na 71 zienswijzen van ondernemers. In Maastricht krijgen marktkooplui ook een uitzondering tot 2030

De invoering van de zero-emissiezones gaat nog niet zo voorspoedig, concludeerde natuurbeschermings- en milieuorganisatie Natuur & Milieu recent na onderzoek. Het aantal gemeentes dat per 1 januari 2025 zero-emissiezones invoert kleiner is dan beoogd, zo stelde de organisatie.

Grijs kenteken

Eerder reageerden Groningse MKB’ers die met een grijs kenteken rijden teleurgesteld dat zij tussen 5:00 en 12:00 uur een incidentele of een jaarontheffing nodig hebben om de stad in te kunnen. Voor hun komt er geen uitzondering.

Meer lezen over Groningen, Maastricht en Zero-emissiezones

Meest recente nieuws