Mobiel snellaadstation op waterstof moet ‘revolutie in e-mobility’ teweeg brengen

Snellaadstation • Voorlopig wordt de mobiele oplader in de haven van Livorno gebruikt waar jaarlijks honderdduizenden elektrische auto’s aankomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
V.l.n.r.: Alberto-Caetani, Theo Hendriks, Melvin Venema en Agim Gjinali. (Foto: HyMove).

Het Zwitserse Clean City en de Arnhemse bedrijven HyMove en Venema E-Mobility Charge Systems lanceren een mobiel snellaadstation op waterstof. Het aggregaat op wielen zet op elke gewenste plek waterstof om in elektriciteit om EV’s op te laden. De bedrijven spreken van een ‘revolutie in de e-mobility’ doordat het snellaadstation het elektriciteitsnet niet belast.

“In de energiemix van 2050 zal de lokale opwekking van energie met behulp van waterstof een dominante positie innemen”, zegt Agim Gjinali, oprichter en ceo van Clean City. Tot nu toe zijn de mobiele en off-grid oplossingen allemaal een soort batterijen die vanuit het elektriciteitsnet worden opgeladen. Het waterstofaggregaat zet waterstof om in elektriciteit dat gebruikt kan worden om EV’s op te laden en is onafhankelijk van het elektriciteitsnet.

Elbert Huijzer, strategist bij Alliander, zegt tegen Nieuwsblad Transport dat dit soort innovaties welkom zijn. “We zijn nog zo afhankelijk van aardgas. Als we alles willen elektrificeren, heb je het over zulke grote hoeveelheden. De problemen met het stroomnetwerk zijn echt nog lang niet opgelost, daar hebben we ook dit soort innovaties voor nodig.”

Havenindustrie

Voorlopig wordt de mobiele oplader in de haven van Livorno gebruikt waar jaarlijks honderdduizenden elektrische auto’s aankomen. Hoewel de zogenoemde ‘Gamechanger 1’ momenteel gericht is op de havenindustrie, is er al een opvolger in ontwikkeling, de ‘Gamechanger 2’, die eind dit jaar wordt verwacht. Deze laadoplossing, ontworpen voor ‘megawatt charging’, biedt mogelijkheden voor distributiecentra die elektrische trucks willen opladen zonder over de benodigde stroomaansluiting te beschikken.

In het begin zal het consortium op de huidige locatie in Arnhem acht units per maand kunnen produceren, zegt Gjinali. “We zijn op zoek naar een grotere locatie om daarna op te schalen.” Om de vraag te stimuleren en verder door te groeien moet de markt wel over betaalbare waterstof beschikken. “Dat kan via aardgas in combinatie met CO2-opslag en de import van groene waterstof uit bijvoorbeeld Marokko. Daar zijn we al mee in gesprek.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Mobiel snellaadstation op waterstof moet ‘revolutie in e-mobility’ teweeg brengen | Fleet&Mobility

Mobiel snellaadstation op waterstof moet ‘revolutie in e-mobility’ teweeg brengen

Snellaadstation • Voorlopig wordt de mobiele oplader in de haven van Livorno gebruikt waar jaarlijks honderdduizenden elektrische auto’s aankomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
V.l.n.r.: Alberto-Caetani, Theo Hendriks, Melvin Venema en Agim Gjinali. (Foto: HyMove).

Het Zwitserse Clean City en de Arnhemse bedrijven HyMove en Venema E-Mobility Charge Systems lanceren een mobiel snellaadstation op waterstof. Het aggregaat op wielen zet op elke gewenste plek waterstof om in elektriciteit om EV’s op te laden. De bedrijven spreken van een ‘revolutie in de e-mobility’ doordat het snellaadstation het elektriciteitsnet niet belast.

“In de energiemix van 2050 zal de lokale opwekking van energie met behulp van waterstof een dominante positie innemen”, zegt Agim Gjinali, oprichter en ceo van Clean City. Tot nu toe zijn de mobiele en off-grid oplossingen allemaal een soort batterijen die vanuit het elektriciteitsnet worden opgeladen. Het waterstofaggregaat zet waterstof om in elektriciteit dat gebruikt kan worden om EV’s op te laden en is onafhankelijk van het elektriciteitsnet.

Elbert Huijzer, strategist bij Alliander, zegt tegen Nieuwsblad Transport dat dit soort innovaties welkom zijn. “We zijn nog zo afhankelijk van aardgas. Als we alles willen elektrificeren, heb je het over zulke grote hoeveelheden. De problemen met het stroomnetwerk zijn echt nog lang niet opgelost, daar hebben we ook dit soort innovaties voor nodig.”

Havenindustrie

Voorlopig wordt de mobiele oplader in de haven van Livorno gebruikt waar jaarlijks honderdduizenden elektrische auto’s aankomen. Hoewel de zogenoemde ‘Gamechanger 1’ momenteel gericht is op de havenindustrie, is er al een opvolger in ontwikkeling, de ‘Gamechanger 2’, die eind dit jaar wordt verwacht. Deze laadoplossing, ontworpen voor ‘megawatt charging’, biedt mogelijkheden voor distributiecentra die elektrische trucks willen opladen zonder over de benodigde stroomaansluiting te beschikken.

In het begin zal het consortium op de huidige locatie in Arnhem acht units per maand kunnen produceren, zegt Gjinali. “We zijn op zoek naar een grotere locatie om daarna op te schalen.” Om de vraag te stimuleren en verder door te groeien moet de markt wel over betaalbare waterstof beschikken. “Dat kan via aardgas in combinatie met CO2-opslag en de import van groene waterstof uit bijvoorbeeld Marokko. Daar zijn we al mee in gesprek.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.