Overig

Laatste update:

Amsterdamse gemeenteraad ‘baalt als een stekker’ om aanschaf 37 dieseltrucks

(Foto: Shutterstock)

De Amsterdamse gemeenteraad reageert vol ongeloof over de aanschaf van 37 nieuwe dieseltrucks om afval op te halen. De doelstelling van de gemeente is namelijk om in 2025 uitstootvrij te rijden. “Ik baal er ook van dat we niet richting de elektrische wagens kunnen, maar het kan echt niet anders”, zegt wethouder Zita Pels.

Tijdens het vragenuur vertelde wethouder Pels dat de gemeenteraad eerder geïnformeerd had moeten worden over het besluit. De aanbesteding is eruit gegaan zonder dat de raad was ingelicht. “Daar baal ik van”, aldus Pels.

De gemeenteraad was niet te spreken over het besluit. “Als het de gemeente niet lukt om in 2025 uitstootvrij te rijden, dan lukt het voor de ondernemers ook niet”, zegt VVD-raadslid Kune Burgers. “De aanschaf van elektrische wagens lukt niet omdat de gemeente kampt met netcongestie”, reageert Pels. De gemeente heeft daarom uitzonderingen opgesteld voor het plan om uitstootvrij te rijden. “Ondernemers mogen ook al gebruik maken van die regeling. We hebben een speciaal team dat meekijkt met de ondernemers, maar ik kan mij niet voorstellen dat er veel ondernemers zijn die met zulke loeizware wagens door onze stad rijden.”

De Sligro maakte onlangs bekend om wel te investeren in elektrische trucks. Ook zij maken zich zorgen om de netcongestie.

Laadinfrastructuur

Ook D66-raadslid Rob Hofland reageert vol ongeloof. “Bizar dat wij onze uitstoot uitzondering volpompen met 37 dieselwagens.” Diederik Boomsma vult hem aan: “Onacceptabel dat de gemeente voor zichzelf een uitzondering maakt. Wat je aan een ander vraagt moet je zelf ook leveren, dat was het motto van het college. Nu handelen we daar niet naar. Hebben we echt goed alle alternatieven onderzocht?”

Pels geeft aan dat het college alle mogelijkheden heeft onderzocht. Het huidige wagenpark een jaar langer laten rijden zodat de laadinfrastructuur wel op orde zou zijn, was geen optie. “De wagens nu zijn echt aan het einde van de technische levensduur. Ook hebben we gekeken naar waterstof, maar dat was nu nog niet mogelijk. We hebben aggregaten en batterijen onderzocht, zodat de elektrische wagens alsnog konden laden. Maar dat zijn experimentele opties dat zou leiden tot onzekerheid van de afvalinzameling.”

Raadsbrief

De gemeenteraad is niet tevreden met de antwoorden. “De GroenLinks-fractie baalt als een stekker”, zegt Jenneke van Pijpen. “In 2025 konden we wel de benodigde laadinfrastructuur realiseren, konden de huidige trucks echt niet nog een jaar langer blijven rijden?” Boomsma vult aan: “Wat is er nou echt onderzocht? Welke opties en welke afwegingen?” Pels belooft de gemeenteraad te informeren over het besluit met een raadsbrief.

Amsterdamse gemeenteraad ‘baalt als een stekker’ om aanschaf 37 dieseltrucks | Fleet&Mobility

Amsterdamse gemeenteraad ‘baalt als een stekker’ om aanschaf 37 dieseltrucks

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Tijdens het vragenuur vertelde wethouder Pels dat de gemeenteraad eerder geïnformeerd had moeten worden over het besluit. De aanbesteding is eruit gegaan zonder dat de raad was ingelicht. “Daar baal ik van”, aldus Pels.

De gemeenteraad was niet te spreken over het besluit. “Als het de gemeente niet lukt om in 2025 uitstootvrij te rijden, dan lukt het voor de ondernemers ook niet”, zegt VVD-raadslid Kune Burgers. “De aanschaf van elektrische wagens lukt niet omdat de gemeente kampt met netcongestie”, reageert Pels. De gemeente heeft daarom uitzonderingen opgesteld voor het plan om uitstootvrij te rijden. “Ondernemers mogen ook al gebruik maken van die regeling. We hebben een speciaal team dat meekijkt met de ondernemers, maar ik kan mij niet voorstellen dat er veel ondernemers zijn die met zulke loeizware wagens door onze stad rijden.”

De Sligro maakte onlangs bekend om wel te investeren in elektrische trucks. Ook zij maken zich zorgen om de netcongestie.

Laadinfrastructuur

Ook D66-raadslid Rob Hofland reageert vol ongeloof. “Bizar dat wij onze uitstoot uitzondering volpompen met 37 dieselwagens.” Diederik Boomsma vult hem aan: “Onacceptabel dat de gemeente voor zichzelf een uitzondering maakt. Wat je aan een ander vraagt moet je zelf ook leveren, dat was het motto van het college. Nu handelen we daar niet naar. Hebben we echt goed alle alternatieven onderzocht?”

Pels geeft aan dat het college alle mogelijkheden heeft onderzocht. Het huidige wagenpark een jaar langer laten rijden zodat de laadinfrastructuur wel op orde zou zijn, was geen optie. “De wagens nu zijn echt aan het einde van de technische levensduur. Ook hebben we gekeken naar waterstof, maar dat was nu nog niet mogelijk. We hebben aggregaten en batterijen onderzocht, zodat de elektrische wagens alsnog konden laden. Maar dat zijn experimentele opties dat zou leiden tot onzekerheid van de afvalinzameling.”

Raadsbrief

De gemeenteraad is niet tevreden met de antwoorden. “De GroenLinks-fractie baalt als een stekker”, zegt Jenneke van Pijpen. “In 2025 konden we wel de benodigde laadinfrastructuur realiseren, konden de huidige trucks echt niet nog een jaar langer blijven rijden?” Boomsma vult aan: “Wat is er nou echt onderzocht? Welke opties en welke afwegingen?” Pels belooft de gemeenteraad te informeren over het besluit met een raadsbrief.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.