‘Mkb’ers willen niet overstappen op elektrische bestelauto’

Bestelauto • Zo’n 84 procent van de Nederlandse mkb’ers overweegt niet om in de komende jaren een elektrische bestelauto te kopen. Dat de aanschaf van dieselbestelwagens duurder wordt, verandert daar weinig aan. Dit meldt RTL Nieuws naar aanleiding van een onderzoek van MKB Nederland en VNO-NCW onder duizend ondernemers.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Van de respondenten geeft 84 procent aan ook na het wegvallen van de bpm-vrijstelling (per 1 januari 2025) alsnog voor diesel te kiezen. Slechts 9 procent van de ondernemers wil wel investeren in een nieuwe elektrische bestelauto. Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ dieselauto.
Aanleiding voor het onderzoek is de aanstaande lastenverzwaring, waarmee het kabinet mkb’ers wil stimuleren een elektrische bestelauto aan te schaffen. Ondernemers moeten vanaf 2025 een aanschafbelasting betalen voor een nieuwe bestelwagen met verbrandingsmotor. Volgens RTL Nieuws kan een bestelbus met een dieselmotor als gevolg van deze maatregel al snel zo’n 11 duizend euro duurder worden.
Ook geldt per 2025 een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) voor ondernemers. Zo wil het (inmiddels demissionaire) kabinet in vijf jaar zo’n 500 miljoen euro ophalen. “Ondernemers willen zelf ook elektrificeren, maar als de kosten zich alleen maar opstapelen en er geen alternatieven zijn, komt dat niet dichterbij”, stelt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, bij RTL Nieuws.

Zero-emissiezones

Ondernemers die in een bestelwagen met verbrandingsmotor rijden, krijgen per 1 januari 2025 ook met de zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) te maken. Dan voeren zo’n dertig Nederlandse gemeenten een gebied in waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto’s zijn toegestaan.
Deze maatregel geldt in eerste instantie voor bestelauto’s die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Per 2030 moet alle stadslogistiek er emissieloos zijn. In juli werd duidelijk dat de Tweede Kamer wil dat er ontheffingen komen voor ondernemers die vanwege een ‘zwaarwegende reden’ geen zero-emissievoertuigen kunnen kopen.

‘Mkb’ers willen niet overstappen op elektrische bestelauto’ | Fleet&Mobility

‘Mkb’ers willen niet overstappen op elektrische bestelauto’

Bestelauto • Zo’n 84 procent van de Nederlandse mkb’ers overweegt niet om in de komende jaren een elektrische bestelauto te kopen. Dat de aanschaf van dieselbestelwagens duurder wordt, verandert daar weinig aan. Dit meldt RTL Nieuws naar aanleiding van een onderzoek van MKB Nederland en VNO-NCW onder duizend ondernemers.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Van de respondenten geeft 84 procent aan ook na het wegvallen van de bpm-vrijstelling (per 1 januari 2025) alsnog voor diesel te kiezen. Slechts 9 procent van de ondernemers wil wel investeren in een nieuwe elektrische bestelauto. Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ dieselauto.
Aanleiding voor het onderzoek is de aanstaande lastenverzwaring, waarmee het kabinet mkb’ers wil stimuleren een elektrische bestelauto aan te schaffen. Ondernemers moeten vanaf 2025 een aanschafbelasting betalen voor een nieuwe bestelwagen met verbrandingsmotor. Volgens RTL Nieuws kan een bestelbus met een dieselmotor als gevolg van deze maatregel al snel zo’n 11 duizend euro duurder worden.
Ook geldt per 2025 een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) voor ondernemers. Zo wil het (inmiddels demissionaire) kabinet in vijf jaar zo’n 500 miljoen euro ophalen. “Ondernemers willen zelf ook elektrificeren, maar als de kosten zich alleen maar opstapelen en er geen alternatieven zijn, komt dat niet dichterbij”, stelt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, bij RTL Nieuws.

Zero-emissiezones

Ondernemers die in een bestelwagen met verbrandingsmotor rijden, krijgen per 1 januari 2025 ook met de zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) te maken. Dan voeren zo’n dertig Nederlandse gemeenten een gebied in waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto’s zijn toegestaan.
Deze maatregel geldt in eerste instantie voor bestelauto’s die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Per 2030 moet alle stadslogistiek er emissieloos zijn. In juli werd duidelijk dat de Tweede Kamer wil dat er ontheffingen komen voor ondernemers die vanwege een ‘zwaarwegende reden’ geen zero-emissievoertuigen kunnen kopen.