Goodyear: aanschafprijs niet leidend in TCO banden

Brand story • Omdat alle banden nu eenmaal zwart en rond zijn, kiezen onder andere veel taxibedrijven voor een goedkopere band. Onder de streep kan die echter duurder zijn dan een premium merk als het kilometrage lager, en de rolweerstand hoger is van de betreffende band. Goodyear wil dat de komende tijd onder meer met praktijktests onder de aandacht gaan brengen.
albert jan cornelissen albert jan cornelissen
Foto: Goodyear

Terwijl veel fans van autosport weten dat banden van doorslaggevend belang zijn, wordt er bij de aanschaf van banden toch vooral naar de aanschafprijs gekeken. Bij dealerbedrijven wordt vaak nog voor (premium) OE-merken gekozen, maar in het universele kanaal wordt steeds vaker voor goedkope alternatieven gekozen. “De aanschafprijs is vaak leidend”, aldus Rudi Smits, Head of Sales Consumer The Netherlands bij Goodyear Tires Netherlands. “En ergens snap ik dat ook wel, want banden zijn in de afgelopen jaren flink duurder geworden.”

Daar komt bij dat ze voor veel mensen allemaal op elkaar lijken. Op het vlak van levensduur, rolweerstand (actieradius) en veiligheid kunnen de verschillen echter enorm zijn. “We winnen bijvoorbeeld regelmatig tests op basis van het verwachte kilometrage. Onze banden zijn wellicht wat duurder in aanschaf, maar onder de streep kun je toch goedkoper uit zijn als ze langer meegaan. Je hebt minder bandenwissels en daardoor minder stilstand, wat tot een lagere TCO leidt”, vertelt Smits.

Meer bewustwording

Om meer bewustwording te creëren op dit vlak, is Goodyear onder meer met stands aanwezig op de EV Experience op Zandvoort en op de Taxi/Fleet Expo. “Ook willen we met vloten praktijktests uit gaan voeren met onze banden. Zo kunnen de verschillen worden ervaren. Niet alleen qua kilometrage, maar ook qua comfort en zeker ook veiligheid”, aldus Smits. “Je ziet in de taxiwereld bijvoorbeeld dat men vaak voor goedkope banden gaat. Taxibusjes vervoeren veel leerlingen, veiligheid zou toch eigenlijk zwaarder moeten wegen bij aanschaf. Banden kunnen het verschil maken tussen net wel of net niet op tijd stilstaan.”

Hoewel banden voor veel mensen allemaal op elkaar lijken, heeft de invoering van het bandenlabel volgens Smits wel voor meer bewustwording gezorgd. “Dat maakt meer zaken inzichtelijk bij de aanschaf van banden.” Ook denkt hij dat gehomologeerde banden een steeds grotere rol gaan spelen. “Goodyear ontwikkelt samen met autofabrikanten de meest ideale banden voor een bepaald model”, aldus Smits. “Als je wat betreft zaken als veiligheid, wegligging en geluidsproductie het maximale uit een automodel wilt halen, is het zaak om voor de beste banden te gaan. Daar ligt ook een taak voor autobedrijven.”

Goodyear: aanschafprijs niet leidend in TCO banden | Fleet&Mobility

Goodyear: aanschafprijs niet leidend in TCO banden

Brand story • Omdat alle banden nu eenmaal zwart en rond zijn, kiezen onder andere veel taxibedrijven voor een goedkopere band. Onder de streep kan die echter duurder zijn dan een premium merk als het kilometrage lager, en de rolweerstand hoger is van de betreffende band. Goodyear wil dat de komende tijd onder meer met praktijktests onder de aandacht gaan brengen.
albert jan cornelissen albert jan cornelissen
Foto: Goodyear

Terwijl veel fans van autosport weten dat banden van doorslaggevend belang zijn, wordt er bij de aanschaf van banden toch vooral naar de aanschafprijs gekeken. Bij dealerbedrijven wordt vaak nog voor (premium) OE-merken gekozen, maar in het universele kanaal wordt steeds vaker voor goedkope alternatieven gekozen. “De aanschafprijs is vaak leidend”, aldus Rudi Smits, Head of Sales Consumer The Netherlands bij Goodyear Tires Netherlands. “En ergens snap ik dat ook wel, want banden zijn in de afgelopen jaren flink duurder geworden.”

Daar komt bij dat ze voor veel mensen allemaal op elkaar lijken. Op het vlak van levensduur, rolweerstand (actieradius) en veiligheid kunnen de verschillen echter enorm zijn. “We winnen bijvoorbeeld regelmatig tests op basis van het verwachte kilometrage. Onze banden zijn wellicht wat duurder in aanschaf, maar onder de streep kun je toch goedkoper uit zijn als ze langer meegaan. Je hebt minder bandenwissels en daardoor minder stilstand, wat tot een lagere TCO leidt”, vertelt Smits.

Meer bewustwording

Om meer bewustwording te creëren op dit vlak, is Goodyear onder meer met stands aanwezig op de EV Experience op Zandvoort en op de Taxi/Fleet Expo. “Ook willen we met vloten praktijktests uit gaan voeren met onze banden. Zo kunnen de verschillen worden ervaren. Niet alleen qua kilometrage, maar ook qua comfort en zeker ook veiligheid”, aldus Smits. “Je ziet in de taxiwereld bijvoorbeeld dat men vaak voor goedkope banden gaat. Taxibusjes vervoeren veel leerlingen, veiligheid zou toch eigenlijk zwaarder moeten wegen bij aanschaf. Banden kunnen het verschil maken tussen net wel of net niet op tijd stilstaan.”

Hoewel banden voor veel mensen allemaal op elkaar lijken, heeft de invoering van het bandenlabel volgens Smits wel voor meer bewustwording gezorgd. “Dat maakt meer zaken inzichtelijk bij de aanschaf van banden.” Ook denkt hij dat gehomologeerde banden een steeds grotere rol gaan spelen. “Goodyear ontwikkelt samen met autofabrikanten de meest ideale banden voor een bepaald model”, aldus Smits. “Als je wat betreft zaken als veiligheid, wegligging en geluidsproductie het maximale uit een automodel wilt halen, is het zaak om voor de beste banden te gaan. Daar ligt ook een taak voor autobedrijven.”