Vragen over leasing | MaaS en leasemaatschappijen

Column • Het delen van leaseauto’s kent een aantal hobbels die het succes ervan in de weg staan, schrijft columnist Barend Lambrechtsen.
Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
(Foto: Barend Lambrechtsen)

Mobilty as a Service (MaaS) is een onderwerp waar ik in deze column nog niet eerder aandacht aan heb besteed. Dat komt omdat de flexibele beschikbaarheid van de mobiliteit toch met name auto-gerelateerd is, en daar gebruiken veel fleetowners een leasemaatschappij als provider voor. Al was het in beginsel om het kapitaalbeslag van die auto’s niet te veel op de bedrijfsliquiditeit of -solvabiliteit te laten drukken. Dan is het logisch dat we langzaam maar zeker meer gaan nadenken over het delen van de automobiliteit door diezelfde provider. Uit een recent onderzoek van de Coalitie Anders Reizen kwam naar voren dat zowel werkgevers die auto’s ter beschikking stellen als werknemers die geen auto van de zaak hebben, wel graag de auto van hun collega voor privégebruik willen gebruiken.

De MaaS-behoefte is er wel, maar het aanbod is gesplitst

Dat zijn interessante uitkomsten. Maar dan hoe dat te regelen? De werknemer die bijtelling betaalt, wil op zich wel delen, maar dan moet hij daar ook de vruchten van plukken. Dat zou overigens best kunnen, want je telt alleen bij over de periode dat die auto ter beschikking staat. Nu zal de fiscus ergens de gemiste inkomsten willen terughalen. Dat zou betekenen dat de collega die de auto gebruikt, moet gaan bijtellen. Dat kan, maar is administratief ingewikkeld. Kan je die bijtelling dan voorkomen? Ja, door een marktconforme prijs te rekenen voor dat gebruik aan die collega. En dat laat het onderzoek dan niet zien: Wil die collega die auto dan ‘huren’ voor een marktconforme prijs? Dan zal het animo om te delen vast erg afnemen. En bovendien zijn er al meerdere partijen in de markt die daar in voorzien, niet uw eigen leasemaatschappij.

Ontwikkelingen

Op dat front zijn ook interessante ontwikkelingen, zoals de Autobinck Holding die het deelplatform SnappCar overgenomen heeft. Nu zijn er natuurlijk een toenemend aantal adoptanten van het delen van auto’s, met name in het stedelijk gebied, maar het delen van je auto tussen particulieren is nog wel een ding. Dus op die platforms zie je veelal wat oudere auto’s. De nieuwe auto’s worden aangeboden door andere partijen, waar de bekendste GreenWheels en MyWheels zijn. En dat zijn dan niet de leasemaatschappijen waar u als fleetowner zaken mee doet. Dit zijn de twee werelden die de MaaS-dienstverleners splitsen, en dat maakt het voor u als fleetowner, maar ook de leasemaatschappijen niet makkelijker om daar grip op te krijgen. Eigenlijk komt het erop neer dat de behoefte er wel is, maar dat het aanbod gesplitst is. En willen de bedrijven zelf delen, dan zijn er echt nog wat administratieve en financiële hobbels te nemen. Financieel, zowel wat betreft kosten, fiscaliteit en bijvoorbeeld het eigen risico bij schade.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar : redactie@fleet-mobility.nl

Meer lezen over Barend Lamdrechtsen en Leasing

Vragen over leasing | MaaS en leasemaatschappijen | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | MaaS en leasemaatschappijen

Column • Het delen van leaseauto’s kent een aantal hobbels die het succes ervan in de weg staan, schrijft columnist Barend Lambrechtsen.
Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
(Foto: Barend Lambrechtsen)

Mobilty as a Service (MaaS) is een onderwerp waar ik in deze column nog niet eerder aandacht aan heb besteed. Dat komt omdat de flexibele beschikbaarheid van de mobiliteit toch met name auto-gerelateerd is, en daar gebruiken veel fleetowners een leasemaatschappij als provider voor. Al was het in beginsel om het kapitaalbeslag van die auto’s niet te veel op de bedrijfsliquiditeit of -solvabiliteit te laten drukken. Dan is het logisch dat we langzaam maar zeker meer gaan nadenken over het delen van de automobiliteit door diezelfde provider. Uit een recent onderzoek van de Coalitie Anders Reizen kwam naar voren dat zowel werkgevers die auto’s ter beschikking stellen als werknemers die geen auto van de zaak hebben, wel graag de auto van hun collega voor privégebruik willen gebruiken.

De MaaS-behoefte is er wel, maar het aanbod is gesplitst

Dat zijn interessante uitkomsten. Maar dan hoe dat te regelen? De werknemer die bijtelling betaalt, wil op zich wel delen, maar dan moet hij daar ook de vruchten van plukken. Dat zou overigens best kunnen, want je telt alleen bij over de periode dat die auto ter beschikking staat. Nu zal de fiscus ergens de gemiste inkomsten willen terughalen. Dat zou betekenen dat de collega die de auto gebruikt, moet gaan bijtellen. Dat kan, maar is administratief ingewikkeld. Kan je die bijtelling dan voorkomen? Ja, door een marktconforme prijs te rekenen voor dat gebruik aan die collega. En dat laat het onderzoek dan niet zien: Wil die collega die auto dan ‘huren’ voor een marktconforme prijs? Dan zal het animo om te delen vast erg afnemen. En bovendien zijn er al meerdere partijen in de markt die daar in voorzien, niet uw eigen leasemaatschappij.

Ontwikkelingen

Op dat front zijn ook interessante ontwikkelingen, zoals de Autobinck Holding die het deelplatform SnappCar overgenomen heeft. Nu zijn er natuurlijk een toenemend aantal adoptanten van het delen van auto’s, met name in het stedelijk gebied, maar het delen van je auto tussen particulieren is nog wel een ding. Dus op die platforms zie je veelal wat oudere auto’s. De nieuwe auto’s worden aangeboden door andere partijen, waar de bekendste GreenWheels en MyWheels zijn. En dat zijn dan niet de leasemaatschappijen waar u als fleetowner zaken mee doet. Dit zijn de twee werelden die de MaaS-dienstverleners splitsen, en dat maakt het voor u als fleetowner, maar ook de leasemaatschappijen niet makkelijker om daar grip op te krijgen. Eigenlijk komt het erop neer dat de behoefte er wel is, maar dat het aanbod gesplitst is. En willen de bedrijven zelf delen, dan zijn er echt nog wat administratieve en financiële hobbels te nemen. Financieel, zowel wat betreft kosten, fiscaliteit en bijvoorbeeld het eigen risico bij schade.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar : redactie@fleet-mobility.nl

Meer lezen over Barend Lamdrechtsen en Leasing