5 vragen aan Maurice van Hagen, Forward Lease | ‘Klant wil wegblijven bij stugge leasemaatschappijen’

5 vragen aan • Na vijf jaar bij Zeeuw & Zeeuw gaat Maurice van Hagen per 1 juni aan de slag als nieuwe directeur bij Forward Lease, de merkonafhankelijke leasemaatschappij van de dealer. Eén ding staat bij hem voorop: ‘een leasemaatschappij moet altijd goed naar zijn klanten luisteren’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Maurice van Hagen. (Foto: Forward Lease)

* Dit interview met Maurice van Hagen is afgenomen voordat het nieuwe regeerakkoord is gepresenteerd.

1. Wat vind je van het voornemen om de mrb op EV’s geleidelijk te verhogen?

“Dat vind ik positief, maar die verhoging komt sowieso een keer onze kant op. We houden daar rekening mee, volgen die ontwikkelingen en bespreken deze met onze klanten. We willen het bij hen zo snel mogelijk aankaarten om zo het verrassingseffect klein te houden.”

2. Hoe kijk jij naar de EV-restwaardecrisis?

“De auto’s van ons zijn voornamelijk niet-elektrisch. De merken die we nu in ons wagenpark hebben, maakten ook geen hele gekke sprongen qua restwaardes. Bij Forward Lease hebben we een heleboel merken die Zeeuw & Zeeuw ook verkoopt. Dat maakt dat er qua restwaardes niet veel problemen ontstaan.” 

3. Hoe onderscheidt Forward Lease zich?

“Wij focussen ons veel op het mkb-segment. Die bedrijven zijn vaak wat meer zoekende in de keuze van de leaseauto, en hebben vaak advies nodig. Dat wordt gewaardeerd, want we horen vaak van klanten dat ze zo ver mogelijk uit de buurt willen blijven van stugge leasemaatschappijen. Ondanks onze groei, zijn we nog wel zo klein gebleven om met de klant mee te denken. Zo krijg je bijvoorbeeld altijd iemand van de binnendienst aan de lijn als je belt. ” 

4. Kunnen klanten nu nog een nieuwe dieselbus leasen?

“Ze zijn bij Forward Lease nog te reserveren, maar de merkkeuze wordt lastiger. Er zijn al behoorlijk wat modellen uitverkocht. Ik geloof dat er dit jaar een run op diesels komt, maar er speelt meer. Zo mag je in 2028 met die auto’s niet meer een ZE-zone in*, dat duurt nog maar een paar jaar. Bedrijven moeten nu al gesprekken aangaan over hoe het verder moet met de bedrijfsvoering. Sommigen kiezen nu voor kleinere elektrische bussen, maar er zijn ook bedrijven die toch voor een diesel gaan. Een diesel van dit jaar heeft een gigantisch prijsverschil met een van volgend jaar. ”

5. Hoe ga je uitblinken in je nieuwe rol?

“Ik zie mezelf als een betrokken en meewerkende directeur. Ik vind het belangrijk om met mensen in gesprek te gaan, om te weten wat er in de markt gebeurt. In mijn oude rol was ik verantwoordelijk voor de zakelijke marktbewerking van Zeeuw & Zeeuw en stuurde ik accountmanagers aan. Dat zijn in mijn ogen de specialisten die zich richten op de eindklant. Ook heb ik veel productkennis, en neem een dealer-denkwijze mee naar Forward Lease. Ik denk in oplossingen en kansen, iets wat je bij een dealerbedrijf moet doen. En dat is denk ik een mooie toevoeging aan leasing.”

5 vragen aan Maurice van Hagen, Forward Lease | ‘Klant wil wegblijven bij stugge leasemaatschappijen’ | Fleet&Mobility

5 vragen aan Maurice van Hagen, Forward Lease | ‘Klant wil wegblijven bij stugge leasemaatschappijen’

5 vragen aan • Na vijf jaar bij Zeeuw & Zeeuw gaat Maurice van Hagen per 1 juni aan de slag als nieuwe directeur bij Forward Lease, de merkonafhankelijke leasemaatschappij van de dealer. Eén ding staat bij hem voorop: ‘een leasemaatschappij moet altijd goed naar zijn klanten luisteren’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Maurice van Hagen. (Foto: Forward Lease)

* Dit interview met Maurice van Hagen is afgenomen voordat het nieuwe regeerakkoord is gepresenteerd.

1. Wat vind je van het voornemen om de mrb op EV’s geleidelijk te verhogen?

“Dat vind ik positief, maar die verhoging komt sowieso een keer onze kant op. We houden daar rekening mee, volgen die ontwikkelingen en bespreken deze met onze klanten. We willen het bij hen zo snel mogelijk aankaarten om zo het verrassingseffect klein te houden.”

2. Hoe kijk jij naar de EV-restwaardecrisis?

“De auto’s van ons zijn voornamelijk niet-elektrisch. De merken die we nu in ons wagenpark hebben, maakten ook geen hele gekke sprongen qua restwaardes. Bij Forward Lease hebben we een heleboel merken die Zeeuw & Zeeuw ook verkoopt. Dat maakt dat er qua restwaardes niet veel problemen ontstaan.” 

3. Hoe onderscheidt Forward Lease zich?

“Wij focussen ons veel op het mkb-segment. Die bedrijven zijn vaak wat meer zoekende in de keuze van de leaseauto, en hebben vaak advies nodig. Dat wordt gewaardeerd, want we horen vaak van klanten dat ze zo ver mogelijk uit de buurt willen blijven van stugge leasemaatschappijen. Ondanks onze groei, zijn we nog wel zo klein gebleven om met de klant mee te denken. Zo krijg je bijvoorbeeld altijd iemand van de binnendienst aan de lijn als je belt. ” 

4. Kunnen klanten nu nog een nieuwe dieselbus leasen?

“Ze zijn bij Forward Lease nog te reserveren, maar de merkkeuze wordt lastiger. Er zijn al behoorlijk wat modellen uitverkocht. Ik geloof dat er dit jaar een run op diesels komt, maar er speelt meer. Zo mag je in 2028 met die auto’s niet meer een ZE-zone in*, dat duurt nog maar een paar jaar. Bedrijven moeten nu al gesprekken aangaan over hoe het verder moet met de bedrijfsvoering. Sommigen kiezen nu voor kleinere elektrische bussen, maar er zijn ook bedrijven die toch voor een diesel gaan. Een diesel van dit jaar heeft een gigantisch prijsverschil met een van volgend jaar. ”

5. Hoe ga je uitblinken in je nieuwe rol?

“Ik zie mezelf als een betrokken en meewerkende directeur. Ik vind het belangrijk om met mensen in gesprek te gaan, om te weten wat er in de markt gebeurt. In mijn oude rol was ik verantwoordelijk voor de zakelijke marktbewerking van Zeeuw & Zeeuw en stuurde ik accountmanagers aan. Dat zijn in mijn ogen de specialisten die zich richten op de eindklant. Ook heb ik veel productkennis, en neem een dealer-denkwijze mee naar Forward Lease. Ik denk in oplossingen en kansen, iets wat je bij een dealerbedrijf moet doen. En dat is denk ik een mooie toevoeging aan leasing.”