Financiële leasemarkt groeit: ‘Er valt een wereld te winnen’

Leasing • Het aantal eenmanszaken en mkb-bedrijven groeit en daarmee neemt de vraag naar financiering toe. Tegelijkertijd trekken de banken zich steeds verder terug en veroorzaken een gat waar leasemaatschappijen gewillig induiken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Leasing speelt een steeds belangrijkere rol in de financiering van het mkb. De afgelopen vijf jaar zijn er tienduizenden bedrijven bij gekomen, maar tegelijkertijd trekken de banken zich steeds meer terug voor de financiering van deze bedrijven. De Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL, VNA is van de autoleasing) rapporteerde een stijging van 4,3 procent in financiering door middel van leasing.

In totaal is er vorig jaar 7,25 miljard euro gefinancierd via leasing. Dat betreft meer dan alleen auto’s, bestelwagens en lichte bedrijfswagens. Ook trucks, trailers, machines, bussen, kranen, trailers, drukpersen, computers, servers en software worden regelmatig met een leasecontract gefinancierd. Uit cijfers van VNA blijkt dat in 2023 ongeveer 29 procent (2,1 miljard euro) van de leasecontracten betrekking had op personenauto’s, bestelwagens en lichte vrachtwagens.

Financial lease

Hoewel banken zonder eigen leasemaatschappij nauwelijks een rol van betekenis spelen op de autoleasemarkt, is de toenemende vraag naar leasing ook op die markt terug te zien. Eind 2023 bestaat het autoleasepark uit ruim 1,3 miljoen auto’s en bestelwagens, zo blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Dat is een stijging van 6,2 procent vergeleken met 2022.

“Er is veel groei in financial lease”, vertelt voorzitter Renate Hemerik. “Daarnaast toont ook zakelijke operationele autolease een mooie groei”. Beide leasevormen groeide in aantal contracten respectievelijk 15,6 procent en 4,2 procent. Ewoud Sneep, commercieel manager bij Hiltermann Lease, merkt ook dat financiële lease een groeimarkt is. “De operationele leasemarkt groeit de afgelopen jaren moeizaam. En als er groei in zit, komt dat vooral door private lease.”

Volgens Sneep kunnen leasemaatschappijen wel groeien in die operationele leasemarkt, maar dan moet een leasemaatschappij zich heel erg onderscheiden met service of met de prijs. Dat is met name weggelegd voor de grote leasemaatschappijen die de hele aftersales-keten onder controle hebben. “De financiële leasemarkt is de afgelopen jaren daarentegen explosief gegroeid”, zegt Sneep. “Dat heeft alles te maken met het aantal bedrijven dat er de afgelopen tien jaar is bijgekomen.” Uit cijfers van CBS blijkt dat het aantal eenmanszaken de afgelopen vijf jaar met 39 procent is toegenomen. Inmiddels zijn er ruim 2,2 miljoen bedrijven met 10 of minder medewerkers. “Dat is bij uitstek de markt die een auto of besteller wil kopen en financiering nodig heeft.”

Hiltermann

Voor Hiltermann Lease bestaat ongeveer 80 procent van de portefeuille uit financiële autoleasecontracten, 15 procent operationele autoleasecontracten en 5 procent equipment lease. Hiltermann zette de afgelopen jaren succesvol in op financiële autolease. Volgens Sneep is het nu ook tijd om meer aandacht te besteden aan equipment lease.  “Bij financiële- en equipment lease zit veel meer groeipotentie dan bij operationele lease gezien de marktomstandigheden.”

Peter-Jan Bentein, directeur van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen, beaamt dat. “De groei die we zien in het aantal nieuwe leasecontracten in het mkb is een bemoedigend teken dat er meer behoefte is aan alternatieve financiers”, zegt Peter-Jan Bentein. “De niet-bancaire leasemaatschappijen groeien in 2023 met 27 procent in vergelijking met 2022. Deze cijfers bevestigen onze verwachting dat leasing een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de financiering van het mkb, maar dat de distributie ervan ook buiten de traditionele bankkanalen plaatsvindt. We verwachten dat deze trend zich in 2024 zal voortzetten,” aldus Bentein.

Banken trekken zich steeds vaker terug door toenemende regelgeving in de kapitaalsector, wat leidt tot hogere kosten. Ook hanteren banken vaak andere acceptatiecriteria waardoor startende ondernemingen moeilijker aan krediet komen. Voor leasemaatschappijen een uitgelezen kans om in dat gat te springen.

Equipment lease

De markt voor equipmentlease is heel wat anders dan de autoleasemarkt, ziet Sneep. “Het is heel divers. Zo financieren wij bijvoorbeeld snoepautomaten, maar ook heftrucks en aanhangwagens. Met name financiële lease is aantrekkelijk voor deze markt. Operationele lease (inclusief servicecomponenten) kan wel, maar is bij equipment uitdagender dan auto’s omdat je dan van alle soorten bedrijfsmiddelen de economische levensduur en het verwachte onderhoud moet inschatten.” Netto operationele lease is ook nog een optie. In dat geval is het bedrijfsmiddel wel eigendom van de leasemaatschappij, maar is de klant verantwoordelijk voor onder andere onderhoud en reparatie.

De klantenkring die bij Hiltermann aanklopt voor financiering is een stuk diverser dan voor een autoleasecontract. “Het kan een groot bedrijf zijn met een magazijn, maar ook een zzp’er die een aanhangwagen nodig heeft. Wij kiezen er bewust voor om alleen roerende zaken te financieren. Alles wat aard- en nagelvast is, zoals zonnepanelen, financiert Hiltermann niet. In theorie kan je zonnepanelen van het dak halen als de betaling bijvoorbeeld niet wordt voldaan, maar dat is toch een stuk lastiger dan een heftruck terughalen.” In deze markt zijn veel bankgerelateerde leasemaatschappijen actief, zoals ABN Amro Lease, ING Lease en Rabo Lease. Ook is er een aantal merkgebonden financiers zoals die ook in de automotive bekend zijn. Met name Toyota is een grote fabrikant van machines die zelf ook de financiering verzorgt.

Genoeg te winnen

Voor Hiltermann is er toch genoeg te winnen. Sneep grijpt terug naar de eerder omschreven trend. “Banken trekken zich steeds meer terug. Dat vind ik overigens best begrijpelijk. Voor de banken is het in veel gevallen niet rendabel om kleine transacties bij het mkb te financieren vanwege wet- en regelgeving (Wwft). Banken hebben met veel betalingsverkeer te maken, wat het klantonderzoek (Know Your Customer – KYC, red.) arbeidsintensiever maakt. Als leasemaatschappij hebben wij ons uiteraard ook te houden aan de Wwft, en hebben ook wij een KYC-verplichting, maar wij hebben niet dezelfde uitvoerende lasten als een bank. Daarnaast hebben banken een andere kredietrisicobereidheid, zo verstrekken zij vaak geen krediet aan startende ondernemers. Wij maken daar een andere risico-inschatting omdat we echt asset-based krediet verstrekken; als een klant niet betaalt, hebben wij de mogelijkheid om de auto op te halen en te verkopen, al is dat niet ons uitgangspunt. Wij blijven dan niet met een grote restschuld zitten, en de klant ook niet. Bij equipment lease is dat iets ingewikkelder, maar geldt hetzelfde principe. Ons onderscheidend vermogen is onder andere dat we ons niet gedragen als bank. Als wij dat doen, hebben we geen rol meer.”

In de komende tien jaar wil Hiltermann Lease het aandeel van equipment in de leaseportefeuille uitbreiden van 5 procent naar circa 20 procent. “Bij de aankoop van een auto is het inmiddels heel gebruikelijk om te financieren, maar bij bedrijfsmiddelen is dat nog niet zo. Daar is een wereld te winnen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Financiële leasemarkt groeit: ‘Er valt een wereld te winnen’ | Fleet&Mobility

Financiële leasemarkt groeit: ‘Er valt een wereld te winnen’

Leasing • Het aantal eenmanszaken en mkb-bedrijven groeit en daarmee neemt de vraag naar financiering toe. Tegelijkertijd trekken de banken zich steeds verder terug en veroorzaken een gat waar leasemaatschappijen gewillig induiken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Leasing speelt een steeds belangrijkere rol in de financiering van het mkb. De afgelopen vijf jaar zijn er tienduizenden bedrijven bij gekomen, maar tegelijkertijd trekken de banken zich steeds meer terug voor de financiering van deze bedrijven. De Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL, VNA is van de autoleasing) rapporteerde een stijging van 4,3 procent in financiering door middel van leasing.

In totaal is er vorig jaar 7,25 miljard euro gefinancierd via leasing. Dat betreft meer dan alleen auto’s, bestelwagens en lichte bedrijfswagens. Ook trucks, trailers, machines, bussen, kranen, trailers, drukpersen, computers, servers en software worden regelmatig met een leasecontract gefinancierd. Uit cijfers van VNA blijkt dat in 2023 ongeveer 29 procent (2,1 miljard euro) van de leasecontracten betrekking had op personenauto’s, bestelwagens en lichte vrachtwagens.

Financial lease

Hoewel banken zonder eigen leasemaatschappij nauwelijks een rol van betekenis spelen op de autoleasemarkt, is de toenemende vraag naar leasing ook op die markt terug te zien. Eind 2023 bestaat het autoleasepark uit ruim 1,3 miljoen auto’s en bestelwagens, zo blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Dat is een stijging van 6,2 procent vergeleken met 2022.

“Er is veel groei in financial lease”, vertelt voorzitter Renate Hemerik. “Daarnaast toont ook zakelijke operationele autolease een mooie groei”. Beide leasevormen groeide in aantal contracten respectievelijk 15,6 procent en 4,2 procent. Ewoud Sneep, commercieel manager bij Hiltermann Lease, merkt ook dat financiële lease een groeimarkt is. “De operationele leasemarkt groeit de afgelopen jaren moeizaam. En als er groei in zit, komt dat vooral door private lease.”

Volgens Sneep kunnen leasemaatschappijen wel groeien in die operationele leasemarkt, maar dan moet een leasemaatschappij zich heel erg onderscheiden met service of met de prijs. Dat is met name weggelegd voor de grote leasemaatschappijen die de hele aftersales-keten onder controle hebben. “De financiële leasemarkt is de afgelopen jaren daarentegen explosief gegroeid”, zegt Sneep. “Dat heeft alles te maken met het aantal bedrijven dat er de afgelopen tien jaar is bijgekomen.” Uit cijfers van CBS blijkt dat het aantal eenmanszaken de afgelopen vijf jaar met 39 procent is toegenomen. Inmiddels zijn er ruim 2,2 miljoen bedrijven met 10 of minder medewerkers. “Dat is bij uitstek de markt die een auto of besteller wil kopen en financiering nodig heeft.”

Hiltermann

Voor Hiltermann Lease bestaat ongeveer 80 procent van de portefeuille uit financiële autoleasecontracten, 15 procent operationele autoleasecontracten en 5 procent equipment lease. Hiltermann zette de afgelopen jaren succesvol in op financiële autolease. Volgens Sneep is het nu ook tijd om meer aandacht te besteden aan equipment lease.  “Bij financiële- en equipment lease zit veel meer groeipotentie dan bij operationele lease gezien de marktomstandigheden.”

Peter-Jan Bentein, directeur van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen, beaamt dat. “De groei die we zien in het aantal nieuwe leasecontracten in het mkb is een bemoedigend teken dat er meer behoefte is aan alternatieve financiers”, zegt Peter-Jan Bentein. “De niet-bancaire leasemaatschappijen groeien in 2023 met 27 procent in vergelijking met 2022. Deze cijfers bevestigen onze verwachting dat leasing een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de financiering van het mkb, maar dat de distributie ervan ook buiten de traditionele bankkanalen plaatsvindt. We verwachten dat deze trend zich in 2024 zal voortzetten,” aldus Bentein.

Banken trekken zich steeds vaker terug door toenemende regelgeving in de kapitaalsector, wat leidt tot hogere kosten. Ook hanteren banken vaak andere acceptatiecriteria waardoor startende ondernemingen moeilijker aan krediet komen. Voor leasemaatschappijen een uitgelezen kans om in dat gat te springen.

Equipment lease

De markt voor equipmentlease is heel wat anders dan de autoleasemarkt, ziet Sneep. “Het is heel divers. Zo financieren wij bijvoorbeeld snoepautomaten, maar ook heftrucks en aanhangwagens. Met name financiële lease is aantrekkelijk voor deze markt. Operationele lease (inclusief servicecomponenten) kan wel, maar is bij equipment uitdagender dan auto’s omdat je dan van alle soorten bedrijfsmiddelen de economische levensduur en het verwachte onderhoud moet inschatten.” Netto operationele lease is ook nog een optie. In dat geval is het bedrijfsmiddel wel eigendom van de leasemaatschappij, maar is de klant verantwoordelijk voor onder andere onderhoud en reparatie.

De klantenkring die bij Hiltermann aanklopt voor financiering is een stuk diverser dan voor een autoleasecontract. “Het kan een groot bedrijf zijn met een magazijn, maar ook een zzp’er die een aanhangwagen nodig heeft. Wij kiezen er bewust voor om alleen roerende zaken te financieren. Alles wat aard- en nagelvast is, zoals zonnepanelen, financiert Hiltermann niet. In theorie kan je zonnepanelen van het dak halen als de betaling bijvoorbeeld niet wordt voldaan, maar dat is toch een stuk lastiger dan een heftruck terughalen.” In deze markt zijn veel bankgerelateerde leasemaatschappijen actief, zoals ABN Amro Lease, ING Lease en Rabo Lease. Ook is er een aantal merkgebonden financiers zoals die ook in de automotive bekend zijn. Met name Toyota is een grote fabrikant van machines die zelf ook de financiering verzorgt.

Genoeg te winnen

Voor Hiltermann is er toch genoeg te winnen. Sneep grijpt terug naar de eerder omschreven trend. “Banken trekken zich steeds meer terug. Dat vind ik overigens best begrijpelijk. Voor de banken is het in veel gevallen niet rendabel om kleine transacties bij het mkb te financieren vanwege wet- en regelgeving (Wwft). Banken hebben met veel betalingsverkeer te maken, wat het klantonderzoek (Know Your Customer – KYC, red.) arbeidsintensiever maakt. Als leasemaatschappij hebben wij ons uiteraard ook te houden aan de Wwft, en hebben ook wij een KYC-verplichting, maar wij hebben niet dezelfde uitvoerende lasten als een bank. Daarnaast hebben banken een andere kredietrisicobereidheid, zo verstrekken zij vaak geen krediet aan startende ondernemers. Wij maken daar een andere risico-inschatting omdat we echt asset-based krediet verstrekken; als een klant niet betaalt, hebben wij de mogelijkheid om de auto op te halen en te verkopen, al is dat niet ons uitgangspunt. Wij blijven dan niet met een grote restschuld zitten, en de klant ook niet. Bij equipment lease is dat iets ingewikkelder, maar geldt hetzelfde principe. Ons onderscheidend vermogen is onder andere dat we ons niet gedragen als bank. Als wij dat doen, hebben we geen rol meer.”

In de komende tien jaar wil Hiltermann Lease het aandeel van equipment in de leaseportefeuille uitbreiden van 5 procent naar circa 20 procent. “Bij de aankoop van een auto is het inmiddels heel gebruikelijk om te financieren, maar bij bedrijfsmiddelen is dat nog niet zo. Daar is een wereld te winnen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.