Occasions worden nog steeds duurder
Personenauto's

Laatste update:

Occasionprijzen | Gewicht in goud waard

Beeld: Shutterstock

De occasionprijzen lijken ook dit jaar verder te gaan stijgen. En dat terwijl ze al skyhigh zijn. In de loop van dit jaar zouden de prijzen enigszins moeten normaliseren als de nieuwverkoop weer op gang komt. Maar net nu het chiptekort afneemt, zorgt de Oekraïne-crisis voor nieuwe verstoringen.

Een groeiende vraag naar occasions en steeds hogere prijzen doordat er meer vraag dan aanbod is. De occasionmarkt pakte in januari de vorig jaar ingezette trend moeiteloos op. En met het uitblijvende herstel van de nieuwverkoop neemt de oververhitting verder toe. Sommige occasionspecialisten denken zelfs dat de prijzen het maximum nog lang niet hebben bereikt. Restwaardespecialist Autotelex constateerde halverwege vorig jaar al dat de handel prijzen biedt op consumentenniveau. Het bedrijf verhoogde restwaarden in de afgelopen periode al een aantal keer, maar ziet nu ondanks de weer toenemende productieproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne wel een stabilisatie aankomen. “Met als mogelijke uitzondering auto’s in het zeer populaire suv-segment”, zegt analist Joost Klaren van Autotelex. Ook bij remarketingbedrijf BCA denken ze dat de “wilde groei” er wel uit is. “Toch sluiten we niet uit dat de handelsprijzen blijven stijgen, zeker omdat de consumentenprijzen dat ook doen”, meldt Tony Vrijsen, commercieel directeur van remarketingbedrijf BCA in een reactie.

Opprijzen

Die trend van de stijgende showroomvraagprijzen is duidelijk te zien in de Autodata Occasion Index: die stond begin maart dit jaar op 109,1, vorig jaar februari nog op 99,2. Carlo Hensgens, directeur bij de Hensgens Mobility Group, verwacht dat de prijzen verder zullen stijgen. “Inkopen is momenteel een totale ramp. Zowel in binnen- als buitenland heeft de groothandel weinig op voorraad. En als ik hoor dat de levertijden blijven oplopen, dan zie ik die golf aan nieuwe auto’s ook nog niet direct komen. En het zit er in dat fabrikanten de nieuwprijzen verhogen, wat ook hogere occasionprijzen betekent.

De afweging of we een ex-leaseauto verkopen of niet, maken we steeds zorgvuldiger

Jelle Langendijk, Hiltermann Lease

De komende maanden zal iedereen blijven opprijzen.” Volgens Lev van der Eng, commercieel directeur van remarketingplatform CarCollect, hebben de vraagprijzen zeker nog ruimte om te stijgen. “Dat proces is pas laat in gang gezet en er is misschien wel te veel geëxporteerd. Als de nieuwverkoop op gang komt, verwacht ik voor veel merken en modellen eerder stabilisatie dan een prijsdaling.”

Opvallende bewegingen

Bij leasemaatschappij Hiltermann Lease geldt dat – record occasionprijzen of niet – bij iedere auto bekeken wordt of deze opnieuw kan worden ingezet. “De afweging of we een ex-leaseauto verkopen of niet, maken we steeds zorgvuldiger”, zegt remarketingmanager Jelle Langendijk. En ook bij de auto’s die verkocht worden, wordt beter over het verkoopkanaal nagedacht. “We proberen heel bewust onze ex-leaseauto’s aan te bieden aan onze beste relaties, zoals dealers en universelen die bij ons financieringen aanbrengen. Zij hebben de eerste gunning, de overige auto’s gaan naar de handel.” Langendijk zit ook in het team dat de restwaarden bepaalt van auto’s die nu worden ingezet. “Het is zeer lastig data verzamelen en er is weinig bruikbare informatie in deze extreme tijden. We gebruiken veel data van onze leveranciers zoals JP.Cars en Autotelex. En daarbij rekenen we niet met de prijzen zoals die er nu zijn. Wel verwachten we normalisatie als de nieuwverkoop weer loskomt.” De schaarste zorgt bij CarCollect voor opvallende bewegingen, ziet Van der Eng. “Dealers bieden bijvoorbeeld veel vaker op vreemd merkauto’s. We zien redelijk bizarre prijsstijgingen, waarbij van sommige jong gebruikte modellen de handelsprijs hoger dan of gelijk aan de nieuwprijs is.”

Zeeland blijft achter

Dat de prijzen landelijk blijven stijgen, lijkt wel duidelijk. Toch zijn er regionaal grote verschillen. In Zeeland (-10%), Limburg en Drenthe (beide -5%) daalde juist het maximale bedrag dat consumenten willen uitgeven. Dat concludeert occasionportal Autotrack op basis van zoekgedrag van consumenten. Daarbij kijkt het naar hoe de maximale zoekprijs per provincie zich in 2021 heeft ontwikkeld. In het midden van het land hebben consumenten hun zoeklimiet het meest verhoogd, maar in de periferie is dat bedrag gelijk gebleven of gedaald. Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van Autotrack-moeder Automotive Mediaventions, volgt de automarkt de huizenmarkt. “Ik verwacht dat in de loop van het jaar de periferie is meegetrokken. Het begint in de Randstad maar breidt zich dan als een olievlek uit. Het is ook een kwestie van gewenning.” 

Occasionprijzen | Gewicht in goud waard | Fleet&Mobility
Occasions worden nog steeds duurder

Occasionprijzen | Gewicht in goud waard

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Een groeiende vraag naar occasions en steeds hogere prijzen doordat er meer vraag dan aanbod is. De occasionmarkt pakte in januari de vorig jaar ingezette trend moeiteloos op. En met het uitblijvende herstel van de nieuwverkoop neemt de oververhitting verder toe. Sommige occasionspecialisten denken zelfs dat de prijzen het maximum nog lang niet hebben bereikt. Restwaardespecialist Autotelex constateerde halverwege vorig jaar al dat de handel prijzen biedt op consumentenniveau. Het bedrijf verhoogde restwaarden in de afgelopen periode al een aantal keer, maar ziet nu ondanks de weer toenemende productieproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne wel een stabilisatie aankomen. “Met als mogelijke uitzondering auto’s in het zeer populaire suv-segment”, zegt analist Joost Klaren van Autotelex. Ook bij remarketingbedrijf BCA denken ze dat de “wilde groei” er wel uit is. “Toch sluiten we niet uit dat de handelsprijzen blijven stijgen, zeker omdat de consumentenprijzen dat ook doen”, meldt Tony Vrijsen, commercieel directeur van remarketingbedrijf BCA in een reactie.

Opprijzen

Die trend van de stijgende showroomvraagprijzen is duidelijk te zien in de Autodata Occasion Index: die stond begin maart dit jaar op 109,1, vorig jaar februari nog op 99,2. Carlo Hensgens, directeur bij de Hensgens Mobility Group, verwacht dat de prijzen verder zullen stijgen. “Inkopen is momenteel een totale ramp. Zowel in binnen- als buitenland heeft de groothandel weinig op voorraad. En als ik hoor dat de levertijden blijven oplopen, dan zie ik die golf aan nieuwe auto’s ook nog niet direct komen. En het zit er in dat fabrikanten de nieuwprijzen verhogen, wat ook hogere occasionprijzen betekent.

De afweging of we een ex-leaseauto verkopen of niet, maken we steeds zorgvuldiger

Jelle Langendijk, Hiltermann Lease

De komende maanden zal iedereen blijven opprijzen.” Volgens Lev van der Eng, commercieel directeur van remarketingplatform CarCollect, hebben de vraagprijzen zeker nog ruimte om te stijgen. “Dat proces is pas laat in gang gezet en er is misschien wel te veel geëxporteerd. Als de nieuwverkoop op gang komt, verwacht ik voor veel merken en modellen eerder stabilisatie dan een prijsdaling.”

Opvallende bewegingen

Bij leasemaatschappij Hiltermann Lease geldt dat – record occasionprijzen of niet – bij iedere auto bekeken wordt of deze opnieuw kan worden ingezet. “De afweging of we een ex-leaseauto verkopen of niet, maken we steeds zorgvuldiger”, zegt remarketingmanager Jelle Langendijk. En ook bij de auto’s die verkocht worden, wordt beter over het verkoopkanaal nagedacht. “We proberen heel bewust onze ex-leaseauto’s aan te bieden aan onze beste relaties, zoals dealers en universelen die bij ons financieringen aanbrengen. Zij hebben de eerste gunning, de overige auto’s gaan naar de handel.” Langendijk zit ook in het team dat de restwaarden bepaalt van auto’s die nu worden ingezet. “Het is zeer lastig data verzamelen en er is weinig bruikbare informatie in deze extreme tijden. We gebruiken veel data van onze leveranciers zoals JP.Cars en Autotelex. En daarbij rekenen we niet met de prijzen zoals die er nu zijn. Wel verwachten we normalisatie als de nieuwverkoop weer loskomt.” De schaarste zorgt bij CarCollect voor opvallende bewegingen, ziet Van der Eng. “Dealers bieden bijvoorbeeld veel vaker op vreemd merkauto’s. We zien redelijk bizarre prijsstijgingen, waarbij van sommige jong gebruikte modellen de handelsprijs hoger dan of gelijk aan de nieuwprijs is.”

Zeeland blijft achter

Dat de prijzen landelijk blijven stijgen, lijkt wel duidelijk. Toch zijn er regionaal grote verschillen. In Zeeland (-10%), Limburg en Drenthe (beide -5%) daalde juist het maximale bedrag dat consumenten willen uitgeven. Dat concludeert occasionportal Autotrack op basis van zoekgedrag van consumenten. Daarbij kijkt het naar hoe de maximale zoekprijs per provincie zich in 2021 heeft ontwikkeld. In het midden van het land hebben consumenten hun zoeklimiet het meest verhoogd, maar in de periferie is dat bedrag gelijk gebleven of gedaald. Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van Autotrack-moeder Automotive Mediaventions, volgt de automarkt de huizenmarkt. “Ik verwacht dat in de loop van het jaar de periferie is meegetrokken. Het begint in de Randstad maar breidt zich dan als een olievlek uit. Het is ook een kwestie van gewenning.”