Fietsgebruik grote bedrijven verdrievoudigd: ‘Kilometervergoeding helpt’

Kilometervergoeding • Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerden landelijk juist een kleine afname van het aantal fietsers in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het fietsverkeer van werknemers van grote bedrijven is in het afgelopen jaar verdrievoudigd. Dat schrijft Shuttel, dat het mobiliteitsbeleid van 125 grote werkgevers uitvoert, op basis van onderzoek onder haar klanten.

Een opvallend resultaat, andere recente onderzoeken constateren juist een kleine daling in het aantal fietsers. Dat kan Shuttel wel verklaren: “Bedrijven die bij ons klant zijn, zetten ook in op duurzaam mobiliteitsbeleid.” Dat zegt Bart Horstman, die MaaS-strategist bij Shuttel is. Shuttel helpt bedrijven onder andere met de rapportageplicht CO2-uitstoot die er deze zomer aan zit te komen.

Ook de locatie van bedrijven speelt een rol, zo stelt Horstman. “Veel van hen zijn gevestigd in de Randstad. Die bedrijven zijn vaker te bereiken met de fiets dan sommige bedrijven in landelijk gebied”, zo legt Horstman uit. Shuttel onderzocht een groep van 20.000 werknemers.

Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerden landelijk juist een kleine afname van het aantal fietsers in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor. Zij keken naar het reisgedrag van alle Nederlanders, en naar een iets eerdere periode dan Shuttel.

De grote modal shift naar de fiets bij Shuttel komt onder meer doordat bedrijven vaker een hogere kilometervergoeding voor de fiets geven, stelt Horstman. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gemeente Rotterdam, die de kilometervergoeding voor de fiets verhoogd heeft en die van de auto juist omlaag gebracht heeft. Ook helpt het volgens Horstman als bedrijven de voordelen van het fietsen actief onder de aandacht brengen bij hun werknemers.

Reiskosten ov ontmoedigt fietsen

Ook de onderzoekers van Goudappel en I&O Research zien dat een reiskostenvergoeding voor de fiets een positieve impact heeft op het aantal fietsers. Een reiskostenvergoeding voor het ov heeft echter een negatief effect op het fietsgebruik en leidt er bovendien niet toe dat werknemers de auto vaker laten staan. Als er betaald parkeren is bij de werkplek, leidt dit er juist wél toe dat werknemers kiezen voor de fiets, aldus de onderzoekers.

Naast stimuleringsmaatregelen van de werkgever spelen persoonlijke overwegingen ook mee. Als werknemers hechten aan hun gezondheid zijn ze vaker geneigd om met de fiets te gaan. Wie juist meer hecht aan comfort kiest eerder voor de auto, blijkt uit het landelijk onderzoek. Over het algemeen zijn reistijd, gemak en comfort spelen het meest bepalend voor de vervoerskeuze van mensen.

Meer lezen over Kilometervergoeding

Fietsgebruik grote bedrijven verdrievoudigd: ‘Kilometervergoeding helpt’ | Fleet&Mobility

Fietsgebruik grote bedrijven verdrievoudigd: ‘Kilometervergoeding helpt’

Kilometervergoeding • Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerden landelijk juist een kleine afname van het aantal fietsers in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het fietsverkeer van werknemers van grote bedrijven is in het afgelopen jaar verdrievoudigd. Dat schrijft Shuttel, dat het mobiliteitsbeleid van 125 grote werkgevers uitvoert, op basis van onderzoek onder haar klanten.

Een opvallend resultaat, andere recente onderzoeken constateren juist een kleine daling in het aantal fietsers. Dat kan Shuttel wel verklaren: “Bedrijven die bij ons klant zijn, zetten ook in op duurzaam mobiliteitsbeleid.” Dat zegt Bart Horstman, die MaaS-strategist bij Shuttel is. Shuttel helpt bedrijven onder andere met de rapportageplicht CO2-uitstoot die er deze zomer aan zit te komen.

Ook de locatie van bedrijven speelt een rol, zo stelt Horstman. “Veel van hen zijn gevestigd in de Randstad. Die bedrijven zijn vaker te bereiken met de fiets dan sommige bedrijven in landelijk gebied”, zo legt Horstman uit. Shuttel onderzocht een groep van 20.000 werknemers.

Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerden landelijk juist een kleine afname van het aantal fietsers in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor. Zij keken naar het reisgedrag van alle Nederlanders, en naar een iets eerdere periode dan Shuttel.

De grote modal shift naar de fiets bij Shuttel komt onder meer doordat bedrijven vaker een hogere kilometervergoeding voor de fiets geven, stelt Horstman. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gemeente Rotterdam, die de kilometervergoeding voor de fiets verhoogd heeft en die van de auto juist omlaag gebracht heeft. Ook helpt het volgens Horstman als bedrijven de voordelen van het fietsen actief onder de aandacht brengen bij hun werknemers.

Reiskosten ov ontmoedigt fietsen

Ook de onderzoekers van Goudappel en I&O Research zien dat een reiskostenvergoeding voor de fiets een positieve impact heeft op het aantal fietsers. Een reiskostenvergoeding voor het ov heeft echter een negatief effect op het fietsgebruik en leidt er bovendien niet toe dat werknemers de auto vaker laten staan. Als er betaald parkeren is bij de werkplek, leidt dit er juist wél toe dat werknemers kiezen voor de fiets, aldus de onderzoekers.

Naast stimuleringsmaatregelen van de werkgever spelen persoonlijke overwegingen ook mee. Als werknemers hechten aan hun gezondheid zijn ze vaker geneigd om met de fiets te gaan. Wie juist meer hecht aan comfort kiest eerder voor de auto, blijkt uit het landelijk onderzoek. Over het algemeen zijn reistijd, gemak en comfort spelen het meest bepalend voor de vervoerskeuze van mensen.

Meer lezen over Kilometervergoeding