Fiscus & Fiets: nog altijd complex

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Elbert Fiscaal

Natuurlijk is het fijn dat we sinds een aantal jaren weten waar we aan toe zijn: bij een fiets van de zaak krijg je een bijtelling van 7 procent en daarmee is de kous af. Hoeveel kilometers je nu echt privé rijdt, maakt niet uit. Waar zitten dan de moeilijkheden in?

Om te beginnen in het woord ‘fiets’, want was is nu eigenlijk een fiets? Onder dit begrip vallen namelijk niet alleen de gewone fiets en de elektrische fiets, maar ook de speed pedelec. Dit terwijl de speed pedelec eigenlijk een bromfiets is. Maar pas op: andere bromfietsen, motorfietsen enzovoorts vallen niet onder deze regeling.

Bijtelling

Het tweede aandachtspunt is het bedrag waarover de bijtelling wordt berekend. Dit is niet, zoals vaker gedacht, de prijs die op de factuur staat, maar de officiële consumentenadviesprijs van deze fiets. En, wanneer mag een fiets eigenlijk op de zaak? Bij een BV is het vrij simpel: afgezien van extreme gevallen mag een fiets al snel ‘op de zaak’.

Heb je geen BV of werk je als zzp’er en wil je jezelf trakteren op een fiets van de zaak? Dan moet je zorgen dat je minimaal 10 procent zakelijke kilometers rijdt met deze fiets, anders mag deze niet op de zaak. De kans dat de inspecteur hier vragen over gaat stellen schat ik niet zo heel groot in, behalve bij de duurdere exemplaren.

Of je de fiets als bedrijf hebt gekocht of hebt geleased maakt hierbij eigenlijk niet zo heel veel uit. Of er bij lease sprake is van financial lease of operational lease ook niet. Wat je wel in de gaten moet houden, is of er bijvoorbeeld een eigen bijdrage verschuldigd is voor het gebruik van deze fiets van de zaak. Vooropgesteld dat je dit goed op papier hebt gezet, mag je deze eigen bijdrage namelijk aftrekken van de bijtelling. Maar ook hier zit weer een aandachtspunt: de bijtelling mag niet negatief worden. Kom je met de eigen bijdrage uit boven de bijtelling, dan heb je dus in principe pech. In de praktijk zie ik daarnaast allerlei bruto-netto constructies voorbijkomen, maar check bij dat soort constructies altijd even of de Belastingdienst het er wel mee eens is, want voordat je het weet heb je een aanslag te pakken.

BTW-aftrek

Waar je ook heel goed op moet letten is de btw. Die aftrek is bij een fiets van de zaak namelijk beperkt. Als je als ondernemer al recht hebt op btw-aftrek, dan loop je vaak aan tegen het maximum van een kleine 150 euro aan btw-aftrek. Wil je daar meer informatie over? Zoek dan op de website van de Belastingdienst op de term BUA. Is het dan alleen maar fiscale kommer en kwel? Nee, natuurlijk niet. Er zijn ook wat zaken vereenvoudigd. Zo moet je – als je een fiets van de zaak aan een werknemer geeft – namelijk belasting heffen over de waarde van die fiets. Maar, zo heeft de Belastingdienst laten weten: is de fiets op dat moment minimaal 5 jaar oud, dan mag je ervan uitgaan dat de fiets niets meer waard is.

Enfin, zoals je ziet, is de regeling rondom de fiets van de zaak nog niet zo eenvoudig. Ik heb daarbij nog niet eens alles genoemd, dus kun je nagaan. Houd de belastingwet dus goed in de gaten, maar vergeet vooral niet te genieten van de fiets.

Fiscus & Fiets: nog altijd complex | Fleet&Mobility

Fiscus & Fiets: nog altijd complex

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Elbert Fiscaal

Natuurlijk is het fijn dat we sinds een aantal jaren weten waar we aan toe zijn: bij een fiets van de zaak krijg je een bijtelling van 7 procent en daarmee is de kous af. Hoeveel kilometers je nu echt privé rijdt, maakt niet uit. Waar zitten dan de moeilijkheden in?

Om te beginnen in het woord ‘fiets’, want was is nu eigenlijk een fiets? Onder dit begrip vallen namelijk niet alleen de gewone fiets en de elektrische fiets, maar ook de speed pedelec. Dit terwijl de speed pedelec eigenlijk een bromfiets is. Maar pas op: andere bromfietsen, motorfietsen enzovoorts vallen niet onder deze regeling.

Bijtelling

Het tweede aandachtspunt is het bedrag waarover de bijtelling wordt berekend. Dit is niet, zoals vaker gedacht, de prijs die op de factuur staat, maar de officiële consumentenadviesprijs van deze fiets. En, wanneer mag een fiets eigenlijk op de zaak? Bij een BV is het vrij simpel: afgezien van extreme gevallen mag een fiets al snel ‘op de zaak’.

Heb je geen BV of werk je als zzp’er en wil je jezelf trakteren op een fiets van de zaak? Dan moet je zorgen dat je minimaal 10 procent zakelijke kilometers rijdt met deze fiets, anders mag deze niet op de zaak. De kans dat de inspecteur hier vragen over gaat stellen schat ik niet zo heel groot in, behalve bij de duurdere exemplaren.

Of je de fiets als bedrijf hebt gekocht of hebt geleased maakt hierbij eigenlijk niet zo heel veel uit. Of er bij lease sprake is van financial lease of operational lease ook niet. Wat je wel in de gaten moet houden, is of er bijvoorbeeld een eigen bijdrage verschuldigd is voor het gebruik van deze fiets van de zaak. Vooropgesteld dat je dit goed op papier hebt gezet, mag je deze eigen bijdrage namelijk aftrekken van de bijtelling. Maar ook hier zit weer een aandachtspunt: de bijtelling mag niet negatief worden. Kom je met de eigen bijdrage uit boven de bijtelling, dan heb je dus in principe pech. In de praktijk zie ik daarnaast allerlei bruto-netto constructies voorbijkomen, maar check bij dat soort constructies altijd even of de Belastingdienst het er wel mee eens is, want voordat je het weet heb je een aanslag te pakken.

BTW-aftrek

Waar je ook heel goed op moet letten is de btw. Die aftrek is bij een fiets van de zaak namelijk beperkt. Als je als ondernemer al recht hebt op btw-aftrek, dan loop je vaak aan tegen het maximum van een kleine 150 euro aan btw-aftrek. Wil je daar meer informatie over? Zoek dan op de website van de Belastingdienst op de term BUA. Is het dan alleen maar fiscale kommer en kwel? Nee, natuurlijk niet. Er zijn ook wat zaken vereenvoudigd. Zo moet je – als je een fiets van de zaak aan een werknemer geeft – namelijk belasting heffen over de waarde van die fiets. Maar, zo heeft de Belastingdienst laten weten: is de fiets op dat moment minimaal 5 jaar oud, dan mag je ervan uitgaan dat de fiets niets meer waard is.

Enfin, zoals je ziet, is de regeling rondom de fiets van de zaak nog niet zo eenvoudig. Ik heb daarbij nog niet eens alles genoemd, dus kun je nagaan. Houd de belastingwet dus goed in de gaten, maar vergeet vooral niet te genieten van de fiets.