Overheid steekt 50 miljoen in woon-werkverkeer met de fiets

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
foto: Shutterstock

Met onder andere investeringen in fietsenstallingen bij stations en betere fietsinfrastructuur in nieuwe woonwijken wil de overheid stimuleren dat meer mensen op de fiets naar het werk gaan. Vanuit het coalitieakkoord heeft Heijnen 50 miljoen euro beschikbaar om dit beleid te stimuleren. Zo wil Heijnen bij de bouw van nieuwe woonwijken beter kijken welke kansen er liggen voor de fiets, naast of in combinatie met het OV of de auto. Ook zoekt zij de samenwerking met werkgevers.

“Goede infrastructuur is een belangrijke voorwaarde om mensen op de fiets te krijgen. Gemeenten en provincies hebben daar al goede plannen voor, deze steun van het ministerie zorgt dat deze plannen nu kunnen worden uitgevoerd. Dat is goed nieuws”, aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, in een reactie op dit nieuwe beleid. De overheid en werkgevers zijn al langer bezig om woonwerk-verkeer met de fiets te stimuleren, onder andere door de fiets van de zaak. 

In 2020 verkochten Nederlandse bedrijven 1,2 miljoen fietsen, waarvan meer dan een miljoen in het buitenland. De totale exportwaarde van de sector lag net onder de twee miljard. We verdienen steeds meer geld in het buitenland, tussen 2015 en 2020 steeg de exportwaarde met 70%.

Overheid steekt 50 miljoen in woon-werkverkeer met de fiets | Fleet&Mobility

Overheid steekt 50 miljoen in woon-werkverkeer met de fiets

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Het aantal fietsers is door de coronacrisis toegenomen.
foto: Shutterstock

Met onder andere investeringen in fietsenstallingen bij stations en betere fietsinfrastructuur in nieuwe woonwijken wil de overheid stimuleren dat meer mensen op de fiets naar het werk gaan. Vanuit het coalitieakkoord heeft Heijnen 50 miljoen euro beschikbaar om dit beleid te stimuleren. Zo wil Heijnen bij de bouw van nieuwe woonwijken beter kijken welke kansen er liggen voor de fiets, naast of in combinatie met het OV of de auto. Ook zoekt zij de samenwerking met werkgevers.

“Goede infrastructuur is een belangrijke voorwaarde om mensen op de fiets te krijgen. Gemeenten en provincies hebben daar al goede plannen voor, deze steun van het ministerie zorgt dat deze plannen nu kunnen worden uitgevoerd. Dat is goed nieuws”, aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, in een reactie op dit nieuwe beleid. De overheid en werkgevers zijn al langer bezig om woonwerk-verkeer met de fiets te stimuleren, onder andere door de fiets van de zaak. 

In 2020 verkochten Nederlandse bedrijven 1,2 miljoen fietsen, waarvan meer dan een miljoen in het buitenland. De totale exportwaarde van de sector lag net onder de twee miljard. We verdienen steeds meer geld in het buitenland, tussen 2015 en 2020 steeg de exportwaarde met 70%.