Motorhuis opent vestiging tussen Rijksmuseum en Concertgebouw

Lessen uit leiden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is een opvallende verschijning, zo tussen de culturele gebouwen aan het Museumplein van Amsterdam: een showroom voor Mazda. De winkel wordt gehuurd door dealerholding Motorhuis, dat op deze manier de Amsterdamse markt bewerkt. De pop-up store blijft zes maanden staan. “We hebben in Leiden al geëxperimenteerd met dit concept en daar hebben we waardevolle lessen geleerd”, zegt Jeffory Akkal, manager Mazda bij Motorhuis. Zo was er in de pop-up store in Leiden minder ruimte en minder merkbeleving, en dat is in Amsterdam niet het geval. “Samen met moederbedrijf Markeur gaan we hier een reeks evenementen houden waarbij we bijvoorbeeld zakelijk rijders een dagje Amsterdam aanbieden. Met het Concertgebouw, het Stedelijk en het Rijksmuseum als buren zijn er opties genoeg.” Een andere les is dat er een salesdealer in de buurt moet zitten. “We willen auto's verkopen. Dat betekent dat je salesvestiging in de buurt moet zijn”, vertelt Harald Franke, directeur verkoop bij Motorhuis. “In Leiden waren we geen salesdealer, hier wel, aan de Van de Madeweg. Dat betekent dat we snel kunnen schakelen als een klant een auto wil rijden. Het is ook mogelijk om hier een auto te kopen.” De investering – over bedragen worden geen mededelingen gedaan – betreft niet alleen de huur en de verbouwing van het pand naar Mazda-standards, ook lopen er zeven dag in de week twee opgeleide medewerkers rond om leads te scoren. “Daar zijn zij op getraind, veel meer dan op het bezitten van kennis over de auto.”

‘We gaan hier een reeks evenementen houden.’

Scoren

Motorhuis verwacht dat de kansen op succes met de pop-up store stijgen; Mazda kreeg tot nu toe nooit echt voet aan de grond in de hoofdstad. “We hebben met de Mazda3, de nieuwe Mazda2 en CX3 modellen in huis waarmee we kunnen scoren. Niet alleen bij nieuwe klanten, maar ook bij het huidige rijdende park en mensen die voorheen Mazda reden”, zegt Akkal. Maar er zit ook een leercomponent aan de hele exercitie. “We zoeken naar scenario's om de markt te bewerken, zowel on- als offline. Met een steeds verder dalend showroombezoek, moet je andere dingen proberen. We grijpen alle kansen aan om het winnende model te vinden”, aldus Franke. Importeur Mazda speelt een ondersteunende rol. “Voor de importeur is het ook uniek, we zijn de enige Mazda pop-up in Europa. Collega's uit andere landen hebben al een bezoek gepland staan aan onze pop-up store.”