Arval BNP Paribas: ‘Adoptie elektrische bestelwagens in stroomversnelling’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Elektrische Beststeller. (Foto: Arval)

Het onderzoek van Arval toont aan dat elektrificatie in het bedrijfswagen segment in Nederland in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25 procent volledig elektrisch.

De adoptie van elektrische bestelauto’s in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto’s, stelt Arval. In Nederland maken volledig elektrische personenauto’s bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto’s is dit nog maar 21 procent.

Obstakels

Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto’s), geeft een kwart (26%) aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is. Nog eens een op de vier bedrijven (25%) geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 procent en 21 procent geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.

Wetgeving

“Ondernemers zoeken bedrijfszekerheid en twijfelen in veel gevallen of elektrische bestelwagens voldoen aan hun eisen”, zegt Andrea Falcone, algemeen directeur van Arval BNP Paribas Nederland. “Aangescherpte wetgeving spoort ondernemers aan om versneld te kijken naar elektrificatie van het wagenpark.”

Arjos Bot, head of consulting bij Arval vult aan: ” Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”

De Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023 is een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Arval BNP Paribas: ‘Adoptie elektrische bestelwagens in stroomversnelling’ | Fleet&Mobility

Arval BNP Paribas: ‘Adoptie elektrische bestelwagens in stroomversnelling’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Elektrische Beststeller. (Foto: Arval)

Het onderzoek van Arval toont aan dat elektrificatie in het bedrijfswagen segment in Nederland in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25 procent volledig elektrisch.

De adoptie van elektrische bestelauto’s in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto’s, stelt Arval. In Nederland maken volledig elektrische personenauto’s bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto’s is dit nog maar 21 procent.

Obstakels

Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto’s), geeft een kwart (26%) aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is. Nog eens een op de vier bedrijven (25%) geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 procent en 21 procent geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.

Wetgeving

“Ondernemers zoeken bedrijfszekerheid en twijfelen in veel gevallen of elektrische bestelwagens voldoen aan hun eisen”, zegt Andrea Falcone, algemeen directeur van Arval BNP Paribas Nederland. “Aangescherpte wetgeving spoort ondernemers aan om versneld te kijken naar elektrificatie van het wagenpark.”

Arjos Bot, head of consulting bij Arval vult aan: ” Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”

De Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023 is een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.