Bovag: Vraag naar huur- en deelauto’s neemt komende jaren fors toe

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
De verhuurbranche ziet de vraag toenemen. (Foto: Shutterstock)

Volgens de onderzoekers zal de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt (verhuurdagen vermenigvuldigd met de dagprijs) tegen 2030 met ruim de helft toenemen. De groei op de zakelijke markt schrijven de onderzoekers toe aan de stijgende behoefte van bedrijven aan een flexibele vloot, een groter aantal zakelijke reizigers en de toenemende omvang van de leasevloot die meer vervangend vervoer en voorloopauto’s vereist.

Deelauto

Voor de particuliere verhuurmarkt zijn de belangrijkste drijfveren de hogere aanschafprijs van auto’s, wat mensen vaker voor huur boven bezit laat kiezen, een afname van parkeergelegenheid, de elektrificatie van het wagenpark die zorgt voor een grotere vraag naar huurauto’s en de stijgende toeristische activiteiten.

Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijf van Bovag, benadrukte het belang van het inzien van de huurauto als een vorm van flexibel vervoer: “De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is.”

Marges onder druk

De onderzoekers verwachten verder dat de marges van verhuur- en deelautobedrijven vanaf 2030 onder druk komen te staan. De restwaardeontwikkeling is onzeker en er is een kans op oplopende afschrijvingen. Verder is de verwachting dat de vraag naar vervangend vervoer afneemt, omdat er minder onderhoud nodig is aan elektrische auto’s.

Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Bovag: Vraag naar huur- en deelauto’s neemt komende jaren fors toe | Fleet&Mobility

Bovag: Vraag naar huur- en deelauto’s neemt komende jaren fors toe

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
De verhuurbranche ziet de vraag toenemen. (Foto: Shutterstock)

Volgens de onderzoekers zal de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt (verhuurdagen vermenigvuldigd met de dagprijs) tegen 2030 met ruim de helft toenemen. De groei op de zakelijke markt schrijven de onderzoekers toe aan de stijgende behoefte van bedrijven aan een flexibele vloot, een groter aantal zakelijke reizigers en de toenemende omvang van de leasevloot die meer vervangend vervoer en voorloopauto’s vereist.

Deelauto

Voor de particuliere verhuurmarkt zijn de belangrijkste drijfveren de hogere aanschafprijs van auto’s, wat mensen vaker voor huur boven bezit laat kiezen, een afname van parkeergelegenheid, de elektrificatie van het wagenpark die zorgt voor een grotere vraag naar huurauto’s en de stijgende toeristische activiteiten.

Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijf van Bovag, benadrukte het belang van het inzien van de huurauto als een vorm van flexibel vervoer: “De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is.”

Marges onder druk

De onderzoekers verwachten verder dat de marges van verhuur- en deelautobedrijven vanaf 2030 onder druk komen te staan. De restwaardeontwikkeling is onzeker en er is een kans op oplopende afschrijvingen. Verder is de verwachting dat de vraag naar vervangend vervoer afneemt, omdat er minder onderhoud nodig is aan elektrische auto’s.

Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.