Bovag: Vraag naar huur- en deelauto’s neemt komende jaren fors toe

De omzet op de Nederlandse autoverhuurmarkt neemt met de helft toe in 2030. Dat voorspelt onderzoeksbureau KPMG in een toekomststudie in opdracht van Bovag. De belangrijkste redenen voor de groei zijn de toenemende vraag naar flexibel vervoer, zowel zakelijk als privé, en de groeiende elektrificatie van het wagenpark.
Volgens de onderzoekers zal de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt (verhuurdagen vermenigvuldigd met de dagprijs) tegen 2030 met ruim de helft toenemen. De groei op de zakelijke markt schrijven de onderzoekers toe aan de stijgende behoefte van bedrijven aan een flexibele vloot, een groter aantal zakelijke reizigers en de toenemende omvang van de leasevloot die meer vervangend vervoer en voorloopauto’s vereist.
Deelauto
Voor de particuliere verhuurmarkt zijn de belangrijkste drijfveren de hogere aanschafprijs van auto’s, wat mensen vaker voor huur boven bezit laat kiezen, een afname van parkeergelegenheid, de elektrificatie van het wagenpark die zorgt voor een grotere vraag naar huurauto’s en de stijgende toeristische activiteiten.
Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijf van Bovag, benadrukte het belang van het inzien van de huurauto als een vorm van flexibel vervoer: “De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is.”
Marges onder druk
De onderzoekers verwachten verder dat de marges van verhuur- en deelautobedrijven vanaf 2030 onder druk komen te staan. De restwaardeontwikkeling is onzeker en er is een kans op oplopende afschrijvingen. Verder is de verwachting dat de vraag naar vervangend vervoer afneemt, omdat er minder onderhoud nodig is aan elektrische auto’s.
Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten.