Belgische leasemaatschappijen omarmen speedpedelecs, Nederland blijft achter

Speedpedelec • Meer dan de helft van de Belgische speedpedelec-inschrijvingen vond de afgelopen zes maanden plaats bij een leasemaatschappij. Daarmee stijgt het aantal lease-inschrijvingen met 33,8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal geregistreerde speedpedelecs in België dit jaar juist flink daalde. Dat meldt de Belgische mobiliteitsfederatie Traxio.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: De Kopgroep)

In totaal werden in augustus in België 1.424 speedpedelecs geregistreerd, een daling van 23 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Het jaartotaal duikt met 4,4 procent onder de cijfers van vorig jaar over dezelfde periode. Belgische leasemaatschappijen breken met deze dalende trend. Van de 11.200 nieuwe pedelecs in 2023, werd meer dan de helft geregistreerd door een leasemaatschappij, een stijging van 33,8 procent vergeleken met de eerste acht maanden van 2022. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, ligt dat aan het cafetariaplan, een gunstige leaseregeling die in Nederland niet bestaat.

De Kopgroep, een organisatie die zich inzet voor een breder en veiliger gebruik van de speedpedelec, stelt dat in Nederland ongeveer 30 duizend speedpedelecs rondrijden. Drie jaar geleden waren dat er nog 19 duizend, zo blijkt uit onderzoek van het CBS en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Auto laten staan

De organisatie voerde een onderzoek uit onder gebruikers van de speedpedelec in Nederland en België. Daaruit blijkt dat 80 procent van de speedpedelec-rijders de snelle fiets gebruikt ten koste van de auto om naar het werk te reizen. Ongeveer de helft van de geënquêteerden heeft de gewone fiets definitief ingeruild. Daarnaast gebruiken de deelnemers de speedpedelec intensief, blijkt uit het onderzoek. Bijna de helft rijdt meer dan 5 duizend kilometer per jaar. Als het gaat over woon-werkverkeer legt twee derde van de speedpedelec-gebruikers meer dan twintig kilometer per enkele reis af.

Speedpedelecs zijn het populairst bij mensen tussen de 45 en 65 jaar. Daarna zijn 35- tot 45-jarigen enthousiaste snelfietsers. De 16- tot 35-jarigen en de 65- tot 75-jarigen kiezen in mindere mate voor de speedpedelec. Mensen ouder dan 75 jaar maken het minst gebruik van deze snelle rijwielen.

Fileprobleem

De Kopgroep voerde het onderzoek uit onder 6.620 leden, waarvan tweederde uit Vlaanderen en een derde uit Nederland. “De fileproblematiek is in Vlaanderen substantieel groter dan in de Randstad”, zegt Martin de Vries, voorzitter van De Kopgroep. “Je bent daar gewoon sneller op de speedpedelec. Bovendien zijn het dure fietsen, waar in België een gunstige leaseregeling voor bestaat. Ook kunnen Vlamingen makkelijker voor het fietspad kiezen. In Vlaanderen worden dan ook drie keer zoveel speedpedelecs verkocht dan in Nederland.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Belgische leasemaatschappijen omarmen speedpedelecs, Nederland blijft achter | Fleet&Mobility

Belgische leasemaatschappijen omarmen speedpedelecs, Nederland blijft achter

Speedpedelec • Meer dan de helft van de Belgische speedpedelec-inschrijvingen vond de afgelopen zes maanden plaats bij een leasemaatschappij. Daarmee stijgt het aantal lease-inschrijvingen met 33,8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal geregistreerde speedpedelecs in België dit jaar juist flink daalde. Dat meldt de Belgische mobiliteitsfederatie Traxio.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: De Kopgroep)

In totaal werden in augustus in België 1.424 speedpedelecs geregistreerd, een daling van 23 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Het jaartotaal duikt met 4,4 procent onder de cijfers van vorig jaar over dezelfde periode. Belgische leasemaatschappijen breken met deze dalende trend. Van de 11.200 nieuwe pedelecs in 2023, werd meer dan de helft geregistreerd door een leasemaatschappij, een stijging van 33,8 procent vergeleken met de eerste acht maanden van 2022. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, ligt dat aan het cafetariaplan, een gunstige leaseregeling die in Nederland niet bestaat.

De Kopgroep, een organisatie die zich inzet voor een breder en veiliger gebruik van de speedpedelec, stelt dat in Nederland ongeveer 30 duizend speedpedelecs rondrijden. Drie jaar geleden waren dat er nog 19 duizend, zo blijkt uit onderzoek van het CBS en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Auto laten staan

De organisatie voerde een onderzoek uit onder gebruikers van de speedpedelec in Nederland en België. Daaruit blijkt dat 80 procent van de speedpedelec-rijders de snelle fiets gebruikt ten koste van de auto om naar het werk te reizen. Ongeveer de helft van de geënquêteerden heeft de gewone fiets definitief ingeruild. Daarnaast gebruiken de deelnemers de speedpedelec intensief, blijkt uit het onderzoek. Bijna de helft rijdt meer dan 5 duizend kilometer per jaar. Als het gaat over woon-werkverkeer legt twee derde van de speedpedelec-gebruikers meer dan twintig kilometer per enkele reis af.

Speedpedelecs zijn het populairst bij mensen tussen de 45 en 65 jaar. Daarna zijn 35- tot 45-jarigen enthousiaste snelfietsers. De 16- tot 35-jarigen en de 65- tot 75-jarigen kiezen in mindere mate voor de speedpedelec. Mensen ouder dan 75 jaar maken het minst gebruik van deze snelle rijwielen.

Fileprobleem

De Kopgroep voerde het onderzoek uit onder 6.620 leden, waarvan tweederde uit Vlaanderen en een derde uit Nederland. “De fileproblematiek is in Vlaanderen substantieel groter dan in de Randstad”, zegt Martin de Vries, voorzitter van De Kopgroep. “Je bent daar gewoon sneller op de speedpedelec. Bovendien zijn het dure fietsen, waar in België een gunstige leaseregeling voor bestaat. Ook kunnen Vlamingen makkelijker voor het fietspad kiezen. In Vlaanderen worden dan ook drie keer zoveel speedpedelecs verkocht dan in Nederland.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.