Rechter houdt vrachtwagenverbod Utrechtse binnenstad in stand

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Deze bewoners wonen zelf niet in een straat met monumentale werfkelders en vinden dat zij daarom onevenredig zwaar worden getroffen door het verbod. Bij een acuut probleem met bijvoorbeeld het riool kunnen zij niet onbeboet een vrachtwagen laten komen, stellen zij. De bezwaarmakers denken dat een ontheffing aanvragen in zo’n geval te lang duurt.

Binnenstadbewoners van straten zonder werfkelders kunnen een ontheffing aanvragen als zij bijvoorbeeld een verhuiswagen nodig hebben. De bezwaarmakers vinden die regeling te vaag en onzeker. “Want wie zegt dat de ontheffing wordt toegekend of hoe snel dat gebeurt. Je weet nooit wanneer je er een nodig hebt”, zeiden de bewoners donderdag in de Utrechtse rechtbank.

Beschadigd

Maar voor de bestuursrechter weegt “het behoud van de historische waarde zwaarder dan het individueel belang”. De rechtbank stelde om die reden de gemeente in het gelijk.

Volgens de rechters en de gemeente hangen alle verkeersmaatregelen in het historische stadshart om vrachtwagens te weren met elkaar samen. Eenrichtingsverkeer en het niet kunnen keren op smalle wegen, maken dat vrachtwagens uiteindelijk toch weer op de Oudegracht met de kelders zouden uitkomen. En dat is juist wat de gemeente wil voorkomen. Elk zwaar voertuig dat over werfkelders rijdt, is er een te veel, motiveert het stadsbestuur. Daarom worden aan het einde van het jaar (als proef) aanvullend kentekencamera’s opgehangen.

Werfkelders en -muren zijn door de zware voertuigen in de loop der jaren beschadigd. Het Utrechtse erfgoed ondergaat daarom een grondige restauratie. Deze werkzaamheden gaan tientallen jaren duren en kosten honderden miljoenen euro’s.

Het vrachtwagenverbod is in 2021 ingesteld, maar ook daarvoor golden er al maatregelen om zwaar verkeer te beperken. Die maatregelen waren alleen lastig te handhaven, waarna de gemeente doorschakelde naar een totaal verbod. Sindsdien kunnen handhavers volgens de rechtbank (en de gemeente) beter en vaker optreden. Het gevolg is ook een toename van het aantal boetes. Dit is de bewoners een doorn in het oog.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Vrachtwagenverbod

Rechter houdt vrachtwagenverbod Utrechtse binnenstad in stand | Fleet&Mobility

Rechter houdt vrachtwagenverbod Utrechtse binnenstad in stand

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Deze bewoners wonen zelf niet in een straat met monumentale werfkelders en vinden dat zij daarom onevenredig zwaar worden getroffen door het verbod. Bij een acuut probleem met bijvoorbeeld het riool kunnen zij niet onbeboet een vrachtwagen laten komen, stellen zij. De bezwaarmakers denken dat een ontheffing aanvragen in zo’n geval te lang duurt.

Binnenstadbewoners van straten zonder werfkelders kunnen een ontheffing aanvragen als zij bijvoorbeeld een verhuiswagen nodig hebben. De bezwaarmakers vinden die regeling te vaag en onzeker. “Want wie zegt dat de ontheffing wordt toegekend of hoe snel dat gebeurt. Je weet nooit wanneer je er een nodig hebt”, zeiden de bewoners donderdag in de Utrechtse rechtbank.

Beschadigd

Maar voor de bestuursrechter weegt “het behoud van de historische waarde zwaarder dan het individueel belang”. De rechtbank stelde om die reden de gemeente in het gelijk.

Volgens de rechters en de gemeente hangen alle verkeersmaatregelen in het historische stadshart om vrachtwagens te weren met elkaar samen. Eenrichtingsverkeer en het niet kunnen keren op smalle wegen, maken dat vrachtwagens uiteindelijk toch weer op de Oudegracht met de kelders zouden uitkomen. En dat is juist wat de gemeente wil voorkomen. Elk zwaar voertuig dat over werfkelders rijdt, is er een te veel, motiveert het stadsbestuur. Daarom worden aan het einde van het jaar (als proef) aanvullend kentekencamera’s opgehangen.

Werfkelders en -muren zijn door de zware voertuigen in de loop der jaren beschadigd. Het Utrechtse erfgoed ondergaat daarom een grondige restauratie. Deze werkzaamheden gaan tientallen jaren duren en kosten honderden miljoenen euro’s.

Het vrachtwagenverbod is in 2021 ingesteld, maar ook daarvoor golden er al maatregelen om zwaar verkeer te beperken. Die maatregelen waren alleen lastig te handhaven, waarna de gemeente doorschakelde naar een totaal verbod. Sindsdien kunnen handhavers volgens de rechtbank (en de gemeente) beter en vaker optreden. Het gevolg is ook een toename van het aantal boetes. Dit is de bewoners een doorn in het oog.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Vrachtwagenverbod