Volkswagen wil investeren in fietslease-divisie Pon

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen Group wil zijn activiteiten uitbreiden met fietsleasing. Het Duitse automerk wil een belang nemen in Bike Mobility Services (BMS), een dochteronderneming van de Amsterdamse fietsfabrikant Pon Holdings (bekend van merken als Gazelle, Cannondale, Urban Arrow en Swap). Dit heeft Volkswagen bekendgemaakt in een persbericht.

Met deze investering willen Volkswagen en Pon het grootste fietslease-bedrijf van Europa worden. VW-topman Oliver Blume wil nieuwe inkomstenbronnen aanboren in duurzame mobiliteit, zo zei hij maandag op de IAA-Mobility, de München Auto Show.

Volkswagen streeft er volgens het persbericht naar om zijn fietsleasing-activiteiten wereldwijd uit te breiden om zo een extra winstpool te genereren. In eerste instantie richt de fietslease-divisie van VW zich op de Europese en Amerikaanse markt. Volkswagen heeft geen financiële details over de voorgenomen investering bekendgemaakt.

Bike Mobility Services is actief in fietsleasing met verschillende merken, zoals Business Bike, Lease A Bike en B2Bike.

Europcar

Volkswagen zit momenteel al met fietsproducent Pon in Europcar. Samen met deze autoverhuurder wil Volkswagen een nieuw mobiliteitsplatform opzetten, zo maakte het Duitse bedrijf eveneens bekend in het persbericht.

Het nieuwe platform zal volgens de Volkswagen Group ‘alle mobiliteitsbehoeften dekken, van huuraanbiedingen per uur tot leasing voor meerdere jaren. Ook moet dit platform diensten gaan bundelen in één app, zoals e-scooters en openbaar vervoer.’ Na een proefproject in Wenen, dat volgens Volkswagen succesvol was, wordt het platform uitgebreid naar andere Europese landen, Nederland wordt hier overigens niet specifiek bij genoemd.

Nieuwe modellen

Thomas Schäfer, ceo van Volkswagen, kondigde eerder deze week aan dat er tegen 2027 elf nieuwe elektrische Volkswagen-modellen op de markt komen, waaronder een sportieve hatchback met de naam GTI. Dat zijn meer modellen dan eerder aangekondigd. Ook benadrukte de ceo dat Volkswagen niet mee zal doen aan prijsverlagingen om de vraag te stimuleren.

Pon Holdings boekte in 2022 een record nettowinst van 547 miljoen euro, ongeveer twee derde meer dan in 2021. De ebitda verdubbelde naar 1,045 miljard euro en de omzet groeide met een kwart naar tien miljard euro. De automotive-divisie zag de omzet in 2022 met twintig procent toenemen tot 6 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Volkswagen wil investeren in fietslease-divisie Pon | Fleet&Mobility

Volkswagen wil investeren in fietslease-divisie Pon

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen Group wil zijn activiteiten uitbreiden met fietsleasing. Het Duitse automerk wil een belang nemen in Bike Mobility Services (BMS), een dochteronderneming van de Amsterdamse fietsfabrikant Pon Holdings (bekend van merken als Gazelle, Cannondale, Urban Arrow en Swap). Dit heeft Volkswagen bekendgemaakt in een persbericht.

Met deze investering willen Volkswagen en Pon het grootste fietslease-bedrijf van Europa worden. VW-topman Oliver Blume wil nieuwe inkomstenbronnen aanboren in duurzame mobiliteit, zo zei hij maandag op de IAA-Mobility, de München Auto Show.

Volkswagen streeft er volgens het persbericht naar om zijn fietsleasing-activiteiten wereldwijd uit te breiden om zo een extra winstpool te genereren. In eerste instantie richt de fietslease-divisie van VW zich op de Europese en Amerikaanse markt. Volkswagen heeft geen financiële details over de voorgenomen investering bekendgemaakt.

Bike Mobility Services is actief in fietsleasing met verschillende merken, zoals Business Bike, Lease A Bike en B2Bike.

Europcar

Volkswagen zit momenteel al met fietsproducent Pon in Europcar. Samen met deze autoverhuurder wil Volkswagen een nieuw mobiliteitsplatform opzetten, zo maakte het Duitse bedrijf eveneens bekend in het persbericht.

Het nieuwe platform zal volgens de Volkswagen Group ‘alle mobiliteitsbehoeften dekken, van huuraanbiedingen per uur tot leasing voor meerdere jaren. Ook moet dit platform diensten gaan bundelen in één app, zoals e-scooters en openbaar vervoer.’ Na een proefproject in Wenen, dat volgens Volkswagen succesvol was, wordt het platform uitgebreid naar andere Europese landen, Nederland wordt hier overigens niet specifiek bij genoemd.

Nieuwe modellen

Thomas Schäfer, ceo van Volkswagen, kondigde eerder deze week aan dat er tegen 2027 elf nieuwe elektrische Volkswagen-modellen op de markt komen, waaronder een sportieve hatchback met de naam GTI. Dat zijn meer modellen dan eerder aangekondigd. Ook benadrukte de ceo dat Volkswagen niet mee zal doen aan prijsverlagingen om de vraag te stimuleren.

Pon Holdings boekte in 2022 een record nettowinst van 547 miljoen euro, ongeveer twee derde meer dan in 2021. De ebitda verdubbelde naar 1,045 miljard euro en de omzet groeide met een kwart naar tien miljard euro. De automotive-divisie zag de omzet in 2022 met twintig procent toenemen tot 6 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.