Op Bezoek in Brussel | Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
Veel bekijks bij het congres laadinfra 2024. (Foto: Fleet & Mobility)

Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering. Hij bespreekt de slagingskansen van een efficiënt Europees laadnetwerk in 2o35. Hij is sceptisch. “Sommige landen zijn laat met het bouwen van een goede laadinfrastructuur.” En Toussaint ziet meer beren op de weg voor de EV’s, en dan vooral van de adoptie daarvan. “Om werknemers tevreden te houden, verplichten de meeste bedrijven EV’s niet. Ondanks dat een verbrandingsmotor meer kost, mogen werknemers vaak in een diesel of benzine blijven rijden door het gemak ervan.”

Als mogelijke oplossing noemt Toussaint een betere Europese regelgeving. “Je hebt een organisatie nodig die de regels voor laadpaalbedrijven actief bepaalt. Dat gebeurt nu niet efficiënt genoeg.”

Kaartbetalingen

Eelco van Wijk, cco bij mobiliteitsplatform MoveYou, heeft een andere benadering in zijn presentatie. Hij stelt juist dat er dankzij een nieuwe Europese wet eenvoudigere betalingsmanieren aankomen. Zo komt er een wet die laadpaalaanbieders verplicht om vanaf april 2024 betalingen per bank- en/of kredietkaart aan te bieden bij nieuwe laadpalen met een vermogen boven 50Kw. Bij bestaande laadpalen moet dit per 2027.

MoveYou speelt hierop in met een applicatie voor betaalterminals waarmee klanten kunnen betalen met alle gebruikelijke betaalmiddelen: laadpassen, bankpassen, creditcards, zakelijke tankpassen, en mobiele betaalmethoden zoals ApplePay, GooglePay en PayPal. Dat moet onder meer achteraf betalen vereenvoudigen, zo stelt Van Wijk. “Het unieke is dat er pre-authorisatie op zit. De gebruiker kan de betaling al van tevoren autoriseren, ook al weet hij dan nog niet precies hoe duur de laadbeurt zal zijn”, aldus Van Wijk.

Ohme

Ook netcongestie komt veelvuldig voorbij. Om dat probleem tegen te gaan, legt David Watson, ceo van het Britse Ohme, in zijn sessie legt hij uit hoe laadpalen slimmer auto’s kunnen opladen. Zijn bedrijf wil klanten de mogelijkheid bieden om op verschillende tijdstippen gedurende de nacht energie op te vragen. Dat doet het bedrijf met een slimme lader. “Wij verzamelen gegevens over de bestuurder en zijn laadgewoonten. Dat vertalen wij door naar ons systeem”, zegt Watson in zijn presentatie.

Met die data houdt het systeem van Ohme rekening met momenten waarin er veel energie wordt gevraagd bij energiebedrijven. “Vaak is dit ’s avonds als mensen thuis komen.” Als iemand de laadpaal van Ohme gebruikt, spreidt het apparaat de vraag naar energie uit over de hele nacht. Zo is er geen plotseling piekmoment, maar wordt de vraag over een grotere periode uitgesmeerd. Volgens Watson bespaart dat kosten. “De prijs voor elektriciteit is groter tijdens piekmomenten. Ohme varieert de vraag naar energie, zodat deze aansluit bij de elektriciteitsaanbod”, aldus Watson.

Uitdagingen in de logistiek

De spreiding van laadmomenten stond ook centraal in een plenaire sessie met Erik van Beusekom, director of business development bij Heliox en Bouke van der Weerdt, chief technical officer bij Huawei.

Van Beusekom kijkt graag naar oplossingen die nu al voorhanden zijn. “In Eindhoven zijn bijvoorbeeld vuilniswagens nu al elektrisch. Daardoor kunnen ze ook ’s nachts ingezet worden om vuilnis op te halen.” Volgens hem zorgt dat voor een spreiding van laadmomenten, wat weer resulteert in minder geluidoverlast. “Voorheen kon je nooit vuilnis ’s nachts ophalen want dat maakte teveel geluid. Door de elektrificatie is dat anders geworden.” Toch erkent Van Beusekom dat er nog genoeg uitdagingen zijn. “Als je laadmomenten wilt spreiden, moet je mensen vinden die bereid zijn om ’s avonds te rijden. Of je moet het autonoom maken. Dat is niet zo eenvoudig.”

V.l.n.r.: Erik van Beusekom, voorzitter Marlène de Wouters (op de rug) en Bouke van der Weerdt. (Foto: Marcel Cazemier).

Actieradius

Ook de range van voertuigen is een heet hangijzer, zo blijkt tijdens de sessie. Als dagvoorzitter Marlène de Wouters de stelling ‘ik wil liever meer actieradius dan sneller kunnen opladen’ deponeert, merkt Van Beusekom op: “Te vaak kom ik laders tegen die buiten werking zijn.” Van der Weerdt stelt: “De belangrijkste drempel die weggenomen moet worden, is om ergens te kunnen laden waar je vaak stil staat. Dat gaat alleen lastig als niet elk bedrijf laadinfrastructuur heeft.” 

Het plenaire programma trekt een volle zaal. (Foto: Marcel Cazemier)

Andere technieken

De vraag komt naar boven of er dan niet beter gekeken moet worden naar andere technieken in de logistiek. Een vraag vanuit het publiek: “Is de batterijwisseltechniek van Chinese automaker Nio interessant voor de logistiek?” Van der Weerdt reageert daarop: “Als Nio medestanders kan vinden, dan krijgt dat een grotere rol. Maar dat werkt alleen als dat op één gedeeld platform zit.” Van Beusekom is het daarmee eens. “Die technologie is alleen interessant als meerdere merken dat ook aanbieden. Maar het lijkt mij ontzettend complex om dat voor de hele markt te doen.”

Meer lezen over Congres laadinfra

Op Bezoek in Brussel | Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie | Fleet&Mobility

Op Bezoek in Brussel | Congres Laadinfra brengt probleem aan het licht: veel aanbieders, weinig regie

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
Veel bekijks bij het congres laadinfra 2024. (Foto: Fleet & Mobility)

Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering. Hij bespreekt de slagingskansen van een efficiënt Europees laadnetwerk in 2o35. Hij is sceptisch. “Sommige landen zijn laat met het bouwen van een goede laadinfrastructuur.” En Toussaint ziet meer beren op de weg voor de EV’s, en dan vooral van de adoptie daarvan. “Om werknemers tevreden te houden, verplichten de meeste bedrijven EV’s niet. Ondanks dat een verbrandingsmotor meer kost, mogen werknemers vaak in een diesel of benzine blijven rijden door het gemak ervan.”

Als mogelijke oplossing noemt Toussaint een betere Europese regelgeving. “Je hebt een organisatie nodig die de regels voor laadpaalbedrijven actief bepaalt. Dat gebeurt nu niet efficiënt genoeg.”

Kaartbetalingen

Eelco van Wijk, cco bij mobiliteitsplatform MoveYou, heeft een andere benadering in zijn presentatie. Hij stelt juist dat er dankzij een nieuwe Europese wet eenvoudigere betalingsmanieren aankomen. Zo komt er een wet die laadpaalaanbieders verplicht om vanaf april 2024 betalingen per bank- en/of kredietkaart aan te bieden bij nieuwe laadpalen met een vermogen boven 50Kw. Bij bestaande laadpalen moet dit per 2027.

MoveYou speelt hierop in met een applicatie voor betaalterminals waarmee klanten kunnen betalen met alle gebruikelijke betaalmiddelen: laadpassen, bankpassen, creditcards, zakelijke tankpassen, en mobiele betaalmethoden zoals ApplePay, GooglePay en PayPal. Dat moet onder meer achteraf betalen vereenvoudigen, zo stelt Van Wijk. “Het unieke is dat er pre-authorisatie op zit. De gebruiker kan de betaling al van tevoren autoriseren, ook al weet hij dan nog niet precies hoe duur de laadbeurt zal zijn”, aldus Van Wijk.

Ohme

Ook netcongestie komt veelvuldig voorbij. Om dat probleem tegen te gaan, legt David Watson, ceo van het Britse Ohme, in zijn sessie legt hij uit hoe laadpalen slimmer auto’s kunnen opladen. Zijn bedrijf wil klanten de mogelijkheid bieden om op verschillende tijdstippen gedurende de nacht energie op te vragen. Dat doet het bedrijf met een slimme lader. “Wij verzamelen gegevens over de bestuurder en zijn laadgewoonten. Dat vertalen wij door naar ons systeem”, zegt Watson in zijn presentatie.

Met die data houdt het systeem van Ohme rekening met momenten waarin er veel energie wordt gevraagd bij energiebedrijven. “Vaak is dit ’s avonds als mensen thuis komen.” Als iemand de laadpaal van Ohme gebruikt, spreidt het apparaat de vraag naar energie uit over de hele nacht. Zo is er geen plotseling piekmoment, maar wordt de vraag over een grotere periode uitgesmeerd. Volgens Watson bespaart dat kosten. “De prijs voor elektriciteit is groter tijdens piekmomenten. Ohme varieert de vraag naar energie, zodat deze aansluit bij de elektriciteitsaanbod”, aldus Watson.

Uitdagingen in de logistiek

De spreiding van laadmomenten stond ook centraal in een plenaire sessie met Erik van Beusekom, director of business development bij Heliox en Bouke van der Weerdt, chief technical officer bij Huawei.

Van Beusekom kijkt graag naar oplossingen die nu al voorhanden zijn. “In Eindhoven zijn bijvoorbeeld vuilniswagens nu al elektrisch. Daardoor kunnen ze ook ’s nachts ingezet worden om vuilnis op te halen.” Volgens hem zorgt dat voor een spreiding van laadmomenten, wat weer resulteert in minder geluidoverlast. “Voorheen kon je nooit vuilnis ’s nachts ophalen want dat maakte teveel geluid. Door de elektrificatie is dat anders geworden.” Toch erkent Van Beusekom dat er nog genoeg uitdagingen zijn. “Als je laadmomenten wilt spreiden, moet je mensen vinden die bereid zijn om ’s avonds te rijden. Of je moet het autonoom maken. Dat is niet zo eenvoudig.”

V.l.n.r.: Erik van Beusekom, voorzitter Marlène de Wouters (op de rug) en Bouke van der Weerdt. (Foto: Marcel Cazemier).

Actieradius

Ook de range van voertuigen is een heet hangijzer, zo blijkt tijdens de sessie. Als dagvoorzitter Marlène de Wouters de stelling ‘ik wil liever meer actieradius dan sneller kunnen opladen’ deponeert, merkt Van Beusekom op: “Te vaak kom ik laders tegen die buiten werking zijn.” Van der Weerdt stelt: “De belangrijkste drempel die weggenomen moet worden, is om ergens te kunnen laden waar je vaak stil staat. Dat gaat alleen lastig als niet elk bedrijf laadinfrastructuur heeft.” 

Het plenaire programma trekt een volle zaal. (Foto: Marcel Cazemier)

Andere technieken

De vraag komt naar boven of er dan niet beter gekeken moet worden naar andere technieken in de logistiek. Een vraag vanuit het publiek: “Is de batterijwisseltechniek van Chinese automaker Nio interessant voor de logistiek?” Van der Weerdt reageert daarop: “Als Nio medestanders kan vinden, dan krijgt dat een grotere rol. Maar dat werkt alleen als dat op één gedeeld platform zit.” Van Beusekom is het daarmee eens. “Die technologie is alleen interessant als meerdere merken dat ook aanbieden. Maar het lijkt mij ontzettend complex om dat voor de hele markt te doen.”

Meer lezen over Congres laadinfra