Brandweer pookt dieselvuurtje op met tender

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schone benzineauto’s, hybriden en (semi-)elektrische auto’s zijn nu uitgesloten van deelname. Natuur & Milieu zet nu druk op de brandweer om de dieseleis te schrappen in de tender en voor duurzame voertuigen te kiezen. Dat is bij de politie, ook dankzij Kamervragen van de Christenunie, gelukt. De politieke partij stelt over deze kwestie wederom Kamervragen.

Volgens Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu, die voor Fleet&Mobility een mobiliteitsdagboek bijhield, draait het om geld. “Voor de brandweer is, net als de voor politie, diesel de goedkoopste optie. Dat komt omdat de brandweer evenals taxi’s geen belasting hoeft te betalen over de voertuigen. Een vervuilend dieselvoertuig is daardoor veel voordeliger dan voor gewone consumenten en bedrijven.” Natuur & Milieu wil dan ook van de belastingvrijstellingen af.

Van Biezen vindt het ongehoord dat de brandweer nu dezelfde fout maakt als de politie. “Ook de brandweer heeft een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Dieselauto’s stoten veel meer uit dan de norm, blijkt uit steeds meer onderzoeken. Brandweervoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor veel onnodige gezondheidsschade.”

Eisen voor wat betreft de CO2-uitstoot ontbreken in de tenderomschrijving. “De energiezuinigheid van de auto wordt wel genoemd, maar weegt slechts voor 2,5 procent mee in de beoordeling”, aldus Van Biezen. “Dat is veel te weinig. De nationale richtlijn voor duurzaam inkopen geeft aan dat duurzaamheid voor minstens 20 procent moet meewegen om effectief te zijn. Ook onzuinige auto’s met een grote klimaatimpact kunnen nu dus de aanbesteding winnen.”

Bekijk hier de aanbesteding van de brandweer.

Brandweer pookt dieselvuurtje op met tender | Fleet&Mobility

Brandweer pookt dieselvuurtje op met tender

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schone benzineauto’s, hybriden en (semi-)elektrische auto’s zijn nu uitgesloten van deelname. Natuur & Milieu zet nu druk op de brandweer om de dieseleis te schrappen in de tender en voor duurzame voertuigen te kiezen. Dat is bij de politie, ook dankzij Kamervragen van de Christenunie, gelukt. De politieke partij stelt over deze kwestie wederom Kamervragen.

Volgens Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu, die voor Fleet&Mobility een mobiliteitsdagboek bijhield, draait het om geld. “Voor de brandweer is, net als de voor politie, diesel de goedkoopste optie. Dat komt omdat de brandweer evenals taxi’s geen belasting hoeft te betalen over de voertuigen. Een vervuilend dieselvoertuig is daardoor veel voordeliger dan voor gewone consumenten en bedrijven.” Natuur & Milieu wil dan ook van de belastingvrijstellingen af.

Van Biezen vindt het ongehoord dat de brandweer nu dezelfde fout maakt als de politie. “Ook de brandweer heeft een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Dieselauto’s stoten veel meer uit dan de norm, blijkt uit steeds meer onderzoeken. Brandweervoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor veel onnodige gezondheidsschade.”

Eisen voor wat betreft de CO2-uitstoot ontbreken in de tenderomschrijving. “De energiezuinigheid van de auto wordt wel genoemd, maar weegt slechts voor 2,5 procent mee in de beoordeling”, aldus Van Biezen. “Dat is veel te weinig. De nationale richtlijn voor duurzaam inkopen geeft aan dat duurzaamheid voor minstens 20 procent moet meewegen om effectief te zijn. Ook onzuinige auto’s met een grote klimaatimpact kunnen nu dus de aanbesteding winnen.”

Bekijk hier de aanbesteding van de brandweer.