Nuon wil stimulans voor EV-laden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanmiddag vindt er in de Tweede Kamer het rondetafelgesprek ‘Elektrisch Rijden’ plaats, waarbij Nuon hierop zal aandringen. “De is de aanschaf van een elektrische auto is door de fiscale stimuland steeds interessanter geworden, maar is het rijden ermee nog steeds onnodig duur.”

Hij licht zijn standpunt toe met cijfers. “Cijfers van de Algemene Rekenkamer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, red) tot 2014 lieten zien dat er in dat jaar zo’n 142 miljoen euro is geïnvesteerd in het stimuleren van de aanschaf van EV’s, tegenover een kleine 7 miljoen euro subsidie voor publieke laadpunten in datzelfde jaar. Dat is ruim twintig keer meer. Voor 2015 zullen deze cijfers nog verder uit elkaar liggen. Terwijl juist publieke laadpunten zo belangrijk zijn. Twee derde van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit, garage of carport en is dus afhankelijk van publieke laadpunten.”

Hij stipt aan dat de elektriciteit bij openbare laadpunten op dit moment fiscaal zwaarder belast wordt dan fossiele brandstoffen als benzine of diesel. “Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, beloofde afgelopen maart om in het Belastingplan 2017 een verlaagd tarief voor de elektriciteit die geleverd wordt aan openbare laadpunten in te voeren. Deze tijdelijke tariefverlaging (tot 2020, red) maakt het laden al een stuk aantrekkelijker, maar het is niet genoeg”, zegt Hupperets.

Onlangs pleitte Bert Klerks, voorzitter van het Formule E-Team, al voor 25 miljoen euro voor de aanleg van extra laadpalen

Nuon wil stimulans voor EV-laden | Fleet&Mobility

Nuon wil stimulans voor EV-laden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanmiddag vindt er in de Tweede Kamer het rondetafelgesprek ‘Elektrisch Rijden’ plaats, waarbij Nuon hierop zal aandringen. “De is de aanschaf van een elektrische auto is door de fiscale stimuland steeds interessanter geworden, maar is het rijden ermee nog steeds onnodig duur.”

Hij licht zijn standpunt toe met cijfers. “Cijfers van de Algemene Rekenkamer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, red) tot 2014 lieten zien dat er in dat jaar zo’n 142 miljoen euro is geïnvesteerd in het stimuleren van de aanschaf van EV’s, tegenover een kleine 7 miljoen euro subsidie voor publieke laadpunten in datzelfde jaar. Dat is ruim twintig keer meer. Voor 2015 zullen deze cijfers nog verder uit elkaar liggen. Terwijl juist publieke laadpunten zo belangrijk zijn. Twee derde van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit, garage of carport en is dus afhankelijk van publieke laadpunten.”

Hij stipt aan dat de elektriciteit bij openbare laadpunten op dit moment fiscaal zwaarder belast wordt dan fossiele brandstoffen als benzine of diesel. “Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, beloofde afgelopen maart om in het Belastingplan 2017 een verlaagd tarief voor de elektriciteit die geleverd wordt aan openbare laadpunten in te voeren. Deze tijdelijke tariefverlaging (tot 2020, red) maakt het laden al een stuk aantrekkelijker, maar het is niet genoeg”, zegt Hupperets.

Onlangs pleitte Bert Klerks, voorzitter van het Formule E-Team, al voor 25 miljoen euro voor de aanleg van extra laadpalen