Mobiliteit & Fiscus | Wat betekent de nieuwe emissietest voor mijn wagenparkbeleid?

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

De nieuwe WLTP-testmethode moet ervoor zorgen dat de vastgestelde CO2-uitstoot beter dan de oude methode (NEDC) aansluit bij het werkelijke brandstofverbruik. Zo wordt er gemeten over een langere tijdsduur en het meewegen van de – veelal verbruiksverhogende – gekozen opties en meeruitvoeringen. Sinds 1 september 2017 wordt de WLTP gebruikt bij nieuwe typegoedkeuringen. Vanaf 1 september dit jaar wordt de WLPT-test verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. Er geldt dan nog maar voor een beperkte hoeveelheid voorraadauto’s een overgangsregeling waarmee de oude NEDC-waarde voor deze auto’s nog tot 1 september 2019 gebruikt mag worden.

Het effect op de bpm

De CO2-uitstoot bepaalt in Nederland goeddeels de hoogte van de bpm (de aanschafbelasting) op een nieuwe personenauto. De tabellen die daar op dit moment voor gebruikt worden, zijn echter nog gebaseerd op de CO2-uitstootgegevens van de oude NEDC-test. Inmiddels zijn de eerste auto’s op de markt die een nieuwe typegoedkeuring hebben met een WLTP-test. Het wekt geen verbazing dat de CO2-uitstoot bij de WLTP vaak hoger uitpakt dan bij de NEDC. Dat zou tot oneerlijke concurrentie kunnen leiden als de bpm op die nieuwe auto’s zou stijgen. Daarom wordt in de huidige invoeringsperiode de WLTP-uitkomst met behulp van een Europese rekentool teruggerekend naar een waarde volgens de NEDC-methode. Die teruggerekende waarde geldt in 2018 ook voor de bpm. Nu de eerste uitkomsten van de WLTP-test er zijn, lijkt het er echter op dat de uitkomst met de nieuwe test wel degelijk tot bpm-stijging kan leiden. Staatssecretaris Menno Snel antwoordde de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen hierover dat er nog onvoldoende gegevens zijn om te kunnen bepalen of de CO2-uitkomst gemiddeld hoger of lager uitvalt. Een bpm-wetswijziging is daarom voorlopig nog niet te verwachten.

‘Een bpm-wetswijziging is voorlopig nog niet te verwachten.’

Wagenparkbeheerder

Voor de wagenparkbeheerder is het belangrijk om in de eigen autoregeling na te gaan op welke manier de CO2-uitstoot daarin is opgenomen. Er zijn autoregelingen waarin harde CO2-grenzen zijn opgenomen die nog gebaseerd zijn op de gemiddelde NEDC-waarden. Het ligt voor de hand dat deze normen in de autoregeling ook bijgesteld worden op basis van de hogere WLTP-waarden als deze straks voor alle nieuw ingezette auto’s bekend zijn. Tijdelijk zou voor auto’s met een WLTP-typegoedkeuring ook gewerkt kunnen worden met de herrekende NEDC-waarden.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Mobiliteit & Fiscus | Wat betekent de nieuwe emissietest voor mijn wagenparkbeleid? | Fleet&Mobility

Mobiliteit & Fiscus | Wat betekent de nieuwe emissietest voor mijn wagenparkbeleid?

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

De nieuwe WLTP-testmethode moet ervoor zorgen dat de vastgestelde CO2-uitstoot beter dan de oude methode (NEDC) aansluit bij het werkelijke brandstofverbruik. Zo wordt er gemeten over een langere tijdsduur en het meewegen van de – veelal verbruiksverhogende – gekozen opties en meeruitvoeringen. Sinds 1 september 2017 wordt de WLTP gebruikt bij nieuwe typegoedkeuringen. Vanaf 1 september dit jaar wordt de WLPT-test verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. Er geldt dan nog maar voor een beperkte hoeveelheid voorraadauto’s een overgangsregeling waarmee de oude NEDC-waarde voor deze auto’s nog tot 1 september 2019 gebruikt mag worden.

Het effect op de bpm

De CO2-uitstoot bepaalt in Nederland goeddeels de hoogte van de bpm (de aanschafbelasting) op een nieuwe personenauto. De tabellen die daar op dit moment voor gebruikt worden, zijn echter nog gebaseerd op de CO2-uitstootgegevens van de oude NEDC-test. Inmiddels zijn de eerste auto’s op de markt die een nieuwe typegoedkeuring hebben met een WLTP-test. Het wekt geen verbazing dat de CO2-uitstoot bij de WLTP vaak hoger uitpakt dan bij de NEDC. Dat zou tot oneerlijke concurrentie kunnen leiden als de bpm op die nieuwe auto’s zou stijgen. Daarom wordt in de huidige invoeringsperiode de WLTP-uitkomst met behulp van een Europese rekentool teruggerekend naar een waarde volgens de NEDC-methode. Die teruggerekende waarde geldt in 2018 ook voor de bpm. Nu de eerste uitkomsten van de WLTP-test er zijn, lijkt het er echter op dat de uitkomst met de nieuwe test wel degelijk tot bpm-stijging kan leiden. Staatssecretaris Menno Snel antwoordde de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen hierover dat er nog onvoldoende gegevens zijn om te kunnen bepalen of de CO2-uitkomst gemiddeld hoger of lager uitvalt. Een bpm-wetswijziging is daarom voorlopig nog niet te verwachten.

‘Een bpm-wetswijziging is voorlopig nog niet te verwachten.’

Wagenparkbeheerder

Voor de wagenparkbeheerder is het belangrijk om in de eigen autoregeling na te gaan op welke manier de CO2-uitstoot daarin is opgenomen. Er zijn autoregelingen waarin harde CO2-grenzen zijn opgenomen die nog gebaseerd zijn op de gemiddelde NEDC-waarden. Het ligt voor de hand dat deze normen in de autoregeling ook bijgesteld worden op basis van de hogere WLTP-waarden als deze straks voor alle nieuw ingezette auto’s bekend zijn. Tijdelijk zou voor auto’s met een WLTP-typegoedkeuring ook gewerkt kunnen worden met de herrekende NEDC-waarden.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.