Over fleet | Sturen op onderhoud: de nieuwe standaard

Erik Wijbenga Erik Wijbenga
• Laatste update:
Erik Wijbenga, Country Manager Netherlands, Dragintra Fleet Services. (Foto: Robin Britstra Fotografie)

Dat een auto met schade wordt hersteld binnen een bij de leasemaatschappij aangesloten netwerk van universele schadeherstelbedrijven, is inmiddels gemeengoed. Evenals de bandenwissel, die plaatsvindt bij een universele leverancier van banden. De dealer speelt hier meestal geen rol meer in. Bij het selecteren van deze netwerken wordt gekeken naar locatie en prijs, maar zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en veiligheid.

Sinds dit jaar zien wij een nieuwe trend: het sturen op onderhoud en reparatie naar universele garagebedrijven. Op zich is ook deze sturing niet nieuw: het gebeurt al jaren. Maar tot dit jaar was het een optie. Nu wordt deze optie als standaard ingeprijsd. Leaserijders mogen niet meer naar de dealer, maar moeten online een afspraak inplannen. De auto wordt voor de deur opgehaald en aan het einde van de dag teruggebracht. Uitstekende service, maar veel berijders zitten hier niet op te wachten, zo blijkt uit een survey van Dragintra onder berijders. Hierbij speelt merkbeleving een belangrijke rol: wie een Volvo rijdt, gaat voor onderhoud liever niet naar een ander onderhoudsbedrijf. Voor de leasemaatschappij heeft het sturen naar universele onderhoudsbedrijven een substantieel effect op de geplande kosten. Maar hoe is dit effect verwerkt in de calculaties en is er met u als klant over afgesproken? Als u hier geen concrete afspraken over heeft vastgelegd, dan kan de leasemaatschappij deze sturing doorvoeren; u kunt wel in overleg, maar niet terugvallen op contractuele afspraken.

Wij adviseren om dergelijke afspraken vooraf met uw leasemaatschappij(en) af te stemmen en deze goed vast te leggen. Mobiliteit is immers een belangrijke arbeidsvoorwaarde en u wilt kunnen bepalen waar uw medewerkers hun auto aanbieden voor reparatie en onderhoud. Uiteraard spelen kosten daarbij een rol. Vraag daarom uw leverancier(s) – de leasemaatschappij(en) of uw fleet-managementorganisatie – inzichtelijk te maken wat het verschil is. Zo kunt u zelf bepalen op welke wijze u het onderhoud gaat invullen.

Over fleet | Sturen op onderhoud: de nieuwe standaard | Fleet&Mobility

Over fleet | Sturen op onderhoud: de nieuwe standaard

Erik Wijbenga Erik Wijbenga
• Laatste update:
Erik Wijbenga, Country Manager Netherlands, Dragintra Fleet Services. (Foto: Robin Britstra Fotografie)

Dat een auto met schade wordt hersteld binnen een bij de leasemaatschappij aangesloten netwerk van universele schadeherstelbedrijven, is inmiddels gemeengoed. Evenals de bandenwissel, die plaatsvindt bij een universele leverancier van banden. De dealer speelt hier meestal geen rol meer in. Bij het selecteren van deze netwerken wordt gekeken naar locatie en prijs, maar zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en veiligheid.

Sinds dit jaar zien wij een nieuwe trend: het sturen op onderhoud en reparatie naar universele garagebedrijven. Op zich is ook deze sturing niet nieuw: het gebeurt al jaren. Maar tot dit jaar was het een optie. Nu wordt deze optie als standaard ingeprijsd. Leaserijders mogen niet meer naar de dealer, maar moeten online een afspraak inplannen. De auto wordt voor de deur opgehaald en aan het einde van de dag teruggebracht. Uitstekende service, maar veel berijders zitten hier niet op te wachten, zo blijkt uit een survey van Dragintra onder berijders. Hierbij speelt merkbeleving een belangrijke rol: wie een Volvo rijdt, gaat voor onderhoud liever niet naar een ander onderhoudsbedrijf. Voor de leasemaatschappij heeft het sturen naar universele onderhoudsbedrijven een substantieel effect op de geplande kosten. Maar hoe is dit effect verwerkt in de calculaties en is er met u als klant over afgesproken? Als u hier geen concrete afspraken over heeft vastgelegd, dan kan de leasemaatschappij deze sturing doorvoeren; u kunt wel in overleg, maar niet terugvallen op contractuele afspraken.

Wij adviseren om dergelijke afspraken vooraf met uw leasemaatschappij(en) af te stemmen en deze goed vast te leggen. Mobiliteit is immers een belangrijke arbeidsvoorwaarde en u wilt kunnen bepalen waar uw medewerkers hun auto aanbieden voor reparatie en onderhoud. Uiteraard spelen kosten daarbij een rol. Vraag daarom uw leverancier(s) – de leasemaatschappij(en) of uw fleet-managementorganisatie – inzichtelijk te maken wat het verschil is. Zo kunt u zelf bepalen op welke wijze u het onderhoud gaat invullen.