Coalitie Anders Reizen: ‘Kom op maandag en woensdag naar kantoor’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het onderzoek van Kantar Public vergelijkt de verkeerspatronen van voor, tijdens en na corona met elkaar. Wat blijkt? Werkenden stappen, na een terugval in de coronaperiode, weer massaal de auto in. Uit data van het Nederlands Verplaatsingspanel dat Kantar Public heeft geanalyseerd blijkt dat het aantal verkeersbewegingen met de auto in 2023 op alle dagen is toegenomen ten opzichte van 2019 (vóór corona). De fiets is weer bijna terug op het niveau van 2019. Het ov heeft zich, in tegenstelling tot de fiets en de auto, nog niet weten te herpakken. De belangrijkste redenen van forenzen om niet voor de trein te kiezen zijn de slechte verbindingen, drukte door uitval en beperkte capaciteit.

“De reispatronen zijn niet veranderd, maar extremer geworden”, zegt Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen. “En de piekbelasting van de wegen en het ov is intenser. Het onderzoek laat zien hoe het anders kan: door op andere tijden en andere dagen naar het werk te reizen.”

Minder reizen

Vier op de tien werkende Nederlanders zijn niet gebonden aan een fysieke werkplek. Voor deze groep is het mogelijk om op andere tijden en dagen naar het werk te reizen, stelt Coalitie Anders Reizen. Belangrijke redenen om naar het werk te gaan zijn de wenzen van de werkgever, geplande vergaderingen en gewoontegedrag. Het onderzoek toont aan dat werknemers niet uit zichzelf geneigd zijn om spontaan op andere dagen te gaan werken. Echter, wanneer de werkgever hier expliciet om vraagt, is 48 procent van de werknemers die niet aan een fysieke werkplek gebonden zijn bereid om hieraan mee te werken.

Stefan Romijn, adviseur duurzaam ondernemen bij Stichting Stimular, stelt juist dat de meest duurzame oplossing is om minder naar kantoor te reizen, niet op andere dagen zoals de Coalitie Anders Reizen oproept. “Uit onderzoek met de Milieubarometer blijkt dat bij kantoren de reis naar werk ongeveer 30 procent van de milieuschade van een kantoor veroorzaakt. Bij kantoren is dit aandeel het dubbele van de schade veroorzaakt door aardgasverbruik.” 

“Het doel moet dan ook vooral zijn dat medewerkers minder reizen. Dat kan door thuis te werken en dichter bij huis te werken. Zeker nu de vraag naar mensen groter is dan het aanbod, kunnen medewerkers makkelijker voor een baan in de buurt kiezen. Een voordeel van dichtbij werken is ook dat je lopend of op de fiets naar het werk kan. Dat voorkomt files, is duurzaam en is gezond.”

Fysiek samenwerken

Het onderzoek, in opdracht van Coalitie Anders Reizen, laat zien dat na de coronaperiode meer mensen thuis zijn gaan werken, maar dit lost de piekbelasting en de negatieve effecten daarvan niet op. De Coalitie Anders Reizen ziet positieve voorbeelden van bedrijven die veranderingen hebben doorgevoerd. Zo zijn er bedrijven die afspreken om voor 10 uur ’s ochtends niet fysiek bij elkaar te komen, of die op maandag en woensdag teamleden fysiek laten samenwerken. Daarnaast stimuleren succesvolle bedrijven het gebruik van de fiets door een hogere kilometervergoeding te bieden dan voor auto’s.

Het onderzoek bestaat uit twee delen: een literatuurstudie en een enquête onder 1.121 werkende Nederlanders. Daarnaast is er gebruik gemaakt van gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel, een panel van 10 duizend personen waarbij sinds 2019 in realtime alle verplaatsingen en verblijven worden gemeten. Het onderzoek is representatief voor alle werkenden in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Coalitie Anders Reizen: ‘Kom op maandag en woensdag naar kantoor’ | Fleet&Mobility

Coalitie Anders Reizen: ‘Kom op maandag en woensdag naar kantoor’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het onderzoek van Kantar Public vergelijkt de verkeerspatronen van voor, tijdens en na corona met elkaar. Wat blijkt? Werkenden stappen, na een terugval in de coronaperiode, weer massaal de auto in. Uit data van het Nederlands Verplaatsingspanel dat Kantar Public heeft geanalyseerd blijkt dat het aantal verkeersbewegingen met de auto in 2023 op alle dagen is toegenomen ten opzichte van 2019 (vóór corona). De fiets is weer bijna terug op het niveau van 2019. Het ov heeft zich, in tegenstelling tot de fiets en de auto, nog niet weten te herpakken. De belangrijkste redenen van forenzen om niet voor de trein te kiezen zijn de slechte verbindingen, drukte door uitval en beperkte capaciteit.

“De reispatronen zijn niet veranderd, maar extremer geworden”, zegt Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen. “En de piekbelasting van de wegen en het ov is intenser. Het onderzoek laat zien hoe het anders kan: door op andere tijden en andere dagen naar het werk te reizen.”

Minder reizen

Vier op de tien werkende Nederlanders zijn niet gebonden aan een fysieke werkplek. Voor deze groep is het mogelijk om op andere tijden en dagen naar het werk te reizen, stelt Coalitie Anders Reizen. Belangrijke redenen om naar het werk te gaan zijn de wenzen van de werkgever, geplande vergaderingen en gewoontegedrag. Het onderzoek toont aan dat werknemers niet uit zichzelf geneigd zijn om spontaan op andere dagen te gaan werken. Echter, wanneer de werkgever hier expliciet om vraagt, is 48 procent van de werknemers die niet aan een fysieke werkplek gebonden zijn bereid om hieraan mee te werken.

Stefan Romijn, adviseur duurzaam ondernemen bij Stichting Stimular, stelt juist dat de meest duurzame oplossing is om minder naar kantoor te reizen, niet op andere dagen zoals de Coalitie Anders Reizen oproept. “Uit onderzoek met de Milieubarometer blijkt dat bij kantoren de reis naar werk ongeveer 30 procent van de milieuschade van een kantoor veroorzaakt. Bij kantoren is dit aandeel het dubbele van de schade veroorzaakt door aardgasverbruik.” 

“Het doel moet dan ook vooral zijn dat medewerkers minder reizen. Dat kan door thuis te werken en dichter bij huis te werken. Zeker nu de vraag naar mensen groter is dan het aanbod, kunnen medewerkers makkelijker voor een baan in de buurt kiezen. Een voordeel van dichtbij werken is ook dat je lopend of op de fiets naar het werk kan. Dat voorkomt files, is duurzaam en is gezond.”

Fysiek samenwerken

Het onderzoek, in opdracht van Coalitie Anders Reizen, laat zien dat na de coronaperiode meer mensen thuis zijn gaan werken, maar dit lost de piekbelasting en de negatieve effecten daarvan niet op. De Coalitie Anders Reizen ziet positieve voorbeelden van bedrijven die veranderingen hebben doorgevoerd. Zo zijn er bedrijven die afspreken om voor 10 uur ’s ochtends niet fysiek bij elkaar te komen, of die op maandag en woensdag teamleden fysiek laten samenwerken. Daarnaast stimuleren succesvolle bedrijven het gebruik van de fiets door een hogere kilometervergoeding te bieden dan voor auto’s.

Het onderzoek bestaat uit twee delen: een literatuurstudie en een enquête onder 1.121 werkende Nederlanders. Daarnaast is er gebruik gemaakt van gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel, een panel van 10 duizend personen waarbij sinds 2019 in realtime alle verplaatsingen en verblijven worden gemeten. Het onderzoek is representatief voor alle werkenden in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.