EV-onderzoek: ‘De tijd van pionieren is voorbij’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het onderzoek wijst uit dat meer dan twee op de vijf (42%) respondenten het afgelopen jaar een EV hebben aangeschaft en meer dan twee derde (67%) in de afgelopen twee jaar. Deze groei gaat met name om de aankoop van nieuwe EV’s, aangezien 87 procent van de EV-rijders aangeeft hun voertuig in nieuwe staat te hebben gekocht (het equivalente cijfer voor alle voertuigen in Europa is slechts 27%).

“De EV is echt groot aan het worden en de versnelling is ingezet”, vertelt Wim Detobel, head of Shell Fleet Solutions. “Nederland is koploper als het gaat om de energietransitie en elektrisch rijden. Slechts 2 procent van de ondervraagden overweegt terug te gaan naar ICE. Dat is een duidelijk signaal dat EV werkt en voldoet aan de behoefte van 98 procent van de gebruikers.”

Grootste zorgen

Een van de opvallendste resultaten in het onderzoek, is dat de zorgen om actieradius afnemen. Elk jaar noteren de onderzoekers de tien grootste barrières voor elektrisch rijden. De zorgen om de actieradius zijn met tien procentpunt afgenomen, vergeleken met vorig jaar. Op dit moment maakt 50 procent van de ondervraagden zich zorgen over de actieradius.

Op de tweede plek staat de beschikbaarheid van laadpalen, als grootste zorg omtrent elektrisch rijden. Volgens Detobel is dat een duidelijk signaal. “De toename aan EV’s zorgt voor druk op de laadinfrastructuur. Het is een duidelijke boodschap aan de markt.”

Op de derde plek benoemen de respondenten de initiële aanschafprijs van een EV. Volgens de respondenten is dat een grote zorg om niet over te stappen naar elektrisch. Toch ziet Detobel dat steeds meer goedkopere EV’s op de markt komen en dat de markt in de toekomst alleen maar zal groeien. “Elektrisch rijden was vroeger alleen voor de pioniers”, vertelt Sietse Vis, head of Shell Recharge Benelux. “Nu heeft 71 procent van de elektrische rijders in Nederland zonnepanelen op het dak. EV-rijders zijn bezig met energiebesparing en slimme thermostaten. Energiemanagement is echt een hobby geworden.”

Dat veel EV-rijders zonnepanelen op het dak hebben, is volgens Detobel geen verrassing. “De EV was in het verleden een duurdere optie en daardoor beschikken mensen vaak over een laadpaal op de eigen oprit. Nu komen goedkopere elektrische auto’s op de markt en daardoor zal de vraag naar publieke laadpunten sterker toenemen.”

Publieke laadpalen

Detobel ziet daar kansen voor voor retailers, entertainmentlocaties en werkplekken om betrokken te raken bij het laadecosysteem, door bestemmingsladen aan te bieden. Aangezien bijna de helft (44%) van de EV-rijders zegt dat ze thuis geen laadstation installeren, spelen bestemmingen en werkplekken nu en in de toekomst een belangrijke rol in het ondersteunen van de groeiende vraag naar laadfaciliteiten en het verbeteren van de klantervaring.

Snelladen is in dat opzicht ook een belangrijk onderwerp. Volgens Vis komt het laden met grote vermogens pas echt van de grond als autofabrikanten de temperatuurmanagement verbeteren. Ook het betalen aan de laadpaal is onderwerp van gesprek. Na 2027 wil Europa wettelijk verplichten dat EV-rijders bij elke laadpaal kunnen betalen met de pinpas. “Ik hoop niet dat we moeten wachten op die datum”, zegt Detobel. “Tesla is bijvoorbeeld steeds in een gesloten ecosysteem geweest, maar zij voeren nu ook gesprekken om het laadnetwerk open te stellen.”

Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten moeite hebben met de verschillende laadpassen en laad-apps. “Het aantal laadpassen dat Nederlandse EV-rijders bezitten is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. En ook hebben gebruikers gemiddeld twee of drie navigatie-apps. De EV-rijder worstelt daar mee.”

Ondanks die worsteling, rijdt de EV-rijder steeds relaxter. Dat interpreteert Vis op basis van de onderzoeksresultaten. “Bijna de helft van de Nederlandse EV-rijders (48%) geeft aan dat zij niet meer dagelijks laden. Dat wordt natuurlijk gedreven door de steeds grotere batterijen, maar ook door meer ervaring. De EV-rijder heeft echt een gedragsverandering ondergaan.” Vis verwacht dat de range anxiety volgend jaar helemaal uit de top tien grootste zorgen verdwijnt.

Subsidie

Het onderzoek gaat ook kort in op de verschillende subsidies die EV-rijders in Europa ontvangen. “In het onderzoek komt terug dat het uitblijven van een subsidie een barrière kan zijn om een EV te kopen”, zegt Vis. “Mensen willen duidelijkheid over wat ze nu en in de toekomst gaat betalen.” Detobel vult aan: “Nederland was een koploper met subsidie. Het steunmodel verandert nu misschien in een model waar je gestraft wordt als je nog ICE rijdt”. Daarmee doelt hij op het mogelijke verbod van auto’s met een verbrandingsmotor in Eindhoven en Amsterdam in 2035.

Detobel maakt zich voor de toekomst met name zorgen over het overvolle elektriciteitsnet. “In Nederland spelen de problemen op dit moment, maar ik verwacht volgend jaar in onder andere België precies dezelfde problemen. Het aantal EV’s groeit sneller dan het aantal laadpunten”, besluit hij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

EV-onderzoek: ‘De tijd van pionieren is voorbij’ | Fleet&Mobility

EV-onderzoek: ‘De tijd van pionieren is voorbij’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het onderzoek wijst uit dat meer dan twee op de vijf (42%) respondenten het afgelopen jaar een EV hebben aangeschaft en meer dan twee derde (67%) in de afgelopen twee jaar. Deze groei gaat met name om de aankoop van nieuwe EV’s, aangezien 87 procent van de EV-rijders aangeeft hun voertuig in nieuwe staat te hebben gekocht (het equivalente cijfer voor alle voertuigen in Europa is slechts 27%).

“De EV is echt groot aan het worden en de versnelling is ingezet”, vertelt Wim Detobel, head of Shell Fleet Solutions. “Nederland is koploper als het gaat om de energietransitie en elektrisch rijden. Slechts 2 procent van de ondervraagden overweegt terug te gaan naar ICE. Dat is een duidelijk signaal dat EV werkt en voldoet aan de behoefte van 98 procent van de gebruikers.”

Grootste zorgen

Een van de opvallendste resultaten in het onderzoek, is dat de zorgen om actieradius afnemen. Elk jaar noteren de onderzoekers de tien grootste barrières voor elektrisch rijden. De zorgen om de actieradius zijn met tien procentpunt afgenomen, vergeleken met vorig jaar. Op dit moment maakt 50 procent van de ondervraagden zich zorgen over de actieradius.

Op de tweede plek staat de beschikbaarheid van laadpalen, als grootste zorg omtrent elektrisch rijden. Volgens Detobel is dat een duidelijk signaal. “De toename aan EV’s zorgt voor druk op de laadinfrastructuur. Het is een duidelijke boodschap aan de markt.”

Op de derde plek benoemen de respondenten de initiële aanschafprijs van een EV. Volgens de respondenten is dat een grote zorg om niet over te stappen naar elektrisch. Toch ziet Detobel dat steeds meer goedkopere EV’s op de markt komen en dat de markt in de toekomst alleen maar zal groeien. “Elektrisch rijden was vroeger alleen voor de pioniers”, vertelt Sietse Vis, head of Shell Recharge Benelux. “Nu heeft 71 procent van de elektrische rijders in Nederland zonnepanelen op het dak. EV-rijders zijn bezig met energiebesparing en slimme thermostaten. Energiemanagement is echt een hobby geworden.”

Dat veel EV-rijders zonnepanelen op het dak hebben, is volgens Detobel geen verrassing. “De EV was in het verleden een duurdere optie en daardoor beschikken mensen vaak over een laadpaal op de eigen oprit. Nu komen goedkopere elektrische auto’s op de markt en daardoor zal de vraag naar publieke laadpunten sterker toenemen.”

Publieke laadpalen

Detobel ziet daar kansen voor voor retailers, entertainmentlocaties en werkplekken om betrokken te raken bij het laadecosysteem, door bestemmingsladen aan te bieden. Aangezien bijna de helft (44%) van de EV-rijders zegt dat ze thuis geen laadstation installeren, spelen bestemmingen en werkplekken nu en in de toekomst een belangrijke rol in het ondersteunen van de groeiende vraag naar laadfaciliteiten en het verbeteren van de klantervaring.

Snelladen is in dat opzicht ook een belangrijk onderwerp. Volgens Vis komt het laden met grote vermogens pas echt van de grond als autofabrikanten de temperatuurmanagement verbeteren. Ook het betalen aan de laadpaal is onderwerp van gesprek. Na 2027 wil Europa wettelijk verplichten dat EV-rijders bij elke laadpaal kunnen betalen met de pinpas. “Ik hoop niet dat we moeten wachten op die datum”, zegt Detobel. “Tesla is bijvoorbeeld steeds in een gesloten ecosysteem geweest, maar zij voeren nu ook gesprekken om het laadnetwerk open te stellen.”

Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten moeite hebben met de verschillende laadpassen en laad-apps. “Het aantal laadpassen dat Nederlandse EV-rijders bezitten is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. En ook hebben gebruikers gemiddeld twee of drie navigatie-apps. De EV-rijder worstelt daar mee.”

Ondanks die worsteling, rijdt de EV-rijder steeds relaxter. Dat interpreteert Vis op basis van de onderzoeksresultaten. “Bijna de helft van de Nederlandse EV-rijders (48%) geeft aan dat zij niet meer dagelijks laden. Dat wordt natuurlijk gedreven door de steeds grotere batterijen, maar ook door meer ervaring. De EV-rijder heeft echt een gedragsverandering ondergaan.” Vis verwacht dat de range anxiety volgend jaar helemaal uit de top tien grootste zorgen verdwijnt.

Subsidie

Het onderzoek gaat ook kort in op de verschillende subsidies die EV-rijders in Europa ontvangen. “In het onderzoek komt terug dat het uitblijven van een subsidie een barrière kan zijn om een EV te kopen”, zegt Vis. “Mensen willen duidelijkheid over wat ze nu en in de toekomst gaat betalen.” Detobel vult aan: “Nederland was een koploper met subsidie. Het steunmodel verandert nu misschien in een model waar je gestraft wordt als je nog ICE rijdt”. Daarmee doelt hij op het mogelijke verbod van auto’s met een verbrandingsmotor in Eindhoven en Amsterdam in 2035.

Detobel maakt zich voor de toekomst met name zorgen over het overvolle elektriciteitsnet. “In Nederland spelen de problemen op dit moment, maar ik verwacht volgend jaar in onder andere België precies dezelfde problemen. Het aantal EV’s groeit sneller dan het aantal laadpunten”, besluit hij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.