‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

1 op 13
Voor het onderzoek werd het verbruik van ruim 60 Opels Ampera, Chevrolets Volt en Toyota’s Prius. Volgens fabrieksopgave zouden ze een gemiddeld verbruik tussen de 1,6 en 2,2 liter per 100 kilometer hebben. In de praktijk verbruiken de auto’s echter gemiddeld 80 procent meer en haalt slechts een derde van de berijders de norm, aldus de NOS.

Vooral het verbruik van de Prius ligt fors hoger. “Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij Ampera en de Volt ongeveer drie keer zo groot als de Prius”, aldus commercieel directeur Dick Bakker van Arval. Een van de Ampera-berijders in het onderzoek presteerde het om gemiddeld nog geen een 1 op 13 te rijden. De best presterend verbruikte in dezelfde auto 0,4 liter op 100 kilometer (1 op 250). Deze beschikt kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal. 

Rode loper
De resultaten zijn volgens de NOS interessant omdat de overheid met alle vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto`s: geen BPM, 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Daarnaast delen sommige gemeenten duizenden euro`s subsidie per auto uit. Bedrijven kunnen bovendien een investeringsaftrekpost opvoeren, waardoor een Prius een zzp-er uiteindelijk minder dan 8.000 euro kost. En hij mag er vervolgens privé in rijden met 0 procent bijtelling.

Werkgevers betalen
Het overheidsbeleid legt de merken Opel, Chevrolet en Toyota geen windeieren. Opel heeft inmiddelsl 2.500 Amperas verkocht rekent er de komende periode 300 per maand extra te verkopen. Toyota denkt dit jaar op 1.500 plug-ins uit te komen en Chevrolet op 500.
Volgens Dick Bakker van Arval betalen werkgevers nu vaak de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit. De auto`s in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. “Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten”, aldus Bakker.

‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’ | Fleet&Mobility

‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

1 op 13
Voor het onderzoek werd het verbruik van ruim 60 Opels Ampera, Chevrolets Volt en Toyota’s Prius. Volgens fabrieksopgave zouden ze een gemiddeld verbruik tussen de 1,6 en 2,2 liter per 100 kilometer hebben. In de praktijk verbruiken de auto’s echter gemiddeld 80 procent meer en haalt slechts een derde van de berijders de norm, aldus de NOS.

Vooral het verbruik van de Prius ligt fors hoger. “Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij Ampera en de Volt ongeveer drie keer zo groot als de Prius”, aldus commercieel directeur Dick Bakker van Arval. Een van de Ampera-berijders in het onderzoek presteerde het om gemiddeld nog geen een 1 op 13 te rijden. De best presterend verbruikte in dezelfde auto 0,4 liter op 100 kilometer (1 op 250). Deze beschikt kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal. 

Rode loper
De resultaten zijn volgens de NOS interessant omdat de overheid met alle vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto`s: geen BPM, 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Daarnaast delen sommige gemeenten duizenden euro`s subsidie per auto uit. Bedrijven kunnen bovendien een investeringsaftrekpost opvoeren, waardoor een Prius een zzp-er uiteindelijk minder dan 8.000 euro kost. En hij mag er vervolgens privé in rijden met 0 procent bijtelling.

Werkgevers betalen
Het overheidsbeleid legt de merken Opel, Chevrolet en Toyota geen windeieren. Opel heeft inmiddelsl 2.500 Amperas verkocht rekent er de komende periode 300 per maand extra te verkopen. Toyota denkt dit jaar op 1.500 plug-ins uit te komen en Chevrolet op 500.
Volgens Dick Bakker van Arval betalen werkgevers nu vaak de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit. De auto`s in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. “Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten”, aldus Bakker.