Omnichannel is de weg naar de automotive retail

Brandstory • In een tijd waarin iedereen naar het Tesla-businessmodel keek en pure players inzetten op e-commerce als de toekomst van automotive retail, gingen wij bij MotorK vol voor de omnichannelaanpak. Drie jaar later bleek dat onze voorspelling de juiste was.
Bron: MotorK

PDe pandemie heeft ertoe geleid dat analisten de groei van e-commerce in elke sector overschatten. Hoewel klanten uit de auto-industrie bepaalde momenten van het aankoopproces daadwerkelijk online doen, zien we een algemene vertraging, waarbij het gedrag van gebruikers nog steeds in het voordeel van een hybride model is.

Naast de voor de hand liggende uitdagingen van het volledig online verkopen van dure artikelen, zoals auto’s, moeten we erkennen dat klanten de voorkeur geven aan fysieke contactpunten voor cruciale stappen in hun kooptraject.
Bekende voorbeelden zijn een proefrit en de levering van het voertuig, evenals het afsluiten van aanvullende diensten zoals financiering en verzekeringsdekking.
Een ander belangrijk element ten gunste van een face-to-face interactie is prijsonderhandeling. Met name voor degenen die het meest geneigd zijn zich te laten beïnvloeden door kortingen.

Al met al vertrouwen gebruikers weliswaar op online bronnen in de ontdekkings- en onderzoeksfase, maar waarderen ze nog steeds het advies van een expert om hun zelfvertrouwen te vergroten, in plaats van alles zelf te moeten regelen.

We weten dat het toch al kleine deel van degenen die zeggen dat ze klaar zijn om het hele aankoopproces online te voltooien, nog verder is gekrompen. Als de meeste gebruikers een omnichannelervaring verwachten, moet de technologie een wrijvingsloze overgang tussen fysieke en online kanalen mogelijk maken. Om de verschillende momenten van de waarheid op een consistente en geïntegreerde manier te benaderen en zo effectief aan de verwachtingen van de consument te voldoen, moeten retailers daarom klaar zijn om hun tech stack te verbeteren: in de komende twee jaar zullen ze minstens 20 digitale oplossingen moeten implementeren en het omarmen van een platform benadering zal de enige manier zijn om fragmentatie in het waardecreatieproces tijdens het omnichannel klantentraject en interne inefficiënties te overwinnen.

Daarom heeft MotorK het SparK Platform ontwikkeld, een one-stop-shop oplossing voor fabrikanten en dealers om de verschillende touchpoints in het klanttraject en gedurende de gehele levenscyclus van het voertuig effectief af te handelen. Daarnaast hebben we AI-mogelijkheden in onze modules geïnjecteerd om hun potentieel om klanten aan te trekken en te binden uit te breiden en om het gebruik van gegevens en operationele stromen te optimaliseren.

Middels onze bevoorrechte positie als technische partners voor autoverkopers hebben we een duidelijk inzicht in zowel de technologische behoeften van OEM’s en dealers als de vereisten van klanten op elk punt van hun aankooptraject. Dit betekent dat we het zakelijke succes van onze belanghebbenden mogelijk kunnen maken terwijl zij de best mogelijke klantervaring leveren.

Innovatie gaat niet over het volgen van trends, noch over het afdwingen van verkoopgegevens om een verklaarde strategie te valideren (het is geen geheim dat sommige spelers hybride verkopen claimen als online verkopen om hun investeringen in dit kanaal te rechtvaardigen).
Het gaat erom de veranderende bedrijfs- en klantbehoeften te begrijpen en er zelfs op te anticiperen, en de status-quo te bestrijden om de toekomst van auto’s en mobiliteit echt vorm te kunnen geven.
De manier waarop we dat gaan doen is door AI te omarmen als bondgenoot en de revolutionaire component ervan te benutten in een win-win model voor alle betrokken spelers.

Omnichannel is de weg naar de automotive retail | Fleet&Mobility

Omnichannel is de weg naar de automotive retail

Brandstory • In een tijd waarin iedereen naar het Tesla-businessmodel keek en pure players inzetten op e-commerce als de toekomst van automotive retail, gingen wij bij MotorK vol voor de omnichannelaanpak. Drie jaar later bleek dat onze voorspelling de juiste was.
Bron: MotorK

PDe pandemie heeft ertoe geleid dat analisten de groei van e-commerce in elke sector overschatten. Hoewel klanten uit de auto-industrie bepaalde momenten van het aankoopproces daadwerkelijk online doen, zien we een algemene vertraging, waarbij het gedrag van gebruikers nog steeds in het voordeel van een hybride model is.

Naast de voor de hand liggende uitdagingen van het volledig online verkopen van dure artikelen, zoals auto’s, moeten we erkennen dat klanten de voorkeur geven aan fysieke contactpunten voor cruciale stappen in hun kooptraject.
Bekende voorbeelden zijn een proefrit en de levering van het voertuig, evenals het afsluiten van aanvullende diensten zoals financiering en verzekeringsdekking.
Een ander belangrijk element ten gunste van een face-to-face interactie is prijsonderhandeling. Met name voor degenen die het meest geneigd zijn zich te laten beïnvloeden door kortingen.

Al met al vertrouwen gebruikers weliswaar op online bronnen in de ontdekkings- en onderzoeksfase, maar waarderen ze nog steeds het advies van een expert om hun zelfvertrouwen te vergroten, in plaats van alles zelf te moeten regelen.

We weten dat het toch al kleine deel van degenen die zeggen dat ze klaar zijn om het hele aankoopproces online te voltooien, nog verder is gekrompen. Als de meeste gebruikers een omnichannelervaring verwachten, moet de technologie een wrijvingsloze overgang tussen fysieke en online kanalen mogelijk maken. Om de verschillende momenten van de waarheid op een consistente en geïntegreerde manier te benaderen en zo effectief aan de verwachtingen van de consument te voldoen, moeten retailers daarom klaar zijn om hun tech stack te verbeteren: in de komende twee jaar zullen ze minstens 20 digitale oplossingen moeten implementeren en het omarmen van een platform benadering zal de enige manier zijn om fragmentatie in het waardecreatieproces tijdens het omnichannel klantentraject en interne inefficiënties te overwinnen.

Daarom heeft MotorK het SparK Platform ontwikkeld, een one-stop-shop oplossing voor fabrikanten en dealers om de verschillende touchpoints in het klanttraject en gedurende de gehele levenscyclus van het voertuig effectief af te handelen. Daarnaast hebben we AI-mogelijkheden in onze modules geïnjecteerd om hun potentieel om klanten aan te trekken en te binden uit te breiden en om het gebruik van gegevens en operationele stromen te optimaliseren.

Middels onze bevoorrechte positie als technische partners voor autoverkopers hebben we een duidelijk inzicht in zowel de technologische behoeften van OEM’s en dealers als de vereisten van klanten op elk punt van hun aankooptraject. Dit betekent dat we het zakelijke succes van onze belanghebbenden mogelijk kunnen maken terwijl zij de best mogelijke klantervaring leveren.

Innovatie gaat niet over het volgen van trends, noch over het afdwingen van verkoopgegevens om een verklaarde strategie te valideren (het is geen geheim dat sommige spelers hybride verkopen claimen als online verkopen om hun investeringen in dit kanaal te rechtvaardigen).
Het gaat erom de veranderende bedrijfs- en klantbehoeften te begrijpen en er zelfs op te anticiperen, en de status-quo te bestrijden om de toekomst van auto’s en mobiliteit echt vorm te kunnen geven.
De manier waarop we dat gaan doen is door AI te omarmen als bondgenoot en de revolutionaire component ervan te benutten in een win-win model voor alle betrokken spelers.