Nuon eist verbod exploitatie laadpalen door Allego

Redactie Redactie
• Laatste update:

Allego is een dochteronderneming van netbeheerder – en overheidsbedrijf – Alliander. Als overheidsbedrijf heeft Allego een concurrentievoordeel, stelt Nuon.

Monopolie-inkomsten
Nuon vindt dat Allego zich moet beperken tot het plaatsen en beheren van laadpalen, omdat de exploitatie van laadpalen – waaronder de levering van elektriciteit – op grond van de Elektriciteitswet is voorbehouden aan marktpartijen. In een persbericht schrijft Nuon dat er nog geen sluitende business case voor laadpalen in de openbare ruimte is, omdat de opbrengsten van laaddiensten nog niet de kosten dekken van laadpalen. Daarom organiseren gemeenten en provincies aanbestedingen om opdrachten voor de exploitatie van laadpalen tegen zo laag mogelijke kosten in de markt te zetten. Volgens Nuon kan Allego profiteren van voordelen binnen de groep van Alliander met monopolie-inkomsten uit het netbeheer.

In juni 2015 heeft de Hoge Raad bepaald dat de Splitsingswet geldig is; daarom mag een netwerkbedrijf als Alliander geen elektriciteit leveren (‘groepsverbod’) en commerciële activiteiten ontwikkelen die strijdig kunnen zijn met het netbeheer (‘verbod op nevenactiviteiten’). De exploitatie van laadpalen is dus voorbehouden aan marktpartijen.

Lees meer op Automotive Management.

Allego won onlangs nog een snellaadtender in Amsterdam

Nuon eist verbod exploitatie laadpalen door Allego | Fleet&Mobility

Nuon eist verbod exploitatie laadpalen door Allego

Redactie Redactie
• Laatste update:

Allego is een dochteronderneming van netbeheerder – en overheidsbedrijf – Alliander. Als overheidsbedrijf heeft Allego een concurrentievoordeel, stelt Nuon.

Monopolie-inkomsten
Nuon vindt dat Allego zich moet beperken tot het plaatsen en beheren van laadpalen, omdat de exploitatie van laadpalen – waaronder de levering van elektriciteit – op grond van de Elektriciteitswet is voorbehouden aan marktpartijen. In een persbericht schrijft Nuon dat er nog geen sluitende business case voor laadpalen in de openbare ruimte is, omdat de opbrengsten van laaddiensten nog niet de kosten dekken van laadpalen. Daarom organiseren gemeenten en provincies aanbestedingen om opdrachten voor de exploitatie van laadpalen tegen zo laag mogelijke kosten in de markt te zetten. Volgens Nuon kan Allego profiteren van voordelen binnen de groep van Alliander met monopolie-inkomsten uit het netbeheer.

In juni 2015 heeft de Hoge Raad bepaald dat de Splitsingswet geldig is; daarom mag een netwerkbedrijf als Alliander geen elektriciteit leveren (‘groepsverbod’) en commerciële activiteiten ontwikkelen die strijdig kunnen zijn met het netbeheer (‘verbod op nevenactiviteiten’). De exploitatie van laadpalen is dus voorbehouden aan marktpartijen.

Lees meer op Automotive Management.

Allego won onlangs nog een snellaadtender in Amsterdam