Goocheltruc van het jaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opel, Mercedes en Mitsubishi maakten indruk, terwijl het B-segment het liet afweten. De goocheltruc van het jaar komt op naam van Volvo.

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef nieuws & tests Autoweek.

Wat is jullie auto van het jaar 2015? De nieuwe Opel Astra. Een auto waarmee Opel weer mee gaat doen.

Wat maakt deze auto tot de winnaar? De auto heeft ten opzichte van zijn voorganger zeer grote stappen gemaakt. De aandrijflijnen zijn goed, het onderstel vinden we erg fijn, en hij biedt veel value for money.

Van welke auto hoop je nooit meer iets te horen? De Suzuki Wagon R+ die meedeed aan de Autoweek Barrelbrigade, het project waarbij een team van collega’s op zoek gaat naar een auto voor 500 euro. Daar zat dus ook een Wagon R+ bij, en ik vond ‘m vreselijk.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Welke auto is voor jou de leaseauto van het jaar? Dat zijn er drie. Het is een gelijkwaardige top1-positie voor de VW Passat GTE, Volvo XC90 Twin Engine en de Peugeot 308. Waarbij wij vinden dat Volvo met de XC90-switch van eerst 14% naar later 7% bijtelling de beste goocheltruc ooit heeft uitgehaald.

Welke auto was de grootste positieve verrassing in 2015? Met veel nieuwe plug-in hybridemodellen begin 2015 vinden wij het knap dat Mitsubishi met haar Outlander Phev het succes heeft voort weten te zetten.

Welke auto heeft je teleurgesteld dit jaar? Mag het ook een heel segment zijn? Het B-Segment. VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio. Wij hadden veel meer van jullie verwacht!

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Wat is vanuit restwaarde de verrassing van 2015? Ondanks een importstijging van 30 procent bleef het prijsniveau van occasions goed. Vooral opvallend is dat de ‘verdoemde’ kleine spaardiesels het negatieve sentiment zijn ontstegen en gewoon goede restwaarden laten zien.

En voor wie is de restwaarde-ontwikkeling dramatisch verlopen dit jaar? Tja, modellen met dikke motoren zijn echt uit de gratie door het brandstofverbruik en hoge maandelijkse lasten. Ook alle elektrische auto’s, met uitzondering van de Tesla, schrijven stevig af. De overheid schiet nog steeds tekort bij het stimuleren van elektrisch rijden voor particulieren. Dat zien we terug in de restwaarde-ontwikkeling.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Welk merk heeft dit jaar het meest indruk gemaakt op jou? Ik denk dat Mercedes het meest indruk heeft gemaakt. Ze zijn erin geslaagd om een aantrekkelijke modellenlijn in de markt te zetten. De C350E was een topper en er komen over de hele linie plug-in hybriden aan.

Welk merk is dit jaar van het ‘merkenlijstje’ verdwenen? Geen. We hebben een beperkt merkenbeleid bij Cisco, en die zijn allemaal overeind gebleven in ons lijstje.

Wat is je persoonlijk favoriete model van 2015? Moeilijke keuze tussen de Tesla Model S, de Mercedes C350E Plug-in en de Volvo XC90. Ik kies dan toch de Tesla. Je wordt ‘s ochtends wakker en dan heb je plots een autonoom rijdende auto. Nou ja, een beetje dan.





Goocheltruc van het jaar | Fleet&Mobility

Goocheltruc van het jaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opel, Mercedes en Mitsubishi maakten indruk, terwijl het B-segment het liet afweten. De goocheltruc van het jaar komt op naam van Volvo.

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef nieuws & tests Autoweek.

Wat is jullie auto van het jaar 2015? De nieuwe Opel Astra. Een auto waarmee Opel weer mee gaat doen.

Wat maakt deze auto tot de winnaar? De auto heeft ten opzichte van zijn voorganger zeer grote stappen gemaakt. De aandrijflijnen zijn goed, het onderstel vinden we erg fijn, en hij biedt veel value for money.

Van welke auto hoop je nooit meer iets te horen? De Suzuki Wagon R+ die meedeed aan de Autoweek Barrelbrigade, het project waarbij een team van collega’s op zoek gaat naar een auto voor 500 euro. Daar zat dus ook een Wagon R+ bij, en ik vond ‘m vreselijk.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Welke auto is voor jou de leaseauto van het jaar? Dat zijn er drie. Het is een gelijkwaardige top1-positie voor de VW Passat GTE, Volvo XC90 Twin Engine en de Peugeot 308. Waarbij wij vinden dat Volvo met de XC90-switch van eerst 14% naar later 7% bijtelling de beste goocheltruc ooit heeft uitgehaald.

Welke auto was de grootste positieve verrassing in 2015? Met veel nieuwe plug-in hybridemodellen begin 2015 vinden wij het knap dat Mitsubishi met haar Outlander Phev het succes heeft voort weten te zetten.

Welke auto heeft je teleurgesteld dit jaar? Mag het ook een heel segment zijn? Het B-Segment. VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio. Wij hadden veel meer van jullie verwacht!

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Wat is vanuit restwaarde de verrassing van 2015? Ondanks een importstijging van 30 procent bleef het prijsniveau van occasions goed. Vooral opvallend is dat de ‘verdoemde’ kleine spaardiesels het negatieve sentiment zijn ontstegen en gewoon goede restwaarden laten zien.

En voor wie is de restwaarde-ontwikkeling dramatisch verlopen dit jaar? Tja, modellen met dikke motoren zijn echt uit de gratie door het brandstofverbruik en hoge maandelijkse lasten. Ook alle elektrische auto’s, met uitzondering van de Tesla, schrijven stevig af. De overheid schiet nog steeds tekort bij het stimuleren van elektrisch rijden voor particulieren. Dat zien we terug in de restwaarde-ontwikkeling.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Welk merk heeft dit jaar het meest indruk gemaakt op jou? Ik denk dat Mercedes het meest indruk heeft gemaakt. Ze zijn erin geslaagd om een aantrekkelijke modellenlijn in de markt te zetten. De C350E was een topper en er komen over de hele linie plug-in hybriden aan.

Welk merk is dit jaar van het ‘merkenlijstje’ verdwenen? Geen. We hebben een beperkt merkenbeleid bij Cisco, en die zijn allemaal overeind gebleven in ons lijstje.

Wat is je persoonlijk favoriete model van 2015? Moeilijke keuze tussen de Tesla Model S, de Mercedes C350E Plug-in en de Volvo XC90. Ik kies dan toch de Tesla. Je wordt ‘s ochtends wakker en dan heb je plots een autonoom rijdende auto. Nou ja, een beetje dan.