TIM BRANDT (33): AMBITIEUZE START VANUIT EEN GESPREID BEDJE

‘leren van de fouten van de grote dealers’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

“Met respect voor de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt hoor”, zegt Tim Brandt (33), die na de IVA Driebergen en een stage bij Spyker onder meer lange tijd werkte bij Ekris in Nijkerk en Ad Smelt in Naarden, “Maar je ziet vaak dat als een dealergroep groter wordt, er meer aandacht gaat naar de cijfers en de klant op de achtergrond raakt. Dat willen wij per se niet.” De aanloop naar de overname begon afgelopen juni. Eigenaar was Johan van der Meer, broer van Peter van der Meer die Freeroad in 1992 begon als occasiongroothandel. Er was al een relatie. Twee van de drie nieuwe eigenaars hebben een verleden bij Freeroad: Marc-Paul had er een zaterdagbaantje voordat hij het internetbureau Efocus opstartte, dat inmiddels onder meer werkt voor Pon Automotive. Tim werkte er rond 2000 en bleef vervolgens in de automotive. De relatie met de familie Van der Meer van Freeroad bleef altijd in stand. Tim: “Johan kreeg het gevoel dat hij niet snel genoeg mee kon in de nieuwe tijd en dat het bedrijf gebaat was bij een nieuwe wind.” In zijn zoektocht naar nieuw elan kwam hij in contact met Marc-Paul (38) en Tim. Na enkele oriënterende gesprekken kwam in augustus ook Oscar van Veen (41) aan boord, een voormalig accountant die als financieel directeur bij Ad Smelt werkte, net als Tim.

FREEROAD

Freeroad in Almere is officieel dealer van Mazda, Jeep en Alfa Romeo, en erkend servicepunt voor Chrysler, Dodge en Lancia. Tevens is Freeroad aangesloten bij US CarDealer.nl. Het bedient naar eigen zeggen de hele Flevopolder. Freeroad telt nu elf medewerkers. Begin 2016 komt daar een gastvrouw bij. In de 1.000 m2 grote showroom zijn de drie merken strikt gescheiden. Freeroad verkoopt dit jaar 200 Mazda’s en 40 Jeeps of Alfa’s. Komend jaar wil het bedrijf 10 to 15 procent meer volume realiseren.

Gespreid bedje

De onderhandelingen leidden tot een overname per eind oktober. De drie stapten in met eigen geld. Tim en Oscar krijgen de dagelijkse leiding, broer Marc-Paul adviseert op de achtergrond over strategie, marketing en online. “Beslissen doen we bij meerderheid”, zegt Tim. “Gewoon 2 tegen 1.”

Freeroad is een gespreid bedje. Tim: “Alles draait, en de bedrijfsleider Philip van der Meer blijft nog tot 31 januari aan. Verbouwen is nauwelijks nodig. Alleen volgend jaar komt de nieuwe corporate identity van Mazda. En de website natuurlijk: “Marc-Paul zei dat de Freeroad-site ongeveer de slechtste is die hij in de sector ooit heeft gezien, haha.” Tim wil een gelikte website én een vestiging die de beloftes waarmaakt. “Want daar gaat het vaak nog mis,” weet hij: “Je kunt niet op je site zeggen dat je dé merkdealer voor de regio bent, terwijl je niet eens de juiste demo’s hebt staan. Het verhaal moet kloppen. Als ik ergens wakker van zou liggen, dan zou het zijn van de vraag: matcht online met offline?” Ambitieus zijn ze in ieder geval wel. Tim: “We voeren al gesprekken over mogelijke uitbreiding. Uiteindelijk zouden zo’n twee of drie vestigingen mooi zijn.”

‘leren van de fouten van de grote dealers’ | Fleet&Mobility
TIM BRANDT (33): AMBITIEUZE START VANUIT EEN GESPREID BEDJE

‘leren van de fouten van de grote dealers’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

“Met respect voor de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt hoor”, zegt Tim Brandt (33), die na de IVA Driebergen en een stage bij Spyker onder meer lange tijd werkte bij Ekris in Nijkerk en Ad Smelt in Naarden, “Maar je ziet vaak dat als een dealergroep groter wordt, er meer aandacht gaat naar de cijfers en de klant op de achtergrond raakt. Dat willen wij per se niet.” De aanloop naar de overname begon afgelopen juni. Eigenaar was Johan van der Meer, broer van Peter van der Meer die Freeroad in 1992 begon als occasiongroothandel. Er was al een relatie. Twee van de drie nieuwe eigenaars hebben een verleden bij Freeroad: Marc-Paul had er een zaterdagbaantje voordat hij het internetbureau Efocus opstartte, dat inmiddels onder meer werkt voor Pon Automotive. Tim werkte er rond 2000 en bleef vervolgens in de automotive. De relatie met de familie Van der Meer van Freeroad bleef altijd in stand. Tim: “Johan kreeg het gevoel dat hij niet snel genoeg mee kon in de nieuwe tijd en dat het bedrijf gebaat was bij een nieuwe wind.” In zijn zoektocht naar nieuw elan kwam hij in contact met Marc-Paul (38) en Tim. Na enkele oriënterende gesprekken kwam in augustus ook Oscar van Veen (41) aan boord, een voormalig accountant die als financieel directeur bij Ad Smelt werkte, net als Tim.

FREEROAD

Freeroad in Almere is officieel dealer van Mazda, Jeep en Alfa Romeo, en erkend servicepunt voor Chrysler, Dodge en Lancia. Tevens is Freeroad aangesloten bij US CarDealer.nl. Het bedient naar eigen zeggen de hele Flevopolder. Freeroad telt nu elf medewerkers. Begin 2016 komt daar een gastvrouw bij. In de 1.000 m2 grote showroom zijn de drie merken strikt gescheiden. Freeroad verkoopt dit jaar 200 Mazda’s en 40 Jeeps of Alfa’s. Komend jaar wil het bedrijf 10 to 15 procent meer volume realiseren.

Gespreid bedje

De onderhandelingen leidden tot een overname per eind oktober. De drie stapten in met eigen geld. Tim en Oscar krijgen de dagelijkse leiding, broer Marc-Paul adviseert op de achtergrond over strategie, marketing en online. “Beslissen doen we bij meerderheid”, zegt Tim. “Gewoon 2 tegen 1.”

Freeroad is een gespreid bedje. Tim: “Alles draait, en de bedrijfsleider Philip van der Meer blijft nog tot 31 januari aan. Verbouwen is nauwelijks nodig. Alleen volgend jaar komt de nieuwe corporate identity van Mazda. En de website natuurlijk: “Marc-Paul zei dat de Freeroad-site ongeveer de slechtste is die hij in de sector ooit heeft gezien, haha.” Tim wil een gelikte website én een vestiging die de beloftes waarmaakt. “Want daar gaat het vaak nog mis,” weet hij: “Je kunt niet op je site zeggen dat je dé merkdealer voor de regio bent, terwijl je niet eens de juiste demo’s hebt staan. Het verhaal moet kloppen. Als ik ergens wakker van zou liggen, dan zou het zijn van de vraag: matcht online met offline?” Ambitieus zijn ze in ieder geval wel. Tim: “We voeren al gesprekken over mogelijke uitbreiding. Uiteindelijk zouden zo’n twee of drie vestigingen mooi zijn.”