Autonieuws | Zweedse nuchterheid
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek | 7,5
Voor: Hij is uitgesproken comfortabel en heeft ook nog eens een zeer uitgesproken design, waarmee Volvo echt een eigen koers vaart ten opzichte van de Duitse drie.
Tegen: Minder ruimte ten opzichte van de V70, en dat is even slikken voor de verstokte Volvist. En waar de concurrenten er ook met zescilinder zijn, moet de V90-koper het met viercilinders stellen.
Consumentenpotentieel: De consument gaat hem zeker waar-deren: een 7,5.
Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex | 8,5
Voor: De S90/V90 volgt het design van de XC90 en zal ook niet Volvo-rijders aantrekken. De verwachte lange levenscyclus draagt ook bij aan solide restwaarden. Bovendien bevindt de V90 zich in het deel van de markt waar Volvo heer en meester is.
Tegen: Het prijsbeleid is in het verleden nogal eens nadelig gebleken voor de restwaarden. Actiemodellen als Nordic of Polar drukken de restwaarden van de overige uitvoeringen. Ook hadden we graag navigatie als onderdeel van de standaarduitrusting gezien.
Restwaardepotentieel: Ik durf een 8,5 wel aan, mits Volvo een zorgvuldig prijsbeleid volgt.
Frank van Klink, directeur XLLease | 10
Voor: Waar moeten we beginnen? Deze Volvo heeft echt alles mee en heeft bovendien een hoge aaibaarheidsfactor zonder suf te zijn. Wij vinden het statement ‘in 2020 geen zwaargewonde of dodelijk slachtoffers meer in een Volvo’ geniaal.
Tegen: Dat hij een broertje heeft die S90 heet.
Leasepotentieel: Cijfer: een 10! In 2017 gaat het weer over value for money. En dan kan Volvo met 22 procent bijtelling alleen maar een zakelijke winnaar worden met een auto die alles heeft ten opzichte van zijn directe concurrenten, en een flink lagere vanafprijs heeft. De early adapters zullen wel moeten komen uit de vijver van ‘niet Volvo-rijders’, want deze hebben zich als bijtellingsfetisjist al tegoed gedaan aan een vijfjarig leasecontract voor een V60 Plug-in hybrid.
Hans den Hollander, fleetmanager Cisco | 8
Voor: De Volvo V90 is een fraaie stationcar met een redelijke CO2-uitstoot. Volvo schuift wat verder op richting de Duitse premiummerken. De auto oogt door de 12 centimeter extra lengte fors en daar profiteren vooral de achterpassagiers van. De vele nieuwe veiligheidssystemen zijn bijna vanzelfsprekend voor een nieuwe Volvo. De CO2-uitstoot ligt voor deze klasse op een redelijk niveau.
Tegen: De V90 T8 zou dit jaar nog in de 15 procent bijtelling vallen. Maar helaas, de productie van deze plug-in versie start pas eind dit jaar met leveringen in 2017. Dat wordt dus 22 procent bijtelling.
Fleetpotentieel: Deze auto gaat het zakelijk goed doen. Een 8.