Mediabestedingen aftersales nemen toe
De aantrekkende aftersalesmarkt en stijgende occasionverkoop leiden nog niet tot meer advertentie-uitgaven. Occasionportals en occasioninkoopsites geven dit jaar veel minder uit dan in 2015. Dat verschil is grotendeels toe te schrijven aan het feit dat BCA vorig jaar Webuyanycar terugtrok uit Nederland en dat Autoscout24 concurrent Autotrader kocht. Autotrack (dat voor een habbekrats advertentieruimte inkoopt bij moeder De Persgroep) en Autoscout24 voelen concurrentie van Gaspedaal en Marktplaats. Marktplaats verhoogt – op advies van moeder Ebay – prijzen; de concurrentie volgt het bedrijf met argusogen.
Importeurs roeren zich
Op de Nederlandse aftermarket geven ook importeurs veel geld uit. Renault besteedde in de eerste negen maanden in totaal 3,8 miljoen euro aan aftersalesreclame. Carglass is goed voor ongeveer 40 procent van de bestedingen. In het lijstje ontbreekt Vakgarage, dat traditioneel meer inzet op huis-aan-huisverspreiding (en dat is niet te registreren voor Adfact).